Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024102469 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Remento met als adres Boomsesteenweg 20C te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: | Gitschotellei 211-213 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 26 sectie B nr. 900F3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van de gelijkvloerse en eerste verdieping, wijzigen van de functie van dienstverlening naar wonen en vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 7 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/06/2005: vergunning (20051556) voor het regulariseren plaatsing koelgroepen bankkantoor;
- 23/07/2004: weigering (2003823) voor het regulariseren buitenkoelgroep;
- 08/01/1990: vergunning (1990172) voor het uitbreiden van een bankkantoor;
- 09/03/1959: toelating (179#4991) voor het bouwen van een appartementsgebouw.
Vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie, bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van lichtreclame boven raam op de gelijkvloerse verdieping.
Nieuwe toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een gedeelte van het gebouw;
- wijzigen van de functie van de 1ste verdieping en gedeelte van de gelijkvloerse verdieping van dienstverlening naar wonen;
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 7;
- vermeerderen van het aantal entiteiten met functie dienstverlening van 1 naar 2;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 21 oktober 2024 | 25 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 21 oktober 2024 | 23 oktober 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 oktober 2024 | 24 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 oktober 2024 | 25 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 21 oktober 2024 | 5 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking tot een gebouw met gemengd gebruik in woongebied. De aanvraag heeft enkel betrekking op de kelder en het gelijkvloers en eerste verdieping die als bankkantoor ingericht zijn.
De eerste verdieping en het gedeelte achteraan het gelijkvloers en kelder wordt omgevormd naar wonen. Het gedeelte vooraan het gelijkvloers wordt ingericht als 1 kantoorfunctie links en 1 gemeenschapsvoorziening (onbemande cashpoint) rechts.
Gelet op de verkleining van het bankkantoor werd het advies van de stedelijke dienst ‘Business en Innovatie’ gevraagd. Hieruit volgde een gunstige beoordeling: “Het betreft een aanvraag voor behoud van de functie dienstverlening op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone buurtkernwinkelgebied Gitschotellei. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat deze gebieden concentraties zijn van gemengde functies die verzorgend zijn en op die manier een belangrijke sociale functie hebben. In deze zone is behoud en optimalisatie van de vergunde commerciële ruimten mogelijk. Op deze manier wordt ingespeeld op de marktevoluties en wordt potentiële leegstand vermeden.”
Achteraan het gelijkvloers wordt een tweeslaapkamerappartement ingericht, rechtstreeks grenzend aan de grote tuin. Dit is voldoende groot en voldoende kwalitatief. Bovendien behoort ook het achterste gedeelte van de kelder tot dit appartement, dit betreft zeker een meerwaarde op vlak van gebruiksgenot.
Ter hoogte van de eerste verdieping worden twee tweeslaapkamerappartementen ingericht. Deze worden voorzien naar analogie van de bovenliggende appartementen en zijn voldoende kwalitatief. Dit wordt gunstig geadviseerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de gelijkvloerse verdieping, kelderverdieping en eerste verdieping van een gebouw met gemengd gebruik.
De grootschalige achterbouw in de vorm van een grootschalige trap en lift wordt afgebroken, waarbij er ter hoogte van de kelderverdieping een patio ontstaat. De overige delen van het bouwvolume blijven behouden. Dit sluit voldoende aan bij de bebouwing in de omgeving.
Achteraan de eerste verdieping worden twee dakterrassen aangelegd. Deze bevinden zich op meer dan 2,7 meter van de perceelgrenzen en hebben elk een oppervlakte van circa 9,5 m². De impact van deze uitbreiding op de omgeving blijft voldoende beperkt. Dit wordt gunstig geadviseerd.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel in natuursteen blijft behouden, dit wordt gunstig geadviseerd.
Gelet op de functie van het gelijkvloers als een kantoor en een bankkantoor, kan het gelijkvloerse ontwerp met vitrineramen behouden blijven. Echter wordt opgemerkt dat het ontwerp van de nieuwe vitrineramen niet maximaal afgestemd zijn op elkaar, wat het totaalbeeld van de gevel hindert.
In voorwaarde wordt opgelegd alle schrijnwerk in de voorgevel in zelfde kleur en materiaal uit te voeren.
Hinderaspecten – gezondheid – milieuaspecten
Toegankelijkheid: Bankkantoor:
De aanvrager verduidelijkt de toestand van het verkleinde bankkantoor voldoende.
De aanvraag betreft het verkleinen van de bank, zonder dat de ingang voor klanten gewijzigd wordt. Dit betreft dus geen nieuwe werken aan de inkom en ook geen nieuwe afwijking. De interne delen van de verkleinde bank die toegankelijk zijn voor publiek voldoen aan de verordening. Dit betreft geen afwijkingen.
Toegankelijkheid: Kantoor:
De kantoorfunctie van 19,3 m² betreft een nieuwe entiteit en wordt van een nieuwe inkom voorzien. De aanvrager beargumenteerd de afwijking op de verordening toegankelijkheid van dit kantoor voldoende.
De inkomdeur bevindt zich op dezelfde plaats als de oorspronkelijke (later verwijderde) kantoordeur uit 1961. De bestaande betonnen vloerplaat volledig aanpassen zou zulke grote constructieve ingreep zijn dat dit niet in verhouding staat ten opzichte van de aangevraagde werken. De aanvrager behoud ter hoogte van de inkomhal het verzonken gedeelte, gelijk met de vloerpas van de inkomhal van de woondelen.
De aanvrager doet maximaal wat mogelijk is, gelet op de bestaande constructie van het gebouw. Het verder verbreden van de voordeur en het verzonken gedeelte is binnen de bestaande constructie niet mogelijk.
