Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

2024_GR_00487 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen - Weigering

gemeenteraad
ma 30/09/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00487 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen - Weigering 2024_GR_00487 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op 16 mei 2024 werd namens de BV ZENGIN (RPR 0548.712.964) met maatschappelijke zetel aan de Dokter Van de Perrelei 53 te 2140 Borgerhout, een aanvraag ingediend om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘ZENGIN', gelegen aan de Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen.

De BV ZENGIN heeft een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres, geldig tot en met 13 oktober 2024 (281950). De BV ZENGIN wenst deze kansspelvergunning F2 te hernieuwen op de eerstvolgende zitting van de Kansspelcommissie.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (verder: Kansspelwet) geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten ze voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. Dit betekent dat alle aanvragen voor een hernieuwing van een bestaande kansspelvergunning F2 vanaf 25 mei 2021 vergezeld dienden te zijn van een convenant.

Thans moet bij de aanvraag om hernieuwing dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent eveneens dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

Om de kansspelvergunning F2 te hernieuwen bij de Kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de BV ZENGIN en de stad Antwerpen.

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4, §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5 van voormeld artikel, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Kansspelwet:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Argumentatie

De BV ZENGIN baat de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen uit. Hiervoor beschikt zij over een kansspelvergunning F2 die nu hernieuwd moet worden. De hernieuwing van de kansspelvergunning F2 gebeurt driejaarlijks. Voorafgaandelijk moet nu een convenant afgesloten worden met de gemeente zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. Voor bestaande kansspelinrichtingen moet elke aanvraag vanaf 25 mei 2021 vergezeld zijn van een convenant.

De voorwaarden waar de aanvrager conform artikel 43/5 van de Kansspelwet aan moet voldoen om een kansspelvergunning F2 te kunnen verkrijgen, gelden eveneens voor het hernieuwen van dergelijke vergunning. Het gegeven dat er reeds een kansspelvergunning werd uitgereikt, doet geen afbreuk aan het feit dat er thans, na inwerkingtreding van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6°, alsnog een convenant moet worden afgesloten. Aangezien deze wetswijziging pas in werking trad nadat de eerdere kansspelvergunning werd uitgereikt, behoudt de gemeente haar discretionaire bevoegdheid om te beslissen of, en onder welke voorwaarden, er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers pas na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat "De aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan."

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: "Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen." De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten, kunnen verantwoorden zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en kwetsbare spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: "Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken." (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015).

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat 0,9% van de middelbare schooljongeren een regelmatige speler is bij sportweddenschappen en 7,7% aangeeft ooit te hebben gespeeld. (Rossiers, VAD Webinar, 2021, 19:38). Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Uit bronnenonderzoek (Google Maps en Stad in Kaart) blijkt dat het wedkantoor aan de Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen niet voldoet aan de wettelijke nabijheidsregels.

De locatie is niet geschikt voor de implementatie van een wedkantoor, zoals blijkt uit de administratieve akte met het nummer 018659/24 van 30 juli 2024. Het wedkantoor ligt in een gedeelte van de stad waar de leefbaarheid reeds onder druk staat door verschillende soorten van overlast en criminaliteit. Vanwege de aanwezigheid van verschillende sportinfrastructuren, sociale instellingen en hotspots die in trek zijn bij jongeren uit de directe omgeving van het wedkantoor. Het wedkantoor is bovendien gelegen in een wijk waar veel sociaal kwetsbare families leven. Het is belangrijk dat kwetsbare groepen zoals jongeren en sociaal kwetsbare families beschermd worden tegen de risico’s van het gokken.

In de administratieve akte met het nummer 018659/24 van 30 juli 2024 maakt de Politiezone Antwerpen melding van volgende locaties die in de nabijheid van het wedkantoor zijn gevestigd:  

  1. Sporthal Luchtbal, Santiagostraat 2 te 2030 Antwerpen gelegen op 270 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  2. Bowling Stones, aan de Noorderlaan 104 te 2030 Antwerpen, gelegen op 6 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  3. Sint-Norbertus verpleegkunde Metropool, Noorderlaan 108 te 2030 Antwerpen, gelegen op 220 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  4. Sociaal Centrum Luchtbal, Hondurasstraat 6 te 2030 Antwerpen, gelegen op 170 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor; 
  5. Taekwondo Sipjin Luchtbal, Santiagostraat 2 te 2030 Antwerpen, gelegen op 270 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  6. Straatvoetbalveld Tampicopark, aan het Tampicoplein te 2030 Antwerpen, gelegen op 300 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  7. Tampicopark, gelegen op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  8. Leerexpert Capitan, stedelijk buitengewoon onderwijs aan de Columbiastraat 5 te 2030 Antwerpen, gelegen op 400 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor; en
  9. Kinepolis Antwerpen, Groenendaallaan 394 te 2030 Antwerpen, gelegen op 900 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor.

