Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09486 - Proof of Concept. Routeplanner - Intentieverklaring. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09486 - Proof of Concept. Routeplanner - Intentieverklaring. Ondertekening - Goedkeuring 2024_CBS_09486 - Proof of Concept. Routeplanner - Intentieverklaring. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De bedrijfseenheid Stadsbeheer is met haar operationele diensten afhankelijk van het verkeer in en rond de stad. Deze operationele diensten zijn onderhevig aan verkeersopstoppingen, innames van het openbaar domein en het al dan niet toegankelijk zijn van straten en pleinen. 

Daar er door de diensten van Stadsbeheer/Stadsreiniging meerdere locatiepunten moeten worden bediend in één ronde, kunnen deze diensten geen gebruik maken van een modale routeplanner die een aangepast traject zou kunnen berekenen. Op dit moment werken de operationele diensten van de bedrijfseenheid Stadsbeheer voornamelijk op vastgelegde routes en op eigen kennis van de stad. Omdat een propere stad directe actie vereist, wenst de bedrijfseenheid Stadsbeheer dit te optimaliseren.

Vanuit die probleemstelling wenst de bedrijfseenheid Stadsbeheer een Proof of Concept (POC) op te stellen waarin onderzocht wordt welke meerwaarde een routeplanner die volgens het multi-objective-travelling-salesman-principe (MOTSP) werkt, voor de dienst Stadsreiniging zou kunnen bieden.

Argumentatie

Gezien de vele werken in de stad en de geplande bouw van de Grote Verbinding, acht de bedrijfseenheid Stadsbeheer de problematiek als acuut. Bovendien kadert dit project binnen een intra-Europees subsidietraject (ITEA 4), waarbij de expertise van verschillende landen (Duitsland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk) zal worden samengelegd om verschillende problematieken, gerelateerd aan logistiek verkeer in de stad, aan te pakken. Binnen ITEA 4 vormt elk land haar eigen consortium, waarbinnen het verkeersgebonden probleem wordt bekeken aan de hand van een zogenaamde "use-case". De stad Antwerpen zal met de bedrijfseenheid Stadsbeheer en meer bepaald de pijler Stadsreiniging de use-case zijn voor Vlaanderen, waarbinnen Universiteit Antwerpen het research-gedeelte op zich zal nemen. Gesprekken met een commerciële partner om de ontwikkeling te ondersteunen, zijn momenteel lopende. De subsidiërende instantie voor Vlaanderen is VLAIO.

Bijgevoegde intentieverklaring voor deelname in het project ITEA 4 is "niet bindend". De bedrijfseenheid Stadsbeheer zal verder onderzoeken of dit project een meerwaarde kan zijn voor de stad Antwerpen.

Algemene financiële opmerkingen

Op dit moment heeft deze intentieverklaring geen financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0403 - Propere stad
2WNS040303 - Strijd tegen sluikstort
2WNS040303PA5923 - Dashboard afvalophaling
5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0403 - Propere stad
2WNS040303 - Strijd tegen sluikstort
2WNS040303PA6034 - sluikstort en zwerfvuil
5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0403 - Propere stad
2WNS040302 - Afvalrecipiënten
2WNS040302PA6066 - senoren afvalbakken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

 Het college keurt de intentieverklaring voor deelname in het project ITEA 4 (POC routeplanner) goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.