Gelet op deze context en de kleine schaal van de kantoorentiteit wordt de afwijking op artikel 24 en artikel 25 van de verordening toegankelijkheid aanvaard.
Toegankelijkheid: Wonen:
De inkomhal is vergund met bestaande afwijkingen als inkomhal van een appartementsgebouw. De aanvraag betreft het vermeerderen van het aantal woongelegenheden, waardoor de gemeenschappelijke delen die noodzakelijk zijn om de nieuwe entiteiten te bereiken mee beoordeeld moeten worden.
De aanvrager beargumenteert de afwijking op de verordening toegankelijkheid van dit kantoor voldoende.
Binnen de bestaande constructieve realiteit van het gebouw is het niet mogelijk om geheel te voldoen aan deze verordening. Wel wordt de inkomhal waar mogelijk maximaal verbeterd, wat ten opzichte van de vergunde toestand een verbetering betreft voor alle appartementen.
Gelet op deze context wordt de afwijking op artikel 15 en artikel 22 van de verordening toegankelijkheid aanvaard.
Bouwcode artikel 9 en 10
De hobbyruimte in de kelder beschikt niet over de voldoende kwaliteiten om als noodzakelijke verblijfsruimte te dienen. Deze ruimte is echter niet noodzakelijk voor het functioneren van het tweeslaapkamerappartement, maar betreft een bijkomende ruimte. Hierdoor brengt dit de gebruikskwaliteit van het appartement niet in gedrang.
Op voorwaarde dat deze kelderruimte niet als slaapkamer gebruikt wordt, kunnen deze afwijkingen aanvaard worden.
Bouwcode artikel 19
Er wordt slechts een afvalberging van circa 5 m² voorzien. Deze is voldoende groot voor de aanwezige woongelegenheden. Voor de twee entiteiten voor dienstverlening wordt geen afvalberging voorzien, maar deze zullen wel toegang krijgen tot de afvalberging van het woongedeelte.
De nieuwe kleine kantoorentiteit links vooraan heeft een oppervlakte kleiner dan 20 m². Er kan met alle redelijkheid beoordeeld worden dat dergelijke kleine kantoorruimte geen grote hoeveelheid afval zal produceren. Bovendien bevindt het gebouw zich op slechts 87 meter van een sorteerstraat.
De grotere kantoorentiteit links betreft een onbemande cashpoint (gemeenschapsvoorziening). Ook hier wordt geen significante afvalproductie verwacht.
De afwijking brengt de gebruikskwaliteit van het gebouw en de omgeving niet in gedrang. Gelet op de specifieke context kan deze afwijking aanvaard worden.
Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er momenteel ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Indien er voor de nieuwe wooneenheden gekozen zou worden voor warmtepompen en indien dit een gezamenlijke warmtevoorziening betreft met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW of meer, dient hiervoor een omgevingsvergunning gevraagd te worden. Indien hiermee rekening gehouden wordt, is er inzake de milieutechnische aspecten geen bezwaar de vergunning te verlenen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft een functiewijziging van dienstverlening naar wonen waarbij 3 bijkomende wooneenheden voorzien worden (van 4 naar 7 wooneenheden). Het project ligt in centrumschil op meer dan 800 m van een interregionale knoop / regionale knoop / P&R. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 3 wooneenheden. 2 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 à 2 x 1.2 = 2,4 1 appartementen > 90m² met parkeernorm 1.45 à 1 x 1.45 = 1,45 De werkelijke parkeerbehoefte is 4.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De inrichting van de publieke ruimte laat het voorzien van een kwalitatieve en bruikbare garage niet toe.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Er is een afname van de functie dienstverlening (bank) voor een oppervlak van 294 m². Hiervoor gebruiken we CROW norm commerciële dienstverlening (kantoor met baliefunctie) : 1,85 plaatsen per 100 m² bvo: 294 x 1,85/100 = 5,4 Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 5 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 (≥ 4 – 5 ).
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorziening
Voor de 3 bijkomende appartementen dienen er 9 fietsstalplaatsen voorzien te worden (3 x (2+1)). Op het gelijkvloers werden 10 fietsstalplaatsen voorzien. Er is 1 deur ingetekend tussen de toegangsdeur van op straat en de deur van de stalplaats, voor deze deur is er onvoldoende ruimte om de fiets te stallen tijdens het openen van de deur, deze deur dient automatisch te openen.
Tussen de fietsenberging en de voordeur bevindt zich een trap. Deze trap wordt langs 1 zijde van een fietsgoot voorzien. Het is aan te raden om langs beide zijden van de trap een fietsgoot te voorzien om het in- en uitrijden te vergemakkelijken. Dit aangezien er in de buurt van de trap onvoldoende ruimte beschikbaar is voor 2 fietsen om elkaar te passeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Al het schrijnwerk in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en dezelfde kleur.
2. Wijzigingen aan de voorgevel ter hoogte van de verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. De deuren tussen de inkomhal tot de fietsstalplaatsen van automatische opening te voorzien. (Automatisch te openen via drukknop, of automatisch te openen via bewegingssensor).
5. De trap in de inkomhal naar de appartementen langs beide zijden te voorzien van een fietsgoot.
6. De afvalberging van verluchtingsmogelijkheid te voorzien.
7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 augustus 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 21 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
|
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 december 2024 |
Verslag GOA | 2 december 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Al het schrijnwerk in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en dezelfde kleur.
2. Wijzigingen aan de voorgevel ter hoogte van de verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. De deuren tussen de inkomhal tot de fietsstalplaatsen van automatische opening te voorzien. (Automatisch te openen via drukknop, of automatisch te openen via bewegingssensor).
5. De trap in de inkomhal naar de appartementen langs beide zijden te voorzien van een fietsgoot.
6. De afvalberging van verluchtingsmogelijkheid te voorzien.
7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.