Op basis van open bronnenonderzoek, met name Google Maps en Stad in Kaart, blijken er nog een aantal andere inrichtingen gelegen in de nabijheid van het wedkantoor.

Sporthal Luchtbal Antwerpen is elke dag geopend van 08.00 uur tot 23.00 uur. Er vinden verschillende trainingen en wedstrijden van verschillende sporttakken plaats, met een groot aanbod voor kinderen en jongeren. De sporttakken zijn badminton, baseball, basketbal, handbal, volleybal, zaalvoetbal, veldhockey en gevechtssporten. Tijdens de schoolvakanties worden er ook sportkampen georganiseerd in het kader van de Antwerpse Sportweken.

Sint-Norbertus, Campus Noorderlaan, is een school waar een graduaatsopleiding verpleegkunde HBO 5 wordt aangeboden. Dit is een opleiding deskundige zorgprofessional van drie jaar, voor studenten vanaf 18 jaar. Deze school ligt op 220 meter wandelafstand van het wedkantoor.

Bowling Stones is gelegen aan de Noorderlaan 104 A te 2030 Antwerpen, en dit op een wandelafstand van 6 meter (geen vogelvlucht) van het wedkantoor.

Het Tampicopark aan de Canadalaan te 2030 Antwerpen is gelegen op een wandelafstand van 270 meter (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Dit is een van de weinige groene ruimtes in de wijk Luchtbal, waar zowel jong als oud terecht kan voor rust, ontmoeting, sport en spel. Het park omvat een sportveld, een speelterrein en een uitkijkpunt op de Haven. Er vinden tevens diverse activiteiten plaats gericht op de inwoners van de wijk Luchtbal. 

De secundaire school voor buitengewoon onderwijs, Leerexpert Capitan, biedt opleidingsvorm OV1 en OV2, type 2 en type 9 aan voor leerlingen van 13 tot 18 jaar met een verstandelijke beperking en/of een autismespectrumstoornis.

De secundaire school voor buitengewoon onderwijs, BuSO De Ark, is gelegen aan de Manchesterlaan 50 te 2030 Antwerpen, op 750 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). In deze school worden opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 aangeboden. Aan deze school is ook een straatvoetbalveldje gelegen, aan de Perustraat te 2030 Antwerpen, op 600 meter wandelafstand van het wedkantoor.

Het straatvoetbalveldje Luchtbal Colombiastraat is gelegen op 400 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor.

Het Jeugdcentrum Luchtbal (JES Antwerpen) is gelegen aan de Perustraat 5 te 2030 Antwerpen, op 400 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. In dit jeugdcentrum worden verschillende activiteiten georganiseerd van dinsdag tot en met zaterdag, en organiseren instuifmomenten, uitstappen, sportactiviteiten en vormingen. Dit jeugdcentrum is een onderdeel van BLOC2030 aan de Columbiastraat 110 te 2030 Antwerpen, op 500 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Het culturele centrum biedt een divers programma aan inzake cultuur, ontmoeting, vorming, sport en ontspanning voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Uit het bovenvermelde blijkt dat het wedkantoor gelegen is nabij onderwijsinstellingen hetgeen op zich volstaat om het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet.

