Terug
Gepubliceerd op 07/10/2024

2024_VB_00260 - OCMW patrimonium. Beschut Wonen. Godshuis 'de Fraula'. Klappeistraat 28, 2060 Antwerpen - P08532. Totaalrenovatie. Wijzigingen opdrachten. Correctiebestelling. vastlegging krediet - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 04/10/2024 - 10:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_VB_00260 - OCMW patrimonium. Beschut Wonen. Godshuis 'de Fraula'. Klappeistraat 28, 2060 Antwerpen - P08532. Totaalrenovatie. Wijzigingen opdrachten. Correctiebestelling. vastlegging krediet - Goedkeuring 2024_VB_00260 - OCMW patrimonium. Beschut Wonen. Godshuis 'de Fraula'. Klappeistraat 28, 2060 Antwerpen - P08532. Totaalrenovatie. Wijzigingen opdrachten. Correctiebestelling. vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Principiële goedkeuring tot renovatie van het pandRaad voor maatschappelijk welzijn30 juni 2016524
Goedkeuring ontwerpRaad voor maatschappelijk welzijn
28 juni 2018446
Goedkeuring bestek en procedureVast bureau25 juni 2021200
Gunning totaalrenovatieVast bureau15 juli 2022182


Op 15 juli 2022 (jaarnummer 182) keurde het vast bureau de gunning goed voor de totaalrenovatie van godshuis 'de Fraula' op basis van bestek GAC/2021/01675 aan Bouwbedrijf Floré NV, Schaarbeekstraat 21 te 9120 Beveren, tegen een bedrag van 2.435.655,66 euro inclusief btw.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan elk van beide volgende bedragen:

1° de drempel voor Europese bekendmaking: en

2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de werken hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van het aanbestedingsdossier voorgedaan met betrekking tot onderstaande verrekeningen.

De wijzigingen opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd.

1. Wijziging van de opdracht: onvoorziene omstandigheden
(artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/post
Motivatie
In min exclusief 6% btw
In meer exclusief 6% btw
Termijnverlenging
002Er is een artikel voor zwambestrijding opgenomen in het bestek. Er was bij aanvang van de werken echter veel meer zwam aanwezig dan zichtbaar was tijdens opmaak bestek. Aangetaste delen moesten eerst verwijderd worden en nabijgelegen zones moesten preventief behandeld worden tegen verdere uitbreiding van niet zichtbare zwam.

-6.873,78 EUR
34.082,96 EUR
n.v.t.
004De mansardedaken achteraan het gebouw waren langs de binnenzijde voorzien van betonnen plafonds en betonnen voorzetwandjes ter versteviging van de bestaande constructie. Deze bouwwijze werd pas ontdekt na afkappen van de bezetting, is sterk atypisch en nog nooit gezien door aannemer, studiebureau en bouwheer. De houten structuur van het mansardedak werd bij de plaatsing van de betonwandjes gedeeltelijk in de beton ingewerkt. Door vochtopname is de houten structuur vermoedelijk aangetast. Eveneens is het vervangen van de vloerconstructie haast onmogelijk zonder de betonnen wandjes af te breken. Om dit verder te onderzoeken wordt beslist om alvast 2 wanden en alle plafonds af te breken.

6.429,96 EUR
n.v.t.
007Tijdens de afbraakwerken stelde de aannemer vast dat het platte dak van de achterbouw (traphal) niet gemaakt was in hout, maar in beton. Een aantal muren van de achterbouw konden enkel afgebroken worden na afbraak van het betonnen dakje. Het houten mansardedak steunde gedeeltelijk op deze betonnen dakplaat, waardoor er voor ondersteuning een prefab balk geplaatst moest worden na afbraak van het betonnen dak.

1.544,32 EUR
n.v.t.
009De toestand van de houten draagconstructie van de vloeren werd pas zichtbaar na afbraak van de plafonds en vloerafwerkingen. Het merendeel van de houten balken hadden permanente vochtschade, schimmels of houtinsecten opgelopen, waardoor de stabiliteit en/of het draagvermogen niet meer gegarandeerd waren. Het volledig vernieuwen van de draagconstructie was de meest duurzame oplossing. Deze wijziging heeft betrekking op de vloeren boven het gelijkvloers en de 1e verdieping.
-31.792,68 EUR
107.605,14 EUR
n.v.t.
014De toestand van de houten draagconstructie van de vloeren werd pas zichtbaar na afbraak van de plafonds en vloerafwerkingen. Het merendeel van de houten balken hadden permanente vochtschade, schimmels of houtinsecten opgelopen, waardoor de stabiliteit en/of het draagvermogen niet meer gegarandeerd waren. Het volledig vernieuwen van de draagconstructie was de meest duurzame oplossing. Deze wijziging heeft betrekking op de vloeren boven de tweede verdieping.

29.229,81 EUR
n.v.t.
015Na afbraak van twee wanden en de plafonds van de mansardedaken is vastgesteld dat de houten structuur gedeeltelijk is aangetast. Om deze delen grondig te kunnen onderzoeken, alsook de houten vloerconstructies te kunnen vernieuwen, moeten alle betonnen wandjes verwijderd worden. Dezelfde eenheidsprijs wordt gebruikt als in VV004 met betrekking tot diezelfde afbraakwerken.

5.861,87 EUR
n.v.t.
Totaal exclusief herzieningen

-38.666,46 EUR184.754,06 EUR
Herziening 10%

-3.866,64 EUR18.475,40 EUR
TOTAAL inclusief 10% herziening, excl. 6% btw

-42.533,10 EUR203.229,46 EUR
Totaal inclusief 6% btw en 10% herzieningen

-45.085,09 EUR215.423,23 EUR


De wijziging van de opdracht ten gevolge van de onvoorziene omstandigheden bedraagt 160.696,36 EUR + 9.641,78 EUR (6% btw) = 170.338,14 EUR, inclusief 6% btw, inclusief herzieningen.

