Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09414 - Bestek GAC_2024_03032. Raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies, Mobers, ontwerp van infrastructuur en infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09414 - Bestek GAC_2024_03032. Raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies, Mobers, ontwerp van infrastructuur en infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte - Bestek en procedure - Goedkeuring 2024_CBS_09414 - Bestek GAC_2024_03032. Raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies, Mobers, ontwerp van infrastructuur en infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De afdeling Mobiliteit van de stad Antwerpen maakt in essentie werk van de uitvoering van de maatregelen die de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van stad en haven ten goede komen. De afdeling Mobiliteit werkt aan het opstellen en uitvoeren van het mobiliteitsplan en de verschillende deelplannen. Het team staat ook in voor de inhoudelijke en procesmatige opvolging van (delen van) het Routeplan 2030.

De stad Antwerpen is op zoek naar één opdrachtnemer (voor percelen 3 en 4), respectievelijk drie opdrachtnemers (voor percelen 1 en 2) die haar kunnen ondersteunen bij specifieke taken in de beleidsvoorbereiding en de beleidsuitvoering met betrekking tot mobiliteit (inclusief parkeren) en publieke ruimte. 

De opdracht is onderverdeeld in de volgende percelen:

  • Perceel 1: Ontwerp van infrastructuur;
  • Perceel 2: Infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte;
  • Perceel 3: Mobiliteitsstudies;
  • Perceel 4: Mobers.

De huidige raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur met referentie GAC_2020_01242 loopt af op 23 maart 2025. Om de continuïteit van de dienstverlening te vrijwaren, wil de stedelijke bedrijfseenheid Stadsontwikkeling tijdig kunnen beschikken over een nieuwe raamovereenkomst. 

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2024_03032 uit te schrijven.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van volgende selectiecriteria:

Perceel 1: Ontwerp van infrastructuur

De inschrijver legt exact 3 referenties voor, waarbij één referentie betrekking heeft op de uitwerking van een ontwerp voor een nieuwe of te vernieuwen fietsinfrastructuur en één referentie betrekking heeft op de uitwerking van een ontwerp voor een complex (binnenstedelijk) kruispunt. Een derde referentie met betrekking tot infrastructuurprojecten op het openbaar domein is vrij te kiezen. Uit de referenties moet blijken dat de inschrijver ervaring heeft met civieltechnische werken en complexe binnenstedelijke kruispunten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste  6 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 650.000 euro (exclusief btw), waarbij één referentie een afzonderlijke waarde heeft van minimaal 450.000 euro (exclusief btw). De gevraagde waarde verwijst naar de totaalwaarde van het project. 

Perceel 2: Infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte

De inschrijver legt exact 3 referenties voor, waarbij één referentie betrekking heeft op infrastructuur en ontwerp publieke ruimte/groen en één referentie betrekking heeft op mobiliteitsstructuur en ontwerp publieke ruimte/groen. Een derde referentie met betrekking tot een integraal ontwerpplan publieke ruimte is vrij te kiezen. Uit de referenties moet blijken dat de kandidaat ervaring heeft met ontwerp en inrichting van publieke ruimte in een (binnen)stedelijke context waarbij de mobiliteits(infra)structuur, verkeerveiligheid en beleving van het openbaar domein tot een integraal ontwerpplan publieke ruimte hebben geleid. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 6 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 1.500.000 euro (exclusief btw). De gevraagde waarde verwijst naar de totaalwaarde van de projecten. 

Perceel 3: Mobiliteitsstudies

Als eerste selectiecriterium worden referenties gevraagd. De inschrijver legt exact 3 referenties voor, waarbij één referentie betrekking heeft op de opmaak van een beleidsnota en één referentie betrekking heeft op de uitwerking van een start- en projectnota of unieke verantwoordingsnota. Een derde referentie met betrekking tot mobiliteitsstudies (beleidsvoorbereidende opdracht, opdracht voor de uitvoering van een mobiliteitsplan, …) is vrij te kiezen. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 80.000 euro (exclusief btw), waarvan één referentie een afzonderlijke waarde heeft van minimaal 50.000 euro (exclusief btw). 

Het tweede selectiecriterium betreft de samenstelling van het team en de studie- en beroepskwalificaties van de teamleden. De projectleider (het eerste aanspreekpunt) en de backup projectleider dienen elk minstens 10 jaar relevante ervaring te kunnen voorleggen.

Perceel 4: Mobers

Als eerste selectiecriterium worden referenties gevraagd. De inschrijver legt exact 3 referenties voor, waarvan 2 mobiliteitseffectenrapporten en 1 mobiliteitstoets. Daarbij hebben minstens 2 van de referenties betrekking op projecten in een (groot)stedelijke context. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 10.000 euro (exclusief btw).

Het tweede selectiecriterium betreft de samenstelling van het team en de studie- en beroepskwalificaties van de teamleden. De projectleider (het eerste aanspreekpunt) en de backup projectleider dienen elk minstens 10 jaar relevante ervaring te kunnen voorleggen.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

Percelen 1 en 2: 

  1. prijs op een totaal van 35 punten;
  2. plan van aanpak op een totaal van 35 punten;
  3. kwaliteit van het team op een totaal van 30 punten.

Percelen 3 en 4:

  1. prijs op een totaal van 50 punten;
  2. plan van aanpak op een totaal van 50 punten.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2024_03032 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies, Mobers, ontwerp van infrastructuur en infrastructuurprojecten met ontwerp en inrichting publieke ruimte goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

RAAMOVEREENKOMST VOOR BIJSTAND MOBILITEITSSTUDIES, MOBERS, ONTWERP VAN INFRASTRUCTUUR EN INFRASTRUCTUURPROJECTEN MET ONTWERP EN INRICHTING PUBLIEKE RUIMTE


budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 214
functiegebied: 2LMS010401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2500, 2600, 2700, 2800 en 2900

met bestelbonnen

budgetplaats: 5153000000
budgetpositie: 224, 228 
functiegebied: 2LMS010104A00000, 2LMS010402A00000 en 2LMS010403A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2500, 2600, 2700, 2800 en 2900
budgetplaats: 5150500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010406A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2500, 2600, 2700, 2800 en 2900



Bijlagen

  • 03032_20241120_bestek.pdf
  • 03032_20241120_Bijkomende bijlagen en toelichtingen.pdf
  • 03032_BIJLAGE_VII_7_KVIV_ereloonpercentages.pdf
  • 03032_20241120_inventaris_perceel1.xlsx
  • 03032_20241120_inventaris_perceel2.xlsx
  • 03032_20241120_inventaris_perceel3.xlsx
  • 03032_20241120_inventaris_perceel4.xlsx