Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09286 - Omgevingsvergunning - OMV_2024090959. Frank Craeybeckxlaan 4-6. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09286 - Omgevingsvergunning - OMV_2024090959. Frank Craeybeckxlaan 4-6. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_09286 - Omgevingsvergunning - OMV_2024090959. Frank Craeybeckxlaan 4-6. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024090959

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Gegevens van de exploitant:

NV BATOPIN (0744908035) met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Frank Craeybeckxlaan 4-6 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 844E

waarvan:

 

-          20240624-0041

afdeling 29 sectie A nr. 844E/deel (2024 - Batopin - Cash Point - Deurne Fr Cr laan)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van detailhandel naar dienstverlening, onder de vorm van een cashafhaalpunt, het plaatsen van publiciteit en de exploitatie van warmtepompen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/10/1976: vergunning (627#28529) voor wijziging binnenindeling gelijkvloers, tot inrichting als herberg;

-          01/10/1969: vergunning (627#25335) voor afbreken bestaand gebouw en oprichten flatgebouw met winkel.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen op de verdiepingen;
  • dareca op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 7 bouwlagen onder plat dak met teruggetrokken daklaag;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • het volledige perceel is volgebouwd op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in aluminium.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • winkel – detailhandel;

-          bouwvolume en gevelafwerking ongewijzigd.

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen op de verdiepingen;
  • dienstverlening vooraan de gelijkvloerse verdieping;
  • stockage- en kantoorruimtes achteraan de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk en een nieuwe vitrine en toegangsdeur in geanodiseerd aluminium;
  • zaakgebonden reclame tegen de voorgevel:
    • een sticker op de nieuwe vitrine en toegangsdeur;
    • een lichtbak haaks op de voorgevel;
    • een lichtbak gelijklopend met de voorgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van dareca naar dienstverlening;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 24 maart 1994 verleende het college een akte voor de exploitatie van een transformator (AN1993/998). Op 14 augustus 2013 nam het college akte van een melding, ingediend door Randstad Belgium nv, voor de exploitatie van een airconditioninginstallatie (AN2013/465). Op 28 juli 2017 nam het college akte van een melding, ingediend door Anzar bvba, voor de exploitatie van een supermarkt met bakkerij (MV2017/317). De bovengenoemde activiteiten worden niet meer ontplooid.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van warmtepompen.

 

Aangevraagde rubriek(en)

  

Aangevraagde rubriek(en) 2024 - Batopin - Cash Point - Deurne Fr Cr laan
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

16 oktober 2024

18 november 2024

Voorwaardelijk gunstig

  

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

16 oktober 2024

25 oktober 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 oktober 2024

30 oktober 2024

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor aaneengesloten bebouwing type c hoge steenwegwoningen-art. 5.3.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg: BPA Deurne-Dorp – zone voor aaneengesloten bebouwing (type F).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 15 Technische installaties:

de warmtepompen worden niet op minstens 1 m afstand van de perceelsgrens geplaatst. Het is onduidelijk of deze op minstens 1 m van het dichtstbijzijnde raam van een verblijfsruimte zijn gelegen;

  • artikel 32 POET-principe is leidend:

er worden geen autostalplaatsen voorzien;

  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:

er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie geeft een gunstig advies voor de functiewijziging op het gelijkvloers van dareca naar dienstverlening met volgende beoordeling:

“De aanvraag omvat het inrichten van Batopin-geldautomaten (functie dienstverlening) in een commerciële ruimte aan de Frank Craeybeckxlaan, gelegen in afgebakend lokaal kernwinkelgebied Deurne-Noord. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat er in deze zones gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. Op deze manier verkleint ook de kans op structurele leegstand in het kernwinkelgebied. Het is ook positief te beoordelen dat de geldautomaten gevestigd worden in of nabij de bestaande detailhandel en horeca. Op deze manier kunnen consumenten hun activiteiten combineren met het afhalen of deponeren van geld.“
 

De aanvraag kan gunstig worden geadviseerd omdat deze kernversterkend werkt.

De achterliggende ruimte zal gebruikt worden als facilitaire berging voor de vestigingen van Batopin in het Antwerpse. Er worden ook sanitaire voorzieningen ingericht voor mobiel personeel. Dit is een aanvaardbare oplossing.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
 

Visueel-vormelijke elementen

Ten opzichte van de vergunde toestand werd het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers gewijzigd. Het buitenschrijnwerk werd uitgevoerd in geanodiseerd aluminium conform het overig buitenschrijnwerk in de voorgevel. Ook werd de raamverdeling hierbij lichtjes gewijzigd voor het linker vitrineraam en de voordeur. De beeldkwaliteit van het gebouw blijft behouden. De gevelwijziging is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
 

Bijkomend worden ook zaakgebonden publiciteitsinrichtingen voorzien: parallel op de gevel, haaks op de gevel en in het raam. De reclame met vermelding ‘Bancontact’ is in functie van een selfbank die voorzien wordt door Batopin. De reclame wordt subtiel aangebracht waardoor dit niet storend is in het straatbeeld.

