Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09313 - Omgevingsvergunning - OMV_2024102822. Junostraat 7. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09313 - Omgevingsvergunning - OMV_2024102822. Junostraat 7. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_09313 - Omgevingsvergunning - OMV_2024102822. Junostraat 7. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024102822

Gegevens van de aanvrager:

de heer Benoit Quintin met als adres Veldstraat 74 te 2560 Nijlen

Ligging van het project:

Junostraat 7 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 39W4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/09/1928: toelating (961#10121) voor het plaatsen van een zuiveringsstelsel;

-          16/04/1926: toelating (961#8156) voor het bouwen van een woning.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 3 woongelegenheden, telkens 1 per bouwlaag;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 13,88 m;
  • uitbreiding aan de rechterzijde tot 15,84 m diepte;
  • kroonlijsthoogte 10,88 m.

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 3 woongelegenheden, telkens 1 per bouwlaag;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 15,84 m;
  • kroonlijsthoogte 10,88 m.
  • inpandige terrassen achteraan de verdiepingen;
  • supprimeren septische put;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • accenten in gele en groene gevelsteen;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • wit, pvc buitenschrijnwerk;
  • zwarte, stalen voordeur;
  • wit geschilderde, houten kroonlijst met antracieten bekleding.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          bijhorende wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

16 oktober 2024

5 november 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

16 oktober 2024

17 oktober 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met volgende bepalingen van de bouwcode:             

  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §2 en §3 gewijzigde delen aan de scheidingsmuren werden niet zodanig voorzien dat brandoverslag verhinderd wordt.
  • artikel 20 Daken:
    Het hoofddak werd uitgebreid tot circa 85 m², maar werd niet als groendak ingericht.
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    De aanvraag heeft betrekking tot het uitbreiden van het bouwvolume, maar er worden geen 8 fietsstalplaatsen voorzien in overeenstemming met §2 van dit artikel.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 8,44 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw circa 25 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daarboven.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
De vloerpas van de bestaande gelijkvloerse woonentiteit is hoger gelegen dan het voornoemde overstromingspeil. Via de keldergaten kan evenwel overstromingswater voor schade zorgen. Eventueel op te leggen voorwaarden met betrekking tot de structurele werken die nodig zijn om bescherming tegen overstromingen te bieden, zouden disproportioneel zijn. De aanvrager wordt wel geadviseerd mobiele beschermingsmiddelen te voorzien om de woning te beschermen tegen overstromingen.
Na onderzoek blijkt dat het project in voorliggend ontwerp waarschijnlijk geen bijkomende schade voor de woning en schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het uitbreiden van een meergezinswoning. De functie en het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het perceelbreed uitbreiden van alle bouwlagen  tot een bouwdiepte van 15,84 meter in functie van inpandige terrassen. Dit bouwvolume sluit voldoende aan bij omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel werd gewijzigd, waarbij het karakter van de gevel in polychroom metselwerk met plint en raamdorpels in natuursteen behouden bleef. Het buitenschrijnwerk werd gewijzigd naar witte pvc met voordeur in zwart staal. De reeds uitgevoerde wijzigingen aan de voorgevel worden gunstig geadviseerd.

 

De achtergeveltekening beschrijft de achtergevel zowel als rode gevelsteen, als witte crepi. Uit de aangeleverde foto’s blijkt dat dit uitgevoerd werd in witte crepi met wit pvc buitenschrijnwerk en natuurstenen dorpels. Gelet op de stedelijke context als achtergevel hiertegen geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bouwcode artikel 33

De aanvraag betreft het uitbreiden van het bouwvolume. Het bijkomende bouwvolume betreft echter enkel het volume dat ingenomen wordt door de inpandige terrassen in de achtergevel. Het netto-vloeroppervlakte van de woongelegenheden blijft ongewijzigd.

 

De aanvraag voor het toevoegen van terrassen heeft een gunstige invloed op de leefkwaliteit van de appartementen, zonder een bijkomende parkeerdruk te genereren.

 

Gelet op deze context en gelet op het feit dat het gedeelte vooraan het gelijkvloers ongewijzigd blijft, wordt geoordeeld dat het inrichten van een bijkomende fietsenberging voor 8 fietsen niet in verhouding staat tot de aangevraagde werken. Deze afwijking wordt aanvaard.

 

Afwatering

Het project wordt aangevraagd als uitbreiding zonder werken aan de afwatering.

 

Verhardingen moeten dus maximaal waterdoorlatend zijn. Waterdoorlatende verharding dient te worden aangelegd onder een helling van minder dan 2 % op een waterdoorlatende funderingslaag. Alle lagen dienen een minimale doorlatendheid van 5.4*10-5m/s te hebben. Bovendien mogen er geen afvoerkolken worden voorzien.

 

Hemelwaterput en hergebruik

Volgens de nieuwe GSV dient er een hemelwaterput van minimum 2460 liter te worden aangelegd.

 

Aangezien het gaat om een uitbreiding zonder werken aan de afwatering kan niet elke verbruiker aangesloten worden.

 

Het kleine putvolume mede in aanmerking genomen is gunstig voor het aansluiten van zowel 1 buitenkraan en toch 1 toilet.

 

Er wordt 1 woongelegenheid aangesloten op de hemelwaterput.

 

Infiltratievoorziening

De aftrek van 30 m² voor het plaatsen van een hemelwaterput wordt toegestaan.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het hoofddak van het gebouw als groendak aan te leggen.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. De verharding in de tuin als waterdoorlatende verharding aan te leggen.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 augustus 2024

Volledig en ontvankelijk

16 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 december 2024

Verslag GOA

4 december 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.


Bespreking van de bezwaren

1. Vrees voor schade en hinder: de bezwaren dat het project geurhinder of gashinder zal veroorzaken en de bezwaren tegen de vrees voor schade omwille van stabiliteitsproblemen;

Beoordeling: De bezwaren tegen mogelijke geurhinder, gashinder of stabiliteitsproblemen betreffen niet-aantoonbare, subjectieve elementen. Bijkomend werd deze aanvraag met constructieve wijzigingen ingediend met medewerking met een architect. Het is de taak van de architect om erop toe te zien dat de constructieve werken correct uitgevoerd worden. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond;

2. Burgerrechtelijke aangelegenheden kelder: het bezwaar dat de septische put en hemelwaterput in de gemeenschappelijke kelder van het gebouw voorzien worden, waardoor de mede-eigenaars van het gebouw in hun rechten gehinderd worden;

Beoordeling: De bezwaren zijn louter burgerrechtelijk van aard. Het bezwaar is ongegrond. Indien blijkt dat het niet mogelijk is voor de aanvrager om tijdig over de correcte eigendomsrechten te beschikken, dan zal mogelijks de vergunning niet uitvoerbaar zijn;

3. Vragen bij technische haalbaarheid: de vraag of het ledigen van de septische put (waarvoor men meerdere hoeken en deuren moet passeren) wel mogelijk is;

Beoordeling: Deze positie is niet onmogelijk. Het bezwaar is ongegrond;

4. Procedure: de opmerking dat er geen gele affiche van beslissing of openbaar onderzoek uitgehangen werd;

Beoordeling: Het project betreft een vereenvoudigde procedure, een openbaar onderzoek is niet noodzakelijk. De buren werden aangeschreven via aangetekend schrijven. De aanvraag is nog lopende, pas na beslissing zal de bekendmaking opgehangen worden. Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het hoofddak van het gebouw als groendak aan te leggen.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. De verharding in de tuin als waterdoorlatende verharding aan te leggen.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.