Sinds 2013 ontwikkelde de stad in verschillende lagen een visie op het bevlaggingsprotocol en de solidariteitsuitingen. Hierin werd beslist om voor de stad en de districten een beleidslijn uit te tekenen waarbij het stadhuis maximaal neutraal is en er voor andere gebouwen omschreven wordt wat mogelijk is rond solidariteitsuitingen, zoals uitlichtingen etc. In het bijzonder werd ook de symbolische vlaggenmast aan het Steen gereglementeerd.
Op 29 maart 2024 (jaarnummer 2419) keurde het college van burgemeester en schepenen de beleidsnota protocol rond de bevlagging en uitlichting goed. Deze nota ging dieper in op de volgende zaken:
In de piekmaanden van het toeristische seizoen, van 15 juni tot en met 15 september, organiseert de stad Antwerpen De Grote Bevlagging, waarbij het stadhuis volledig bevlagd wordt. De principes werden in vorige beleidsnota goedgekeurd:
In deze geüpdatete versie van de beleidsnota wordt het principe van de buurlanden, indien nog niet aanwezig op het stadhuis, toegevoegd. De buurlanden van België zijn alle landen die een fysieke grens met België delen; inclusief landen die grenzen aan de “Exclusieve Economische Zones” (deel van de internationale wateren, inclusief de zeebodem en ondergrond).
Bijkomend wordt in de nota een standpunt ingenomen rond vlaggen met logo's of symbolen. Ondanks de belangrijke functie in het uitdragen van identiteit of waarden voor een gemeenschap, behoren vlaggen met logo’s of symbolen eerder tot een merkstrategie. De stad Antwerpen heeft met de stralende A een zeer herkenbaar logo; vlaggen met andere logo’s zouden bijgevolg afbreuk doen aan de merkstrategie van de stad Antwerpen. Vlaggen met logo’s behoren bovendien niet tot de formele bevlagging. Bijgevolg worden vlaggen met logo’s niet toegestaan aan de primaire openbare gebouwen, zoals het stadhuis en de districtshuizen.
Dit kader heeft als doel een meer transparante en pragmatische toepassing van het bevlaggingsprotocol op het grondgebied van de stad Antwerpen te bekomen.
Bevlagging stedelijke gebouwen
Ondanks het vlaggenprotocol kreeg de stad Antwerpen op 22 juli 2024 via het digitaal loket van het Vlaamse Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Organisatie en Werking, een klacht bestuurlijk toezicht over het niet bevlaggen van stedelijke gebouwen in het district Deurne op 11 en 21 juli 2024. Op 14 augustus 2024 werd hierop een collegiale brief verstuurd aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (ter attentie van gouverneur Cathy Berx) met het standpunt van het stadsbestuur betreffende het ontbreken van bevlagging aan stedelijke gebouwen. Gezien het uitgebreid patrimonium van de stad Antwerpen is het logistiek niet haalbaar om alle gebouwen te kunnen bevlaggen. In lijn met bovenstaande overwegingen en met respect voor de vigerende richtlijnen, werd beslist dat de stad Antwerpen in haar bevlagging op officiële data een onderscheid maakt tussen openbare gebouwen met dienstverlening en/of een representatieve functie tegenover louter operationele gebouwen. Dat zou het meer beheersbaar moeten maken om correct op alle officiële data te bevlaggen.
Op 20 augustus 2024 bezorgde de gouverneur ons antwoord met de melding dat de regeling die werd vastgesteld door het college in de beleidsnota protocol bevlagging en uitlichtingen van 29 maart 2024, niet helemaal in overeenstemming is met de letter van de regelgeving. Het komt niet aan het stadsbestuur toe om zelf te bepalen welke gebouwen wel en niet bevlagd moeten worden. De onderrichtingen zijn niet voor interpretatie vatbaar.
De Vlaamse Regering is bevoegd om de onderrichtingen ter zake aan te passen, met oog voor de nodige pragmatiek. De gouverneur stelt voor om een overleg met de Vlaamse overheid aan te gaan over een eventuele herziening van de regelgeving.
Het college keurt de beleidsnota protocol bevlagging en uitlichtingen goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
BZ/ER | Om de opvolging van het bevlaggings- en uitlichtingsbeleid en adviesverlening daaromtrent op te nemen.
|
BZ/ER KB | vlaggenprotocol opnemen met Vlaamse Overheid in verband met eventuele herziening van de regelgeving. |