Gelet op:
- de wetenschappelijke twijfel over de doeltreffendheid van de lage-emissiezone (LEZ);
- de grote, disproportionele financiële en sociale impact van de LEZ op automobilisten;
- het afschaffen van de LEZ door steden zoals Rotterdam;
- de erbarmelijke dienstverlening van De Lijn in deze stad;
- de wil van de Franstalige Brusselse partijen MR, PS en Les Engagées om de strengere LEZ-normen die in 2025 zouden ingaan met twee jaar extra uit te stellen;
- de allicht door de nakende verkiezingen ingegeven N-VA-demarche om nu plots te bepleiten dat de LEZ in Antwerpen niet verder wordt verstrengd;
- het veel betere N-VA-voorstel om de LEZ in Gent volledig af te schaffen.
Overwegend dat:
- de LEZ een asociale maatregel is die vooral mensen uit de onderklasse en lagere middenklasse treft;
- de LEZ een omgekeerd mattheuseffect genereert, waarbij vooral degenen die al minder middelen hebben financieel zwaar worden getroffen;
- de LEZ een hypocriete maatregel is waarbij wie betaalt toch nog met zijn zogenaamd te vervuilende of te oude auto de stad in mag;
- de LEZ een schoolvoorbeeld is van bureaucratie, regelneverij en groene autofobie;
- de LEZ door talloze mensen wordt aangevoeld als een autopestbeleid.
Vragen wij om de LEZ in Antwerpen eindelijk af te schaffen.
Raadslid Van Rooy licht zijn voorstel tot motie toe.
De burgemeester geeft antwoord.
Raadslid Van Rooy
houdt nog een wederwoord.
De gemeenteraad verwerpt de voorliggende motie bij monde van de fractievoorzitters.
Stemden voor de motie: Vlaams Belang en PVDA.
Stemden tegen de motie: N-VA, Vooruit, Groen, Open VLD en schepen Erica Caluwaerts.
Hebben zich onthouden: CD&V.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.