Onlangs werd stad Antwerpen door De Lijn op de hoogte gesteld van een geplande afbouw van het busaanbod in Antwerpen in de maanden juli en augustus (en verderzettend ook vanaf september). Concreet zullen de frequenties van de lijnen 17, 21 en 22 teruggebracht worden. De aanleiding hiervoor is een om verschillende redenen aanzienlijk tekort aan inzetbaar rollend materieel.
Als stad aanvaarden we niet dat de gebruikers van het openbaar vervoer noodgedwongen overstappen op de auto of hun verplaatsing zelfs helemaal niet meer maken omwille van een te beperkt en te onbetrouwbaar aanbod.
Elk van deze lijnen, of het nu bus- of tramlijnen zijn, bedienen een bepaald gebied en dragen bij aan een gunstige modal shift enerzijds en de zelfontplooiing en ontwikkeling van onze bewoners en bezoekers anderzijds. Zo bedienen de drie lijnen die in juli en augustus afgebouwd zullen worden onder andere verschillende ziekenhuizen en universitaire campussen in en rond de stad. Voor de studenten, bezoekers en werknemers van deze locaties zijn deze buslijnen en hun betrouwbaarheid cruciaal.
De zomervakantie kan aangegrepen worden om de busvloot uit te breiden. Vanuit de vakbonden van De Lijn vernemen we dat het een optie is om tijdelijk de properste 2de hands dieselbussen toe te voegen aan de vloot. Dit als tijdelijke overgang om de reeds geleverde en komende elektrische vloot, en bijhorende operationalisering op punt te stellen.
Als stad vragen we daarom om met een open blik en op een creatieve en constructieve manier op zoek te gaan naar extra 2de hands bussen om het busaanbod in Antwerpen uit te breiden ipv verder in te krimpen.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, goed.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, goed.