Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05687 - Omgevingsvergunning - OMV_2024063950. Frans Van Dijckstraat 92. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05687 - Omgevingsvergunning - OMV_2024063950. Frans Van Dijckstraat 92. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05687 - Omgevingsvergunning - OMV_2024063950. Frans Van Dijckstraat 92. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024063950

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ben Verhoeven met als adres Frans Van Dijckstraat 92 te 2100 Deurne (Antwerpen) en mevrouw Kaja Verhoeven Zupanc met als adres Frans Van Dijckstraat 92 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Frans Van Dijckstraat 92 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 461Z6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/06/2005: vergunning (3155#88) een bestemmingswijziging van winkel tot woongelegenheid;

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met praktijkruimte op de gelijkvloerse verdieping (complementaire functie);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • langs de rechterzijde grenst de woning aan de woning van de buren. Aan de linkerzijde is het enkel de garage die grenst met de buren.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel: lichtgeel gevelsteen, stalen ramen (wit) op de verdiepingen en aluminium ramen (blauw-grijs) op het gelijkvloers;
  • achtergevel: rode bakstenen en houten ramen.

-          inrichting: overdekt dakterras met een diepte van 3m;
 

Bestaande toestand

overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

-          gevelafwerking:

  • voorgevel: alle ramen in blauw-grijs buitenschrijnwerk met gewijzigde indeling op de verdiepingen;
  • achtergevel:
    • blauw-grijs buitenschrijnwerk:
    • ramen tot op de grond op het gelijkvloers:
    • golfplaten vervangen door uitschuifbare zonnewering;
    • spiltrap met balustrade van de tuin naar het dakterras;
  • inrichting: dakterras over de volledige diepte van het dak.


Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning met leefruimte en werkruimte op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • overeenkomstig met de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel: overeenkomstig met de bestaande toestand;
  • achtergevel: overeenkomstig met de bestaande toestand.

-          inrichting: dakterras met een diepte van 3m.

 

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van het gelijkvloers als leefruimte met werkruimte;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          voorzien van een spiltrap van de tuin naar het dakterras;

-          wijzigen van de raamverdeling in de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.

 

De verordening publiciteit is van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.


Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, de bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Frans Van Dijckstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gelijkvloers van de woning wordt verbouwd en ingericht als leefruimte met werkruimte, binnen het bestaande en vergunde volume. De garage en het sanitair blijven bewaard, verder worden bijna alle binnenmuren uitgebroken om een open leefruimte te creëren die meer aansluiting heeft met de tuin.

Daarnaast is er een spiltrap geplaatst van het terras op de eerste verdieping naar de tuin en werden er enkele wijzigingen uitgevoerd aan de gevels. 

 

De tuinzone wordt grotendeels groen en onverhard ingericht. Aansluitend aan de achtergevel wordt een terras van circa 29 m² aangelegd. Dit terras wordt aangelegd in een helling van 1,5 % zodat het regenwater kan afwateren en infiltreren op eigen terrein, conform artikel 39 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het schrijnwerk in de voorgevel werd vervangen door nieuw aluminium schrijnwerk met beperkt afwijkende onderverdeling in vergelijking met het oorspronkelijke schrijnwerk. Verder blijven de gevels ongewijzigd. De materiaal- en kleurkeuze en detaillering zijn aanvaardbaar en inpasbaar in de context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het pand krijgt een hedendaagse upgrade binnen het bestaande volume. Met beperkte ingrepen wordt dit een ruimtelijke, lichtrijke en praktische eengezinswoning. De nieuwe planschikking en de betere connectie met de tuin draagt bij aan de hedendaagse kwaliteitseisen en wooncomfortnormen.

 

De diepte van het dakterras moet beperkt worden tot de diepte van de scheimuren. Aan de zijde van de trap mag een beperkt looppad voorzien worden om vanop het dakterras de trap te bereiken. Op de plannen wordt de zone voorbij de scheimuren ingetekend als ‘plat dak’, maar zolang de balustrade aan de dakrand staat, is er geen onderscheid tussen dakterras en plat dak. Er wordt daarom opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning dat de balustrade moet verplaatst worden, ter hoogte van de scheimuur, dus 3 meter achter de achtergevel.

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Het dakterras moet beperkt worden tot de diepte van de scheimuur. De balustrade aan het terras op de eerste verdieping mag daarom niet geplaatst worden ter hoogte van de dakrand, maar moet geplaatst worden aan het einde van de scheimuur, 3 meter achter de achtergevel.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 mei 2024

Volledig en ontvankelijk

23 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juli 2024

Verslag GOA

26 juni 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Het dakterras moet beperkt worden tot de diepte van de scheimuur. De balustrade aan het terras op de eerste verdieping mag daarom niet geplaatst worden ter hoogte van de dakrand, maar moet geplaatst worden aan het einde van de scheimuur, 3 meter achter de achtergevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.