2. Wijziging van de opdracht: De minimis-regel
(artikel 38/4 KB Uitvoering)

Verrekening/postMotivatieIn min exclusief 6% btwIn meer exclusief 6% btwTermijnverlenging
013Het bestek voorzag het gieten van een betonplaat op het gelijkvloers. Zo'n betonplaat moet steeds in metselwerk opgelegd worden. Het uitkappen van het metselwerk werd niet uitdrukkelijk vermeld in het bestek en was een discussiepunt met de aannemer. Aangezien deze werken niet expliciet in het bestek beschreven staan, mag de aannemer voor deze werken een verrekeningsvoorstel indienen.

991,79 EURn.v.t.
023

Diverse wijzigingen in het buitenschrijnwerk, waaronder:

-Bij demontage van de inkomdeuren bleek dat de deuren fel afgetakeld waren t.o.v. bij opmaak bestek. De meeste inkomdeuren bleken niet meer restaureerbaar en zullen worden vervangen naar oorspronkelijk model.

-De dakkapellen waren in betere staat dan eerst ingeschat en konden gerestaureerd worden in plaats van te vernieuwen.

-De deur van het gastellerlokaal moest omwille van brandweereisen van Fluvius vervangen worden in plaats van gerestaureerd.

-Plaatsing van Z-profielen onder ramen om waterdichtheid te garanderen.

-53.903,29 EUR187.696,18 EURn.v.t.
Totaal exclusief herzieningen
-53.903,29 EUR
188.687,97 EUR

Herziening 10%
-5.390,32 EUR18.868,79 EURn.v.t.
TOTAAL inclusief 10% herziening, exclusief 6% btw
-59.293,61 EUR207.556,76 EUR
Totaal inclusief 6% btw en 10% herzieningen -62.851,23 EUR220.010,17 EUR


De wijziging van de opdracht ten gevolge van de minimis-regel bedraagt 148.263,15 EUR + 13.478,47 EUR (6% btw) = 157.158,94 EUR, inclusief 6% btw, inclusief herzieningen.

3. Samenvatting wijziging opdracht

OmschrijvingIn min exclusief btwIn meer exclusief btw
Totaal wijziging opdracht. Onvoorziene omstandigheden (art.38/2 AUR)-42.533,10 EUR
203.229,46 EUR
Totaal wijziging opdracht. De minimis-regel (art.38/4 AUR)-59.293,61 EUR
207.556,76 EUR
Totaal wijzigingen opdracht in min en meer-101.826,71 EUR410.786,22 EUR
Totaal wijzigingen opdracht exclusief btw308.959,51 EUR
6% btw18.537,57 EUR
Algemeen totaal (inclusief btw en inclusief herzieningen)327.497,08 EUR


De prijzen van de verrekeningen zijn teruggerekend naar datum aanbesteding. Een prijsherziening mag hierop toegepast worden. De verrekeningen worden gevorderd in verschillende maanden, waarop verschillende prijsherzieningscoëfficiënten van toepassing zijn. De desbetreffende werken zijn grotendeels uitgevoerd, maar de finale afwerking moet nog gebeuren. De bedragen werden dus nog niet volledig gevorderd, waardoor de totale herziening op iedere verrekening ook nog niet gekend is. De concrete prijsherzieningen worden rechtgezet in een later besluit.

De totale kost ten gevolge van de wijziging opdracht bedraagt 308.959,51 EUR + 18.537,57 EUR (6% btw) = 327.497,08 EUR, inclusief 6% btw, inclusief herzieningen.

Dienstnota bestellen en betalen de stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, < 5.500,00 euro: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van de stad Antwerpen en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 euro: goedkeuring door het college na centraal visum.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen bedraagt 327.497,08 euro inclusief 6% btw, inclusief 10% herzieningen en zal verrekend worden op 2024. Er is voldoende krediet beschikbaar.

BestelbonOmschrijvingVastgelegd bedrag inclusief btwRestbedrag inclusief btwStatus bestelbon
4004031506Gunning renovatiewerken inclusief herzieningen2.669.677,70 euro3,18 euroopen
4004031506
Gunning asbest9.544,13 euro2,12 euroopen

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS01 - Wonen
2WNS0101 - Reguliere taken wonen
2WNS010102 - Beschut Wonen
2WNS010102P08532 - Klappeistr_28_renovatie

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de correctiebestelbon goed van 327.497,08 euro inclusief btw, inclusief herzieningen, voor de totaalrenovatie van godshuis 'de Fraula', Klappeistraat 28, 2060 Antwerpen, op naam van Bouwbedrijf Floré NV, Schaarbeekstraat 21 te 9120 Beveren, met ondernemingsnummer 0403.827.529.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08532
Klappeistraat 28, 2060 Antwerpen
Bouwbedrijf Floré nv
Schaarbeekstraat 21, 9120 Beveren
Ondernemingsnummer: 0403.827.529
Rekeningnummer:BE36 4141 0154 4181
327.497,08 euro inclusief btw, inclusief herzieningen
budgetplaats: 4322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2WNS010102P08532
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2OA050629
budgetperiode: 2400
4004035124

Bijlagen

  • WN001_LS.pdf
  • WN002_LS.pdf
  • WN003_LS.pdf
  • WN004_LS.pdf
  • WN005_LS.pdf
  • WN006_LS.pdf