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van visueel-vormelijke elementen.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de warmtepompen niet op het eigen perceel geplaatst worden. Het is ook onduidelijk of deze op minstens 1 m van het dichtstbijzijnde raam van een verblijfsruimte zijn gelegen. Dit is strijdig met artikel 15 van de bouwcode. Er wordt in voorwaarde opgelegd om deze te plaatsen conform dit artikel.

 

Voor de achterliggende ruimtes wordt op de plannen vermeldt dat deze een kantoorfunctie hebben. Volgens de beschrijvende nota en na overleg met de bouwheer werd verduidelijkt dat deze ruimte zal gebruikt worden als facilitaire berging met sanitaire voorzieningen voor mobiel personeel. Deze worden omwille van gebrek aan licht en lucht uitgesloten als verblijfsruimte. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. De ruimte wordt ingevuld met een deel cashafhaalpunt met daarachter  een bergruimte in functie van het cashafhaalpunt. Het cashafhaalpunt valt onder dienstverlening. De ruimte is slechts 55 m² groot en heeft daarom geen aparte parkeerbehoefte.

Voor de achtergelegen bergruimte is er eveneens geen  parkeerbehoefte.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.


Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de kantoorruimte moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze worden als volgt berekend:

1,25 plaats/100 m² bvo à 160 m² x 1,25/100 m² = 2.

 

Er moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden voor het kantoor. Gezien de grote oppervlakte aan berging achter het publiek toegankelijke deel van het kantoor kan er in deze ruimte een fietsenstalling voor occassioneel gebruik door personeel voorzien worden.  Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

BATOPIN (Belgian ATM Optimization Initiative) is een onderneming en een initiatief van vier grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis/Fintro, KBC en ING) dat zich richt op het ontwikkelen van een netwerk van neutrale geldautomaten, genaamd ‘CASH-punten’. Deze CASH-punten zullen de bestaande geldautomaten van de deelnemende banken vervangen en worden beheerd door BATOPIN. Het leegstaande pand op de gelijkvloerse verdieping aan de Frank Craeybeckxlaan 4 te 2100 Deurne zal worden verbouwd tot een CASH-punt voor het ophalen en storten van geld.

 

Voor de verwarming en koeling van de bureelruimte en publieke ruimte worden twee warmtepompen voorzien met een totaal elektrisch vermogen van 10 kW. De achtergelegen ruimte zal niet worden verwarmd. De warmtepompen maken gebruik van het koelmiddel 32, met een Global Warming Potential (GWP) van 675. Uit de ingediende plannen blijkt dat de buitenunits van de warmtepompen aan de achterwand van het gebouw worden opgehangen, die zich niet op het eigen perceel bevindt. De exploitatie van deze warmtepompen dient plaats te vinden op het eigen perceel, zoals opgenomen in de intekening van het betrokken perceel in het aanvraagdossier. De exploitant wordt erop gewezen dat steeds voldaan moet worden aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht, zoals opgenomen in Vlarem II.

 

De lozing van huishoudelijk afvalwater is beperkt en afkomstig van het gebruik van sanitaire installaties door het personeel en het kuisen van de ruimtes (<600 m³/jaar). Er is geen publiek toilet aanwezig. De opslag van kuisproducten is beperkt tot huishoudelijke kuisproducten voor vaatwas, hygiëne en kuisen, met een totale hoeveelheid van 20 liter. De producten worden bewaard in een veiligheidskast die uitsluitend toegankelijk is voor bevoegd personeel. Een externe kuisfirma brengt haar eigen schoonmaakproducten mee. Deze activiteiten zijn niet indelingsplichtig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De warmtepompen dienen op het eigen perceel te worden geplaatst conform de richtlijnen van artikel 15 van de bouwcode.

3. De achterliggende ruimtes worden uitgesloten als verblijfsruimte.

4. Er moeten 2 fietsstalplaatsen inpandig voorzien worden in de berging achter het publiek toegankelijke deel van de kantoorfunctie.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting 2024 - Batopin - Cash Point - Deurne Fr Cr laan)

10,00 kW

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 juli 2024

Volledig en ontvankelijk

16 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 december 2024

Verslag GOA

2 december 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De warmtepompen dienen op het eigen perceel te worden geplaatst conform de richtlijnen van artikel 15 van de bouwcode.

3. De achterliggende ruimtes worden uitgesloten als verblijfsruimte.

4. Er moeten 2 fietsstalplaatsen inpandig voorzien worden in de berging achter het publiek toegankelijke deel van de kantoorfunctie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting 2024 - Batopin - Cash Point - Deurne Fr Cr laan)

10,00 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.