Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2024055656. Clara Snellingsstraat 51-53. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2024055656. Clara Snellingsstraat 51-53. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2024055656. Clara Snellingsstraat 51-53. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024055656

Gegevens van de aanvrager:

de heer Claude Van De Perre met als adres Clara Snellingsstraat 51 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Clara Snellingsstraat 51-53 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 869A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woongelegenheden van één naar drie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/07/2023: vergunning (OMV_2023022478) voor het regulariseren van drie wooneenheden (dossier verkeerdelijk ingetrokken);

-          30/03/2012: vergunning (3553#596) voor het uitbreiden van niet-residentiële ruimte op eerste verdieping, regularisatie;

-          23/11/2000: vergunning (629#3151) voor het afbreken en renoveren van autostaanplaatsen en bureel.

 

Vergunde toestand  

-          functie:

  • wonen -  gelijkvloerse complementaire functie van bureauruimte, toonzaal met atelier en doorrit naar garages;
  • eengezinswoning op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • 16,30 meter bouwdiepte;
  • bouwhoogte hoofdvolume 11,20 meter;

-          gevelafwerking:

  • gevel opgetrokken in zandsteen, geel-beige met bovenaan delen in gele gevelsteen;
  • plint en de dakrand in blauwe arduin;
  • inkomdeur en de garagedeur in hout, antracietkleurig geschilderd;
  • ramen in antracietkleurig aluminium;

-          inrichting:

  • parkeergarages en bergingen achter het gebouw.

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • wonen - meergezinswoning met 3 woonentiteiten en een complementaire functie van bureau op het gelijkvloers en een doorrit naar de garages;
  • aansluitend aan / achter de woning van huisnummer 55 is een toonzaal met atelier omgevormd tot een appartement zonder vergunning;
    • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 208 m²;
  • eerste verdieping vergund appartement;
    • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 102 m²;
  • tweede verdieping appartement zonder vergunning;
    • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 101 m²;

-          bouwvolume:

  • bouwhoogte gelijkvloerse achterbouw 3,45 meter;

-          gevelafwerking:

  • houten achtergevel, antracietkleurig geschilderd;
  • wit pvc buitenschrijnwerk in de achtergevel;
  • voorgevel is in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          inrichting:

  • parkeergarages en bergingen achter het gebouw;
  • 258 m² tuin (deels aangelegd met kunstgras) met vijver en fietsenberging gelijkvloerse woning.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 woonentiteiten en een complementaire functie van bureau op het gelijkvloers en een doorrit naar de garages;
  • aansluitend achteraan de woning van huisnummer 55 is het magazijn met atelier omgevormd tot een appartement zonder vergunning;
    • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 208 m²;
  • eerste verdieping vergund appartement;
    • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 102 m²;
  • tweede verdieping appartement zonder vergunning;
    • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 101 m²;

-          bouwvolume:

  • bouwhoogte gelijkvloerse achterbouw 3,45 meter;
  • bouwvolume hoofdgebouw in overeenstemming met de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • houten achtergevel, antracietkleurig geschilderd;
  • wit pvc buitenschrijnwerk in de achtergevel;
  • voorgevel in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          inrichting:

  • parkeergarages en bergingen achter het gebouw;
  • 258 m² tuin met vijver en fietsenberging gelijkvloerse woning.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3;

-          wijzigen van de functie toonzaal naar wonen;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

16 mei 2024

19 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

16 mei 2024

16 mei 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

16 mei 2024

16 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 mei 2024

30 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie:
    het achterliggend volume omvat wonen in tweede orde, wat niet kenmerkend is en niet in harmonie met de kenmerken van de omgeving;

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het vermeerderen van het aantal woongelegenheden in het hoofdgebouw van één naar twee, en het omvormen van een toonzaal met atelier in het binnengebied tot woning. De woonfunctie is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Clara Snellingsstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning is opgedeeld in een gelijkvloers deel met inkom, fietsenberging, bureauruimte en doorrit naar de achterliggende toonzaal met atelier, en een appartement op de verdieping. De aanvraag voorziet in het hoofdhuis een tweede appartement op de tweede verdieping.

