Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024084086 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Craesbeeckstraat ZN te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nrs. 2462Z, 2462M, 2462A2, 2462P, 2462F, 2462E, 2462W en 2689F2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de Van Craesbeeckstraat: voorzien van een enkelrichtingstraat, ontharden en saneren van de grond, planten van 37 hoogstammige bomen, voorzien van 36 autostalplaatsen, 16 fietsparkeerplaatsen, ook voor deelsteps/auto’s en het plaatsen van een infiltratie en buffervoorziening |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
heraanleggen van de Van Craesbeeckstraat als woonerf en tuinstraat:
De aanvraag bevat een rooilijnplan met de naam ‘20230720_12724_Van_Craesbeeckstraat_Rooilijnplan’. Als de beoogde aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de wijziging van het bestaande gemeentelijk rooilijnplan.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
In het zuidelijke deel van de Van Craesbeeckstraat wordt de rooilijn gewijzigd voor het verbreden van de gemeenteweg en de aanleg mogelijk te maken van enkele parkeerplaatsen op de kruising tussen de Willem Lepelstraat en de Van Craesbeeckstraat.
Anderzijds zorgt de wijziging van de rooilijn voor een betere ontsluiting van de percelen ten oosten van het zuidelijke deel van de Van Craesbeeckstraat.
Met deze heraanleg wenst de stad de straat in te richten als tuinstraat waar wordt ingezet op de leef- en verblijfskwaliteit. De Van Craesbeeckstraat wordt als onderdeel beschouwd van de groene ader door Sint-Andries. Een groene aaneenschakeling van straten waar de trage weggebruiker voorop staat.
De heraanleg zorgt voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort en de verkeersveiligheid en het creëren van een aangename verblijfsomgeving. Het statuut van de straat zal wijzigen naar woonerf. De heraanleg zorgt op deze manier voor een herwaardering van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
De wijziging van de rooilijn zorgt ervoor dat de rooilijn gelijk komt te liggen met de gevel van de bebouwing aan de oostzijde van het zuidelijke gedeelte van de Van Craesbeeckstraat.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Er werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan ‘VAN CRAESBEECKSTRAAT - OPENEN STRAAT TUSSEN DE LEPELSTRAAT(momenteel Willem Lepelstraat) EN DE KRONENBURGSTRAAT EN HET VERBREDEN VAN DEEL VAN LEPELSTRAAT’ goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 16 september 1939 zoals voorgesteld op het plan ‘20230720_12724_Van_Craesbeeckstraat_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan ‘VAN CRAESBEECKSTRAAT - OPENEN STRAAT TUSSEN DE LEPELSTRAAT(momenteel Willem Lepelstraat) EN DE KRONENBURGSTRAAT EN HET VERBREDEN VAN DEEL VAN LEPELSTRAAT’ goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 16 september 1939 zoals voorgesteld op het plan ‘20230720_12724_Van_Craesbeeckstraat_Rooilijnplan’.