Op 22 mei 2023 (jaarnummer 274) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. Dit reglement beschrijft de erkennings- en werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties en particuliere autodeelorganisaties, alsook de voorwaarden voor de toekenning van parkeervergunningen voor particulier autodelen en parkeervergunningen voor gemeenschappelijk autogebruik.
Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed.
Het autodeelreglement werd een jaar na inwerkingtreding een eerste keer grondig geëvalueerd, leidend tot enkele mogelijke reglementswijzigingen die nu ter goedkeuring worden voorgelegd.
Het Ministerieel Besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007.
Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.
Overeenkomstig artikel 2, §2 en §3 van het ministerieel besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de toepasselijke modaliteiten van de gemeentelijke parkeervergunning. De gemeenteraad is eveneens bevoegd voor het vaststellen van de erkenningsvoorwaarden en -procedure voor verenigingen voor autodelen.
Een jaar na inwerkingtreding werd het autodeelreglement een eerste keer grondig geëvalueerd. Enkele zaken worden hierdoor aan het reglement toegevoegd en uit het reglement geschrapt. Meer bepaald worden artikel 8, gaande over de werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties, en artikel 21, gaande over de werkingsvoorwaarden voor particuliere autodeelorganisaties, gewijzigd.
Aan de verwachte aan te leveren gebruiksdata door commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties worden kleine wijzigingen aangebracht. Daarnaast worden, met het oog op een slanker en realistischer autodeelreglement, specifieke voorwaarden rond verplichte continuïteit in het aanbod, sensibilisering vanuit de deelspelers en het gebruik van deelwagens niet meer in het reglement opgenomen. Deze voorwaarden zijn namelijk ofwel oncontroleerbaar ofwel hebben ze een beperkte meerwaarde bovenop de maatregelen die de stad rond dit thema uitvoert. Specifiek voor de particuliere autodelers die zijn aangesloten bij een erkende particuliere autodeelorganisatie, komt een bijkomende verplichting om een autodeelsticker, opgemaakt door de stad, aan de achterruit aan te brengen wanneer de particuliere deelwagen gebruik maakt van een slimme autodeelplaats. Zo raakt het concept rond (particulier) autodelen sneller verspreid en is het voor de voorbijganger duidelijk dat de slimme autodeelplaatsen wel degelijk gebruikt worden door commerciële of particuliere deelwagens.
Verder wordt de specifieke eis rond de elektrificatie van de commerciële deelwagenvloot weggelaten. Hierbij gold ten eerste dat (i) alle autodeelorganisaties die een erkenning hebben bekomen vóór 1 juli 2023, ervoor moesten zorgen dat vanaf 1 januari 2025 alle nieuwe/bijkomende deelwagens die zouden worden ingezet emissieloos waren, waarbij voor specifieke voertuigtypes (lichte vrachten, voertuigen met 7 of meer zitplaatsen, caddy’s en (kleine) bestelwagens) - en dit met een maximum van 7% van het totaal aantal ingezette deelwagens - deze verplichting pas zou gelden vanaf 1 januari 2028, en dat (ii) vanaf 1 januari 2028 alle deelwagens die zouden worden ingezet emissieloos waren, uitgezonderd de reeds voordien ingezette deelwagens die nog onder toepassing van de (uitdovende) 7%-regeling vielen. Ten tweede gold dat alle autodeelorganisaties die een erkenning hadden bekomen vanaf 1 juli 2023 moesten beschikken over een volledig emissieloze deelwagenvloot.
Deze voorwaarde strookt niet meer met het huidige elektrificatietrend in België en is bijgevolg niet meer realistisch, waardoor het te kostelijk zou worden voor de autodeelspelers in Antwerpen om hieraan te voldoen. Om het groeiend autodeellandschap in Antwerpen te waarborgen en voort te zetten, zullen er voortaan dan ook geen specifieke eisen rond elektrificatie van de deelvoertuigen worden opgelegd. Wel dienen de deelwagens logischerwijs te voldoen aan het verschoningstraject dat wordt opgelegd vanuit de regelgeving rond de lage-emissiezone.
De wijzigingen aan het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers treden in werking op 1 oktober 2024.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed, met ingang van 7 oktober 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers, met ingang van 7 oktober 2024.