De beide units in het hoofdhuis zijn tweeslaapkamerappartementen, op de eerste verdieping met een oppervlakte van circa 102 m², op de tweede verdieping circa 101 m². Ze bieden ruim voldoende woonkwaliteit. 

 

Aan de straatzijde heeft het gebouw drie bouwlagen onder plat dak, waarvan het rechterdeel op de verdiepingen teruggetrokken is. Hier bevinden zich ook de terrassen voor de appartementen. Op de eerste verdieping is dit terras 23 m² groot en gelegen tussen de bestaande scheimuren. Achteraan is nog een bijkomend terras van 7 m² voorzien aan de slaapkamers. Op de tweede verdieping is het terras 8 m². Er wordt voorzien om een scheimuur op te trekken tot 2 meter boven de vloer van het terras. Een losstaande muur is op deze locatie echter niet wenselijk. Er dient wel een groenzone voorzien te worden van 60 cm zodat er een buffer gecreëerd wordt naar de buren en het aanpalende dak niet kan betreden worden. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.

 

Achterliggend wordt nog een woning voorzien, in het gelijkvloers volume dat vergund is als toonzaal. Een functiewijziging naar wonen kan hier niet positief geadviseerd worden. Wonen in tweede orde is niet kenmerkend en is daarmee niet in overeenstemming met artikel 6 van de bouwcode (Harmonie en draagkracht). Wonen in binnengebied heeft een andere impact op de tuinen van de aanpalenden dan bedrijvigheid, en is niet wenselijk. Deze functiewijziging wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.

 

Van de tuinzone is in de bestaande toestand een deel aangelegd met kunstgras. Deze zone wordt volledig onthard en voorzien als volle grond met gras.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelafwerking van de voorgevel is in overeenstemming met de vergunde toestand. De achtergevel is afgewerkt met hout, antracietkleurig geschilderd. De toonzaal is opgetrokken in rode baksteen met blauw-grijs geschilderd houten schrijnwerk. De materiaal- en kleurkeuze is aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. Op het perceel is één woning vergund. Er komen ten opzichte van de vergunde toestand 2 woonentiteiten bij. Omwille van bovenstaande beoordeling, waarbij één van de twee nieuwe woonentiteiten ongunstig geadviseerd wordt, bedraagt de werkelijke parkeerbehoefte slechts 1, voor 1 nieuwe woonentiteit. Deze wordt op eigen terrein opgevangen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

Er zijn achterliggend 15 bestaande parkeerplaatsen die bereikbaar zijn via een onderdoorrit. Van deze achterliggende parkeerplaatsen zijn parkeerplaats 1 en 2 voorbehouden voor de 2 woonentiteiten zoals aangeduid op de plannen. De toegewezen parkeerplaatsen zijn respectievelijk 1,80 m en 2 m breed. Dit is te smal om gebruikt te kunnen worden wetende dat de breedte van een standaardauto al 1,80 m is. De parkeerplaats tegen de muur moet volgens de bouwcode 2,80 m breed zijn, en die daarnaast 2,50 m. Indien de parkeerplaats tegen de muur 2,80 m wordt gemaakt, blijft er geen tweede parkeerplaats over. Er is dus slechts 1 nuttige plaats.

De parkeerbehoefte wordt op eigen terrein opgevangen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

 

Fietsvoorzieningen

Er zijn 2 fietsbergingen die voldoende ruim zijn om de stallingsbehoefte voor de fietsen op te vangen.

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er mag geen vrijstaande scheimuur naast het terras op de tweede verdieping geplaatst worden. Om een buffer te creëren naar het aanpalende dak dient er een groenstrook van 60 cm langs de perceelsgrens voorzien te worden.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De functiewijziging van toonzaal naar wonen wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 april 2024

Volledig en ontvankelijk

14 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juli 2024

Verslag GOA

25 juni 2024

Naam GOA

 Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er mag geen vrijstaande scheimuur naast het terras op de tweede verdieping geplaatst worden. Om een buffer te creëren naar het aanpalende dak dient er een groenstrook van 60 cm langs de perceelsgrens voorzien te worden.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De functiewijziging van toonzaal naar wonen wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.