Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09904 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding - Overeenkomst tussen de stad Antwerpen en Lantis betreffende de tijdelijke inname van grond voor de Oosterweelverbinding - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09904 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding - Overeenkomst tussen de stad Antwerpen en Lantis betreffende de tijdelijke inname van grond voor de Oosterweelverbinding - Goedkeuring 2024_CBS_09904 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding - Overeenkomst tussen de stad Antwerpen en Lantis betreffende de tijdelijke inname van grond voor de Oosterweelverbinding - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

Lantis en de Oosterweelverbinding

Lantis werd opgericht op basis van het Decreet van 13 december 2002, zoals gewijzigd bij Decreet van 13 juli 2012. Lantis is belast met de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur in de Antwerpse regio met het oog op het bevorderen van de mobiliteit in en rond Antwerpen, en meer in het bijzonder van de Oosterweelverbinding, zoals bij beslissingen van de Vlaamse Regering van 24 september 2010 en laatst 14 februari 2014 werd vastgelegd.

Samenwerking Lantis en de stad Antwerpen

Op 19 september 2011 (jaarnummer 1100) keurde de gemeenteraad drie samenwerkingsovereenkomsten goed met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (hierna BAM) en het Vlaamse Gewest, waaronder de overeenkomst tot verkoop van bepaalde onroerende goederen en de toekenning van een recht van opstal op bepaalde onroerende goederen noodzakelijk voor de realisatie van de Oosterweelverbinding.

Op 26 oktober 2015 (jaarnummer 580) keurde de gemeenteraad daarenboven een overeenkomst goed met Lantis over de terreinen Noordersingel 3 en 5. In deze overeenkomst werd onder meer een recht van opstal aan Lantis verleend voor de oprichting van een parkeergebouw.

Op 13 juni 2018 (jaarnummer 493) keurde de gemeenteraad  een addendum goed op deze overeenkomst met betrekking tot de verkoop van onroerende goederen. 

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 326) keurde de gemeenteraad een samenwerkingsovereenkomst goed met Lantis (“de SWO”) waarin onder meer verdere afspraken werden gemaakt inzake de inname van onroerende goederen en openbaar domein. Artikel 22 (b) van deze SWO voorziet in de mogelijkheid om bijkomende afspraken te maken in het geval van een bijkomende grondbehoefte in hoofde van Lantis voor gronden noodzakelijk of nuttig voor de uitvoering van de werken ten behoeve van de Oosterweelverbinding.

Gronden stad Antwerpen 

Op 26 februari 2024 (jaarnummer 108; actualisatiebesluit) keurde de gemeenteraad de overdracht goed, van AG Vespa aan de stad Antwerpen, van onder andere het perceel grond gelegen langs de R1 ter hoogte van het Lobroekdok / Schijnpoortweg, kadastraal gekend als Antwerpen 7 AFD, Sectie G, perceelnummer 367f7. Dit perceel grond ligt in de werfzone van de Oosterweelverbinding. Er werd tevens beslist dat de stad Antwerpen na verwerving voor deze grond een gebruiksrecht zal geven aan Lantis in functie van de Oosterweelwerken.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur is het college bevoegd voor:
1° de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.

Hieronder vallen de terbeschikkingstellingen tot maximaal negen jaar, zoals het voorwerp van dit besluit. 

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen AG Vespa en de stad Antwerpen goed. Artikel 6 §3.3. bepaalt dat AG Vespa instaat voor het organiseren van terbeschikkingstellingen en inhuurnemingen van het stedelijk patrimonium.

Argumentatie

Lantis wenst het perceel Antwerpen 7 AFD, Sectie G, perceelnummer 367f, te gebruiken voor de oprichting en exploitatie van tijdelijke verkeersinfrastructuur tijdens de werken Oosterweelverbinding, meer bepaald voor het plaatsen van pijlers van een tijdelijk snelwegviaduct (de “Bypass”), alsook voor de inname als werfzone. Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2024, is deze grond sinds die datum in eigendom van de stad Antwerpen. Overeenkomstig de afspraken uit dit besluit en uit de SWO, zal de stad Antwerpen dit perceel tijdelijk ter beschikking stellen aan Lantis voor de realisatie van de Oosterweelwerken. 

Met het voorliggend besluit wordt goedkeuring gegeven aan de overeenkomst tussen de stad Antwerpen en Lantis, waarbij de stad Antwerpen een kosteloos en tijdelijk gebruiksrecht aan Lantis verleent op de volgende grond:

  • een terrein met een oppervlakte van 1.428 m², kadastraal gekend als Antwerpen7 AFD, Sectie G, perceelnummer 367f7 ("het Goed").

De belangrijkste voorwaarden van deze overeenkomst zijn:

  • duur: vanaf 1 januari 2025 tot 31 december 2033. Stilzwijgende verlenging is niet mogelijk. Deze termijn is nadien optioneel verlengbaar voor telkens een periode van één jaar, op schriftelijk verzoek; 
  • bestemming: het tijdelijk gebruik van het Goed wordt toegestaan voor de oprichting en exploitatie, door Lantis, van tijdelijke verkeersinfrastructuur tijdens de Oosterweelwerken, meer bepaald voor het plaatsen van pijlers van een tijdelijk snelwegviaduct (de Bypass), alsook voor de inname als werfzone;
  • Lantis bevestigt dat zij de gronden die aan haar ter beschikking worden gesteld niet langer zal innemen dan nodig voor de uitvoering van de werken. Lantis zal de stad Antwerpen in kennis stellen wanneer zij het Goed niet langer nodig heeft in functie van de uitvoering van de werken. De terbeschikkingstelling zal dan in onderling overleg  worden beëindigd;
  • na afloop van de ingebruikname door Lantis, zal het Goed, zowel in de boven- als ondergrond, volledig ontruimd worden teruggegeven aan de stad Antwerpen en neemt de stad Antwerpen het Goed terug in gebruik en beheer, in de oorspronkelijke staat of zoals onderling tussen partijen schriftelijk vastgelegd. De pijlers van de Bypass zullen worden verwijderd op maaiveldniveau en tot op een diepte van twee meter onder maaiveld. De stad Antwerpen gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat door Lantis aangebrachte constructies vanaf de diepte van twee meter beneden maaiveld en dieper niet door Lantis zullen verwijderd worden;
  • indien uit het bodemhygiënisch onderzoek bij teruggave vervuiling van de grond blijkt, ten gevolge van de werken, staat Lantis in voor de vervuiling van de gronden en draagt de risico’s, lasten en kosten voor de bodemonderzoeken en sanering van de gronden;
  • Lantis staat exclusief in voor het onderhoud in goede staat van het Goed en van de daarop opgerichte en aangelegde constructies;
  • de terbeschikkingstelling is kosteloos.

De overeenkomst is als bijlage bij dit besluit gevoegd. 

AG Vespa sluit deze overeenkomst af in naam en voor rekening van de stad Antwerpen, en staat (conform de beheersovereenkomst) in voor de ondertekening en verdere opvolging van de overeenkomst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de overeenkomst goed betreffende de tijdelijke terbeschikkingstelling, door de stad Antwerpen aan Lantis, van de grond gelegen langs de R1 ter hoogte van het Lobroekdok, kadastraal gekend als Antwerpen 7 AFD, Sectie G, perceelnummer 367f7.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.