Terug
Gepubliceerd op 18/11/2024

2024_CBS_08207 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024084086. Kronenburgstraat 41, Van Craesbeeckstraat 21, 23, 25, 27, Willem Lepelstraat 15, 52, 54, 56 en 58. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/10/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Johan Klaps; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_08207 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024084086. Kronenburgstraat 41, Van Craesbeeckstraat 21, 23, 25, 27, Willem Lepelstraat 15, 52, 54, 56 en 58. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_08207 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024084086. Kronenburgstraat 41, Van Craesbeeckstraat 21, 23, 25, 27, Willem Lepelstraat 15, 52, 54, 56 en 58. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024084086

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Craesbeeckstraat ZN te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nrs. 2462Z, 2462M, 2462A2, 2462P, 2462F, 2462E, 2462W en 2689F2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de Van Craesbeeckstraat:  voorzien van een enkelrichtingstraat, ontharden en saneren van de grond, planten van 37 hoogstammige bomen, voorzien van 36 autostalplaatsen, 16 fietsparkeerplaatsen, ook voor deelsteps/auto’s en het plaatsen van een infiltratie en buffervoorziening

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Bestaande toestand  

  • functie: straat (openbaar domein);
  • afmetingen: lengte van 213 m;
  • inrichting:
    1. tweerichtingsverkeer;
    2. langsparkeren: aantal parkeerplaatsen niet gedefinieerd;
    3. 1 hoogstammige boom:
    4. geen gescheiden rioleringsstelsel.

Nieuwe toestand

  • functie: heraangelegde straat (openbaar domein), met rooilijn op 2 plekken overgedragen;
  • afmetingen: Van Craesbeeckstraat met lengte van 213 m:
    1. Willem Lepelstraat: kruispunt met de Van Craesbeeckstraat en de zone tot aan nummer 50 in de Willem Lepelstraat;  
    2. Prekerstraat, vanaf nummer 40 tot nummer 51;
  • inrichting:
    1. woonerf én tuinstraat;
    2. eenrichtingsverkeer: noord naar zuid;
    3. dwarsparkeren en langsparkeren: 36 parkeerplaatsen voor auto’s (waarvan 2 voor andersvaliden), 16 fietsparkeerplaatsen en parkeerplaatsen voor deelsteps/-auto’s;
    4. ontharding;
    5. gesaneerde bodem;
    6. gescheiden rioleringsstelsel RWA en DWA;
    7. infiltratie- en bufferput met een bovengrondse waterpomp;
    8. 37 hoogstammige bomen met een leeflaag van 1 m;
    9. 1 gevelde boom.

Inhoud van de aanvraag 

heraanleggen van de Van Craesbeeckstraat als woonerf en tuinstraat:

  • voorzien van een eenrichtingsstraat;
  • aanleggen van dwars- en langsparkeerplaatsen: 36 autostalplaatsen, 16 fietsparkeerplaatsen, ook voor deelsteps/auto’s;
  • ontharden en saneren van de grond;
  • aanleggen van gescheiden rioleringsstelsel RWA en DWA;
  • plaatsen van een infiltratie- en buffervoorziening;
  • planten van 37 hoogstammige bomen;
  • vellen van 1 boom.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

4 juli 2024

9 juli 2024

Geen advies

Proximus

4 juli 2024

6 augustus 2024

Geen advies

Water-link

4 juli 2024

9 juli 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen
4 juli 202419 augustus 2024Voorwaardelijk gunstig
Wyre4 juli 202410 juli 2024Voorwaardelijk gunstig


 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

 

De aanvraag omvat de heraanleg van de Van Craesbeeckstraat en delen van de Willem Lepelstraat en Prekersstraat in de wijk Sint-Andries. 