Dit wordt tevens bevestigd door rechtspraak van de Raad van State: “Te dezen vermeldt de bestreden beslissing de afstanden van de onderwijsinstellingen tot de kansspelinrichting en aldus doet zij blijken van een in concreto onderzoek. Het nabijheidsverbod voor onderwijsinstellingen wil de scholieren behoeden voor de verleiding om een speelautomatenhal op te zoeken omdat zij de inrichting niet ver verwijderd weten of omdat het slechts een minimale inspanning vergt om ze te bereiken. De concrete beoordeling van de nabijheid betreft ipso facto de aantrekkingskracht van de kansspelinrichting en van de inspanning om er te geraken. De gedetailleerde opgave van de afstand tot de kansspelinrichting voor wat onder meer een aantal onderwijsinstellingen betreft, volstaat om te gewagen van een aantrekkingskracht die van de kansspelinrichting op die scholieren uitgaat.
(…)
De verzoekende partij maakt ook niet aannemelijk dat de vermelde afstanden voldoende ruim zijn opdat de scholieren een zekere inspanning moeten doen om de kansspelinrichting te bereiken. 

Het motief betreffende de nabijheid van onderwijsinstellingen, dat de wettigheidstoetsing heeft doorstaan, volstaat op zich om de weigering van het gevraagde convenant te verantwoorden. (RvS, nr. 208.789 van 9 november 2010).”

Ook de nabijheid van elk van bovengenoemde plaatsen waar voornamelijk jongeren samenkomen, volstaat om het sluiten van het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet. 

Vanwege de nagestreefde sociale bescherming van jongeren betreft de vestigingsplaats van het wedkantoor aldus een ongeschikte locatie gezien de wet uitdrukkelijk verbiedt dat kansspelinrichtingen gelegen zijn in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.

Dit wordt ook uitdrukkelijk door de Raad van State bevestigd: “Tevergeefs brengt verzoekster tegen die beoordeling in dat er dan blijkbaar geen enkele locatie in het centrum van Kortrijk aan de voorwaarden voor XII-3866-13/21 het sluiten van een convenant kan voldoen. Daargelaten de feitelijke juistheid hiervan, gaat verzoekster er blijkbaar van uit dat een kansspelinrichting in het centrum mogelijk moet zijn. De Raad van State is geen dergelijk voorschrift bekend. Daarentegen bestaat er wel een wetsvoorschrift dat kansspelinrichtingen in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, verbiedt.
(…)
Wanneer dan ook de weigering op dat motief berust volstaat het ten aanzien van de formele-motiveringseis dat de prohibitieve nabijheid afdoende met redenen wordt omkleed. Te dezen is daaraan voldaan. Immers preciseert de bestreden beslissing welke door het voorschrift bedoelde inrichtingen of plaatsen te dicht bij de vestigingsplaats van verzoekster gelegen zijn en waarom, namelijk op welke afstand ze zich ten opzichte van de kansspelinrichting (slechts) bevinden.” (RvS nr. 197.781 van 13 november 2009)."

Het is immers net deze groep van jongeren die de wetgever wil beschermen, en terecht. De fysieke nabijheid of makkelijke beschikbaarheid van gokgelegenheden verhoogt de participatie aan gokken bij de bewoners uit de buurt. Zij zullen ook meer geld uitgeven aan gokspelen. Alsook de prevalentie van problematisch gokgedrag neemt toe (Vasiliadis, Jackson, Christensen & Francis, 2013; St-Pierre, Walker, Derevensky & Gupta, 2014), zeker bij jongeren. Onderzoek toont immers aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Het aantal uitsluitingen bij de Kansspelcommissie is al jaren in stijgende lijn aan het verlopen (Kansspelcommissie, 2021). Dit duidt op een toenemend aantal mensen die aangeven (of door bewindvoerders, belanghebbenden, enzovoort) problemen te ervaren met hun gokgedrag. Als er bovendien geweten is dat het gros van de opbrengsten van sportweddenschappen offline wordt gegenereerd (Kansspelcommissie, 2021), is het noodzakelijk tegenwoordig extra alert te zijn voor de risico’s indien wedkantoren gesitueerd zijn in een buurt waarin veel kwetsbare personen, zoals jongeren, aanwezig zijn. 

Gelet op het geheel van deze omstandigheden is er geen enkele reden om af te wijken van de wettelijke nabijheidsregels. 

Door de BV ZENGIN wordt thans op geen enkele wijze verduidelijkt hoe kan worden geremedieerd aan deze nabijheidsrisico’s.

