Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2024126800. Roemer Visscherstraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2024126800. Roemer Visscherstraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2024126800. Roemer Visscherstraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024126800

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Eva De Caluwe met als adres Roemer Visscherstraat 18 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Roemer Visscherstraat 18 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 722C4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en verharden van de tuinzone

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak.

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak;
  • bouwdiepte 10 m;
  • tuinzone van 95 m² waarvan 34 m² verhard; 
  • dakkapel langs de voor- en achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • rood bruine gevelsteen met plint in breuksteen;
  • buitenschrijnwerk en dakgoot in wit pvc;
  • dakkapel in wit geschilderd hout.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwdiepte 13m;
  • tuinzone van 76 m² waarvan 25,6 m² verhard;
  • dakkapel langs de voor- en achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • rood bruine gevelsteen met plint in breuksteen;
  • buitenschrijnwerk en dakgoot in wit pvc;
  • dakkapel in wit geschilderd hout.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          verharden van de tuinzone;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Artikel 9 infiltratievoorziening: Er wordt geen bovengrondse infiltratie voorzien.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren: er wordt geen minimale opstand voorzien tussen de scheimuur en het hoogst aangrenzende dakvlak.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat een perceelsbrede gelijkvloerse uitbreiding met een bouwdiepte van 3 meter. De inpassing van de uitbreiding is afgestemd op uitbreidingen in de omgeving. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanbouw wordt als een verlengde van de bestaande leefruimte ingericht met een grote glaspartij gericht op de tuin. De oorspronkelijke achtergevel wordt volledig opengewerkt waardoor een flexibele indeling ontstaat en voldoende licht en lucht toetreedt tot diep in de woning. Het gebruiksgenot van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

De woning beschikt over een bestaande hemelwaterput met overloop naar de riolering. In de nieuwe toestand wordt een ondergrondse infiltratievoorziening aangelegd. Dit is een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening die wordt gemotiveerd door de beperkte oppervlakte van de tuin die vooral wordt gebruikt als speelzone voor de kinderen. Een bovengrondse infiltratievoorziening kan echter ook als spelaanleiding en met beplanting worden ingericht. De motivatie wordt niet bijgetreden. In de voorwaarden bij de vergunning moet worden opgenomen dat de infiltratievoorziening bovengronds moet worden aangelegd.

 

De aanbouw beschikt niet over een opstand van minimaal 30 centimeter ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak (bouwcode, artikel 18). Met het oog op het voorkomen van brandoverslag moeten er eisen gesteld worden aan de dakbedekking. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening aangelegd worden.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

23 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 december 2024

Verslag GOA

27 november 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

Schaduw en vermindering van (zon)lichttoetreding: De bezwaarindiener tekent bezwaar aan tegen de bouwhoogte van 3,45 m van de uitbouw. Hierdoor zal de tuin volledig in de schaduw komen te liggen. Hetzelfde geldt voor de (zon)lichttoetreding op het gelijkvloers. Door de uitbouw van 3 m zal dit verminderen;

Beoordeling: De aanvraag betreft een gebruikelijke uitbreiding van de oorspronkelijke bebouwing van het hoofdvolume. Ook de hoogte van de uitbreiding betreft een normale bouwhoogte om te kunnen voldoen aan de geldende voorschriften uit de bouwcode en de eisen inzake energieprestatie. De uitbreiding wordt beoogd als verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De uitbreiding zal uiteraard impact met zich meebrengen op de tuinzone, maar gezien de beperkte diepte wordt dit niet als een onoverkomelijk nadeel beschouwd.

Het bezwaar is ongegrond. 

 

Verdwijnen van uitzicht op de tuin vanop terras: Het bezwaar dat de uitbouw het uitzicht op de tuin vanop het terras wijzigt. Het uitzicht op een groene tuin wordt een uitzicht op een hoog plat dak;

Beoordeling: De aanvraag betreft een gebruikelijke uitbreiding van de oorspronkelijke bebouwing van het hoofdvolume en wordt beoogd als verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Uiteraard zal het uitzicht voor omwonenden wijzigen, maar de woonkwaliteit komt hierdoor niet in het gedrang.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Onterechte verwijzing naar de omgeving: Het bezwaar dat er onterecht wordt verwezen naar bebouwing in de buurt. Er zijn geen buren die 3 meter hebben uitgebouwd met een hoogte van 3,45 meter. De uitbreiding is niet in overeenstemming met de ‘typische bouwdiepte’ en de bestaande tuindiepte laat niet toe om ingenomen te worden met bijkomende bebouwing;

Beoordeling: De uitbreiding is beperkt in bouwdiepte en in overeenstemming met uitbouwen in de omgeving. De omgeving moet daarbij ruimer geïnterpreteerd worden als de linker- en rechteraanpalende percelen. De bebouwing in de omgeving met eenzelfde volumetrische typologie wordt als het referentiebeeld beschouwd (oa. Busken Huetstraat, Schillerstraat, Albrecht Dürerstraat, Wilhelm Raabestraat, …). Een bijkomende diepte van 3 meter is een zeer courante maat om woningen met een beperkte bouwdiepte van het hoofdvolume in overeenstemming te brengen met hedendaagse wooncomforteisen.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Waardevermindering: Het bezwaar dat de uitbouw in de aanvraag een waardevermindering van de woning van de bezwaarindiener met zich meebrengt;

Beoordeling: Het bezwaar is louter hypothetisch en niet van stedenbouwkundige aard.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Niet bevraagd en niet getekend: Het bezwaar dat de aangetekende brief melding maakt van ‘een door ons getekende aanvraag’. De bezwaarindiener heeft geen concrete plannen gezien en geen vraag tot afbraak van de gemeenschappelijke scheidingsmuur ontvangen;

Beoordeling: De aanvrager van een omgevingsvergunning is niet verplicht de eigenaar van een gebouw waarvan een wijziging aan de scheidingsmuren wordt aangevraagd voorafgaandelijk op de hoogte te brengen. In de praktijk gebeurt dat soms wat de reden is dat dit zo wordt geformuleerd in het aangetekend schrijven. De overheid die bevoegd is om de aanvraag te beoordelen heeft wel de verplichting om de aanpalende eigenaar(s) van een gebouw waarvan een wijziging aan de scheidingsmuren wordt aangevraagd aan te schrijven.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening aangelegd worden.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.