De Stad Antwerpen, Port of Antwerp-Bruges en de talrijke mobiliteitsgebruikers in de haven stellen vast dat de laatste jaren er nagenoeg geen onderhoud meer wordt uitgevoerd op de gewestwegen in het havengebied, met alle gevolgen van dien voor de staat van deze gewestwegen. Dit gebrek aan onderhoud resulteert in diepe scheuren, putten en oneffenheden in het wegdek, veelal ter hoogte van cruciale oversteken waarbij verschillende mobiliteitsgebruikers geïmpacteerd worden. Verder ontbreken op verschillende locaties ook de nodige wegmarkeringen. Samen met de hierboven genoemde schade resulteert dit in een vermijdbare en onnodige verhoging van de verkeersonveiligheid.
Het gebrek aan onderhoud langsheen de N180 Noorderlaan en N101 Scheldelaan resulteert in diepe scheuren, putten, spoorvorming en oneffenheden in het wegdek. De schade beperkt zich niet enkel tot het wegdek. De putten, scheuren en oneffenheden zijn vaak al doorgedrongen tot op de onderlagen of de funderingen van de weg. Dit leidt niet alleen tot een verhoogde onderhoudskost, maar ook tot een langere onderhoudsduur en bijgevolg grotere en langere hinder op voor het verkeer op deze en omliggende straten. Zowel de Port of Antwerp-Bruges als de Stad Antwerpen ontvangen hierover dan ook veel klachten van weggebruikers en concessionarissen, die zich terecht zorgen maken om de slechte staat van deze wegen. Dit alles in een hoog Seveso omgeving.
De Stad Antwerpen en de Port of Antwerp-Bruges vragen dan ook met aandrang om de op de Vlaamse Overheid rustende onderhoudsverplichting terug op te starten, waarbij herstel van asfalt en opnieuw aanbrengen van markeringen prioritair zijn.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, goed.