Terug
Gepubliceerd op 04/11/2024

2024_CBS_08479 - District Antwerpen. Lange Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 31/10/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_08479 - District Antwerpen. Lange Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_08479 - District Antwerpen. Lange Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Van Ruusbroecstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 14 maart 2014 (jaarnummer 2514);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Naar aanleiding van een melding werd een onderzoek opgestart naar de veiligheid, alsook de oversteekbaarheid ter hoogte van de rotonde. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in overleg met district Antwerpen voor om langs beide zijden van de rotonde oversteekplaatsen te voorzien.

Tijdens het onderzoek ter plaatse werd vastgesteld dat het aanvullende verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie in deze straat. Het reglement wordt daarom nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 2);
  • een oversteekplaats voor voetgangers wordt ingericht, dit verhoogt de zichtbaarheid en veiligheid van de voetganger (artikel 6);
  • verdrijvingsvlakken worden, langs weerszijden van het buskussen, aangebracht ter hoogte van de nummers 92-119 (artikel 7).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 6 september 2024; Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 21 oktober 2024 (jaarnummer 116); Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Van Ruusbroecstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 maart 2014 (jaarnummer 2514).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240709_LangeVanRuusbroecstraat_AVR.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan1.1.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan2.1.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan3.1.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan4.1.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan5.1.pdf
  • 20240715_LangeVanRuusbroecstraat_Plan6.1.pdf