Ten overvloede wordt nog meegegeven dat de locatie ook om andere redenen niet geschikt is voor de implementatie van een wedkantoor, zoals blijkt uit meerdere politionele aktes. De voorgeschiedenis van aanhoudende overlast met betrekking tot het wedkantoor wordt vervat in de administratieve akte met het nummer 014131/24 van 31 mei 2024 waarin wordt verwezen naar volgende administratieve aktes: 

  • Administratieve akte met nummer 033016/21: de bezoekers van het wedkantoor parkeren hun wagens, scooters of fietsen steeds voor de garagepoorten van buurtbewoners of zomaar op de stoep. Er zijn ook meldingen van geluidshinder, druggebruik en een waargenomen cannabisgeur. Naar aanleiding van deze feiten wordt betrokkene gehoord en wordt het wedkantoor verzegeld en gesloten bij maatregel burgemeester van 28 januari 2022 en dit totdat de uitbater aan een aantal voorwaarden voldaan heeft om de overlast in te dijken. Het wedkantoor mocht terug openen op 1 april 2022;
  • Administratieve akte met nummer 000284/22: de locatie en de klanten van het wedkantoor zijn verantwoordelijk voor een impact op de openbare veiligheid en rust. Betrokkene werd hiervoor schriftelijk gehoord op hoorzitting op 26 juli 2022 en dient een bewakingsfirma aan te stellen om de overlast te beperken. Er wordt op 31 augustus 2022 een waarschuwingsbrief opgemaakt namens de burgemeester. De kansspelcommissie wordt op de hoogte gebracht van de aanhoudende overlastproblematiek, en geeft aan per e-mail op 10 augustus 2022 geen sanctieprocedure te kunnen opstarten op basis van ‘overlast van een kansspelinrichting klasse IV;
  • Administratieve akte met nummer 002807/22: de politie betekent de waarschuwingsbrief, hiervan wordt deze administratieve akte opgemaakt;
  • Administratieve akte met nummer 025580/23: overlast door verschillende bezoekers van het wedkantoor. Hiervoor wordt betrokkene gehoord, en wordt een waarschuwingsbrief overgemaakt namens de burgemeester op 28 november 2023; en
  • Administratieve akte met nummer 013482/24 houdende de ongunstige moraliteit van de vennootschap ZENGIN BV.

Tot slot dient te worden opgemerkt dat de verplichting voor wedkantoren om te voorzien in toepassing van het ‘Excluded Persons Information System’ (EPIS), dienaangaande geen voldoende remediërende factor is. Middels dit elektronisch identificatiesysteem zouden alle spelers die niet mogen deelnemen aan kansspelen en weddenschappen (vanwege beroepsredenen, maar ook kwetsbare groepen zoals minderjarigen, personen met een gokverslaving, spelers die op eigen aanvraag werden geschrapt, enzovoort) de toegang ontzegd worden. Het wordt in de aanvraag van de BV ZENGIN niet toegelicht hoe ze dit systeem zouden toepassen. Daarenboven moet worden opgemerkt dat de gebeurlijke toegangsbeperking van de in nabijheid aanwezige kwetsbare personen niet verhindert dat zij op de desbetreffende locatie worden geconfronteerd met de aanwezigheid van een wedkantoor met de voorziene reclame, wat op zich al kan aanzetten tot gokken. De loutere verplichting te voorzien in de toepassing van het EPIS-systeem volstaat derhalve niet om de risico’s die de kansspelwetgeving wil indijken, volledig in te dammen.

De aanwezigheid van tal van kwetsbare inrichtingen in de omgeving van het wedkantoor betreffen concrete lokale omstandigheden die de stad Antwerpen ertoe dwingen om het afsluiten van een convenant met de BV ZENGIN, met maatschappelijke zetel aan de Dokter Van de Perrelei 53 te 2140 Borgerhout, voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘ZENGIN’, gelegen aan de Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen, te weigeren.

De BV ZENGIN werd gehoord op dinsdag 17 september 2024 in aanwezigheid van haar raadsleden. Er werden geen bijkomende elementen toegevoegd op basis waarvan de stad Antwerpen haar beslissing herziet.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad weigert om met de BV ZENGIN (RPR 0548.712.964), met maatschappelijke zetel aan de Dokter Van de Perrelei 53 te 2140 Borgerhout, een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘ZENGIN’, gelegen aan de Noorderlaan 104 B te 2030 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.