 

De aanvraag bevat een rooilijnplan 20230720_12724_Van_Craesbeeckstraat_Rooilijnplan waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven. In het zuidelijke deel van de Van Craesbeeckstraat wordt de rooilijn gewijzigd voor het verbreden van de gemeenteweg en de aanleg mogelijk te maken van enkele parkeerplaatsen op de kruising tussen de Willem Lepelstraat en de Van Craesbeeckstraat.

Anderzijds zorgt de wijziging van de rooilijn voor een betere ontsluiting van de percelen ten oosten van het zuidelijke deel van de Van Craesbeeckstraat.


 Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Met deze heraanleg wenst de stad de straat in te richten als tuinstraat waar wordt ingezet op de leef- en verblijfskwaliteit. De Van Craesbeeckstraat wordt als onderdeel beschouwd van de groene ader door Sint-Andries. Een groene aaneenschakeling van straten waar de trage weggebruiker voorop staat. 


 

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

De materialisatie bestaat uit een combinatie van betonstraatstenen en grasdals op plaatsen waar dit mogelijk is.

Er wordt ingezet op ontharding en er worden bijkomende plantvakken voorzien.

De heraanleg zorgt voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort en de verkeersveiligheid en het creëren van een aangename verblijfsomgeving. Het statuut van de straat zal wijzigen naar woonerf. De heraanleg zorgt op deze manier voor een herwaardering van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

De wijziging van de rooilijn zorgt ervoor dat de rooilijn gelijk komt te liggen met de gevel van de bebouwing aan de oostzijde van het zuidelijke gedeelte van de Van Craesbeeckstraat.

 

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De brandweer gaf een voorwaardelijk gunstig advies dat strikt moet worden nageleefd.

 

Wyre regiobeheerder wegeniswerken gaf volgend voorwaardelijk gunstig advies:

“Er is impact op onze kabelinfrastructuur. U kan uw aanvraag indienen op volgend mailadres: netaanleg.antwerpen@wyre.be.” Dit advies moet worden nageleefd.
 

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juni 2024

Volledig en ontvankelijk

4 juli 2024

Start openbaar onderzoek

16 juli 2024

Einde openbaar onderzoek

14 augustus 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

25 november 2024

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.


Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg


1. Parkeerdruk:

Het vrijwaren van auto’s t.h.v. het zuidelijk deel zorgt voor een onevenredige parkeerdruk t.h.v. het noordelijk deel. 

Beoordeling:

De publieke ruimte ter hoogte van de Fierensblokken wordt ingericht als een kwalitatieve, autovrije verblijfsruimte om zo de binnenhoven tussen de bouwblokken te verbinden met de openbare ruimte. De blokken zijn opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en worden door deze autovrije zone extra benadrukt conform de randvoorwaarden en het advies vanwege Onroerend Erfgoed. Als gevolg werd het parkeren gefaciliteerd aan de zuidelijke kant van de straat.

Het volledige project werd verder afgestemd en ontworpen naar de principes van een tuinstraat om de ambities en kwaliteit van de publieke ruimte te verhogen. Er werd gezocht naar maximale vergroening, ontharding en infiltratie rekening houdend met het comfort en de veiligheid van alle weggebruikers. Door te kiezen voor de inrichting van de Van Craesbeeckstraat als woonerf wordt bovendien de nadruk in deze straat gelegd op verblijven.

In deze zone werden bijkomend recente aanpassingen doorgevoerd inzake het parkeerbeleid. Alleen bewoners mogen hier nog parkeren, waardoor de parkeerdruk aanzienlijk zal verminderen. Daarnaast zijn er op loopafstand twee grote, ondergrondse parkings voorzien onder het Zuidpark waar bezoekers kunnen parkeren.

Het bezwaar is niet gegrond.


2. Voetpadinrichting en dwarsparkeerplaatsen:

Het ontbreken van een voetpad in een gedeelte van het noordelijk deel dwingt voetgangers op de rijstrook te wandelen, wat samen met dwarsparkeren het risico op conflicten vergroot en de verkeersveiligheid dus niet ten goede komt. We verzoeken daarom om een voetpad over de volledige lengte van de straat.

