De bedrijfseenheid Stadsbeheer is met haar operationele diensten afhankelijk van het verkeer in en rond de stad. Deze operationele diensten zijn onderhevig aan verkeersopstoppingen, innames van het openbaar domein en het al dan niet toegankelijk zijn van straten en pleinen.
Daar er door de diensten van Stadsbeheer/Stadsreiniging meerdere locatiepunten moeten worden bediend in één ronde, kunnen deze diensten geen gebruik maken van een modale routeplanner die een aangepast traject zou kunnen berekenen. Op dit moment werken de operationele diensten van de bedrijfseenheid Stadsbeheer voornamelijk op vastgelegde routes en op eigen kennis van de stad. Omdat een propere stad directe actie vereist, wenst de bedrijfseenheid Stadsbeheer dit te optimaliseren.
Vanuit die probleemstelling wenst de bedrijfseenheid Stadsbeheer een Proof of Concept (POC) op te stellen waarin onderzocht wordt welke meerwaarde een routeplanner die volgens het multi-objective-travelling-salesman-principe (MOTSP) werkt, voor de dienst Stadsreiniging zou kunnen bieden.
Gezien de vele werken in de stad en de geplande bouw van de Grote Verbinding, acht de bedrijfseenheid Stadsbeheer de problematiek als acuut. Bovendien kadert dit project binnen een intra-Europees subsidietraject (ITEA 4), waarbij de expertise van verschillende landen (Duitsland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk) zal worden samengelegd om verschillende problematieken, gerelateerd aan logistiek verkeer in de stad, aan te pakken. Binnen ITEA 4 vormt elk land haar eigen consortium, waarbinnen het verkeersgebonden probleem wordt bekeken aan de hand van een zogenaamde "use-case". De stad Antwerpen zal met de bedrijfseenheid Stadsbeheer en meer bepaald de pijler Stadsreiniging de use-case zijn voor Vlaanderen, waarbinnen Universiteit Antwerpen het research-gedeelte op zich zal nemen. Gesprekken met een commerciële partner om de ontwikkeling te ondersteunen, zijn momenteel lopende. De subsidiërende instantie voor Vlaanderen is VLAIO.
Bijgevoegde intentieverklaring voor deelname in het project ITEA 4 is "niet bindend". De bedrijfseenheid Stadsbeheer zal verder onderzoeken of dit project een meerwaarde kan zijn voor de stad Antwerpen.
Op dit moment heeft deze intentieverklaring geen financiële gevolgen.
Het college keurt de intentieverklaring voor deelname in het project ITEA 4 (POC routeplanner) goed.