Op 12 mei 2023 keurde het college het principe van het fluctuerend personeelskader voor de thema- en stadsloketten goed (jaarnummer 3213) om piekbelastingen en veranderingen in werklast door wetswijzigingen van hogere overheden op te vangen, en om achterstanden in de toekomst vermijden.
Het college gaf de opdracht aan de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing/Loketwerking om jaarlijks de noden voor het fluctuerend personeelskader te herijken en waar nodig aanpassingen te vragen.
Voor 2025 is een herijking van het fluctuerend kader nodig om onderstaande redenen.
Correctie van eerdere inschattingen
Aanpassingen in dienstverlening
Om de piek van de vernieuwing eID Belg op te vangen is een uitbreiding van de bestaande afspraakcapaciteit nodig. Om dit proces klantvriendelijk te laten verlopen is er gekozen om deze afspraakcapaciteit niet op één locatie te organiseren, maar te verdelen over de verschillende regioloketten, op bijkomende afspraakmomenten. Hieruit volgt ook een bijkomende uitbreiding van het personeelskader om de extra bezoekersstromen te organiseren in de verschillende locaties.
Voor 2025 moet een gemiddelde extra capaciteit voorzien worden van 7.000 afspraken (aanvraag plus afhaling). Deze capaciteit moet uitgebreid kunnen worden tot 15.200 afspraken voor de absolute piekmaanden. Deze extra afsprakencapaciteit wordt voorzien via:
Dit geeft een totale opgeschaalde capaciteit van grootteorde 11.000 afspraken. Voor de absolute piekmaanden, waar nog verdere opschaling tot 15.200 afspraakmomenten nodig is, kunnen binnen de uitgebreide openingsuren van de regioloketten gericht extra loketten geopend worden.
De dienstverlening van loketwerking burgerzaken is afhankelijk van hogere, in hoofdzaak federale regelgeving. Op dit moment is nog niet duidelijk welke wetwijzingen en initiatieven deze hogere overheden de komende legislatuur plannen en wat daarvan de impact zal zijn op de dienstverlening burgerzaken in de steden en gemeenten. Daarnaast moeten ook nog verwachte demografische evoluties voor de periode 2026-2030 verwerkt worden. Verdere herijkingen van het fluctuerend personeelskader loketwerking blijven minimaal jaarlijks nodig.
Specifiek voor de doelgroep Oekraïne wordt uitgegaan van een verder scenario van verlenging van het statuut van tijdelijke bescherming en van een administratieve verlenging van de verblijfskaart A voor 2026 en 2027. Vanaf 2027 en een ononderbroken verblijf van vijf jaar kunnen Oekraïners in principe in aanmerking komen voor het aanvragen van de Belgische nationaliteit. In dat geval zijn andere procedures van toepassing en gelden andere effecten op de organisatie. Gezien ook hier afhankelijkheid van verdere internationale ontwikkelingen en beslissingen van hogere overheden is deze impact nog niet in te schatten.
Om een efficiënte inzet van de op basis van de via fluctuerend kader toegekende VTE te garanderen is het belangrijk om deze VTE maximaal in de effectieve piekmaanden in te kunnen zetten. Dit betekent bijvoorbeeld concreet dat de structureel 2.10VTE voor de seizoenspiek reisdocumenten te vertalen is in effectieve inzet van vier personen gedurende de reispiekmaanden. Inzet van verschillende types medewerkers is in dit kader nodig (tijdelijk medewerkers, vacatie, jobstudent, gespecialiseerde interim, … ).
De tabel hieronder geeft een indicatie van hoe het op 12 mei 2023 goedgekeurde fluctuerend personeelskader verder evolueert voor de periode 2026-2030, los van de noodzakelijke correcties en aanpassingen omwille van nieuwe elementen. De middelen voor 2025 in deze tabel zijn reeds voorzien in de begroting. Daarnaast biedt de tabel het overzicht van de herijking van het fluctuerend personeelskader van Loketwerking voor 2025, aangevuld met een indicatie voor de periode 2026-2030 op basis van de momenteel beschikbare informatie.
Bijgevoegd bij dit besluit is een uitgebreide tabel opgenomen met de gedetailleerde VTE-berekeningen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verderzetting kader - VTE (reeds voorzien in 2025) | 22,80 | 21,80 | 20,00 | 18,00 | 10,15 | 5,90 |
Verderzetting kader - loonkost (reeds voorzien in 2025) | 1.609.580,82 euro | 1.538.985,17 euro | 1.411.913,00 euro | 1.270.721,70 euro | 716.545,85 euro | 416.514,34 euro |
Aanpassing kader - VTE | 22,65 | 17,85 | 17,32 | 16,73 | 14,41 | 13,15 |
Aanpassing kader - loonkost | 1.607.425,37 euro | 1.268.359,61 euro | 1.229.866,01 euro | 1.187.095,34 euro | 1.019.220,47 euro | 928.332,80 euro |
Voor het fluctuerend personeelskader worden jaarlijks de personeelsnoden bekeken en zal dit bedrag ongecompenseerd worden gevraagd. Voor 2025 zullen deze extra uitgaven worden voorgeschoten op de bestaande personeelskredieten 2025 in afwachting van de volgende aanpassing van het meerjarenplan in 2025 (AMJP9). Het opnemen van extra uitgaven in de periode 2026-2030 is pas mogelijk bij de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026-2031.
Het college keurt de herijking van het fluctuerend personeelskader van loketwerking voor 2025 goed.
Het college neemt kennis van de indicatie voor de periode 2026-2030 en beslist dat dit wordt opgenomen bij de bespreking van het meerjarenplan.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Herijking fluctuerend kader loketwerking 2025 | 1.607.425,37 euro | budgetplaats: 5318600000 budgetpositie: 62xxx functiegebied: 2SBS059901A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA080130 budgetperiode: 2500 | Niet van toepassing, via payroll |