Beoordeling:

De volledige straat is ingericht als woonerf. Bij de aanleg van een straat als woonerf is er geen sprake van een rijbaan, maar wordt een gelijkgrondse aanleg voorzien van gevel tot gevel. Hierdoor ontstaat er een zone voor gedeeld ruimtegebruik zowel voor voetgangers, fietsers als gemotoriseerd verkeer. In deze gedeelde zone geldt er een snelheidsbeperking van 20 km/u, waardoor het voor zowel voetgangers en fietsers comfortabel wordt om deze ruimte te gebruiken. De auto is er te gast.

In een woonerf met een lage snelheid, een lage turnover en geen openbaar vervoer, zijn haakse parkeervakken een weloverwogen maatregel in functie van de parkeerbehoefte en de ruimtelijke inrichting van de straat.

Het bezwaar is niet gegrond.

 

3. Gebruik en inrichting van twee parkeerplekken ter hoogte van de Prekersstraat:

Er staan twee parkeerplaatsen ingetekend in het korte stukje Prekerstraat ter hoogte van nummer 63 en 34. Omdat dit een zeer kort stukje dubbelrichting, enkelrichtingsstraat is in een woonerf, is er eigenlijk geen goeie en veilige manier om deze parkeerplaatsen te gebruiken. Vooral bij het wegrijden ontstaan er ongetwijfeld problemen. Door het intekenen van een terraszone en de dropzone is er namelijk geen ruimte voor wegrijdende auto's om te keren in de straat. Het stukje Prekersstraat is vandaag een weinig betekenisvol stukje straat dat slecht is voor de leesbaarheid van het verkeersconcept. Dit is een kans om dit onnodig stukje straat, zonder inritten naar parkings mee tot pleintje op te waarderen.

Beoordeling

Met de opmaak van de plannen werden de bochtstralen en de draaibeweging van auto’s gesimuleerd en gecontroleerd. Deze geven aan dat een keerbeweging tussen de palen en de bomen mogelijk is. De stedelijke dienst Publieke Ruimte begrijpt echter wel de bezorgdheid over de beschikbare ruimte en zal eventuele optimalisaties onderzoeken en voorleggen in overleg met district Antwerpen. Het opnemen van dit deel van de Prekersstraat bij het Prekersplein werd onderzocht maar niet weerhouden omwille van de randvoorwaarden in het ontwerp met betrekking tot voldoende parkeerruimte. 

Het bezwaar is niet gegrond.

 

4. Inplanting palen tussen de Prekersstraat en het Prekersplein:

De paaltjes die voorzien worden in het ontwerp tussen de Prekersstraat en het Prekersplein staan op een niet-logische plek. Als het niet lukt om bovenstaand voorstel mee te nemen en de onveilige situatie toch behouden blijft, dan lijkt het beter om de paaltjes te voorzien ter hoogte van de boombeugels. 

Beoordeling:

De Prekersstraat is onderdeel van de brandweerroute, daarom moet deze toegankelijk blijven voor de brandweervoertuigen en conform de eisen worden ingericht. Door de inplanting van de bomen op het Prekersplein en de terraszones is het voor de brandweer enkel mogelijk om op deze manier het Prekersplein op te rijden. De palen moeten op deze plaats gepasseerd worden om de draaicirkel van de brandweer te kunnen vrijwaren. Wanneer de palen dieper in de Prekersstraat ingetekend zouden worden, blijft er geen keerruimte meer over voor auto’s en zullen er parkeerplaatsen verloren gaan.

Het bezwaar is niet gegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’. 

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘20230720_12724_Van_Craesbeeckstraat_Rooilijnplan’. 

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de Van Craesbeeckstraat onder volgende voorwaarden: 

 

Voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;
  • de voorwaarden uit het advies van Wyre moeten worden nageleefd.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.