Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09853 - Omgevingsvergunning - OMV_2024067864. Antwerpsesteenweg 336. District Hoboken - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09853 - Omgevingsvergunning - OMV_2024067864. Antwerpsesteenweg 336. District Hoboken - Weigering 2024_CBS_09853 - Omgevingsvergunning - OMV_2024067864. Antwerpsesteenweg 336. District Hoboken - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024067864

Gegevens van de aanvrager:

BV SHEFA Real Estate met als adres Quinten Matsijslei 14 bus 17 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsesteenweg 336 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 36 sectie B nr. 260F10

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormingen van appartementsgebouw naar 9 kamers voor arbeidskrachten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          28/06/2024: statusrapport;

-          27/10/1965: vergunning (1055#1951) voor het bouwen nieuw appartementswoning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 appartementen en gelijkvloerse autobergplaats;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte van 14,6 m aan rechterperceelsgrens en 13 m aan linkerperceelsgrens;
  • terrassen van 6,8 m2 aan de achtergevel;

-          voorgevelafwerking:

  • klampsteen;
  • 2 toegangspoorten naar autobergplaats;

-          inrichting:

  • koer.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • woongebouw met 9 kamerwoningen en gelijkvloerse autobergplaats;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 14,6 m aan rechterperceelsgrens en 13,1 m aan linkerperceelsgrens;
  • terrassen van 5,5 m2 aan de achtergevel;

-          voorgevelafwerking:

  • rode baksteen;
  • gelijkvloers schrijnwerk in wit geschilderd hout en witkleurig PVC schrijnwerk op de verdiepingen;

-          inrichting:

  • verharde open ruimte achteraan perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • woongebouw met 9 kamerwoningen en gelijkvloerse fietsen- en autoberging;
  • gemeenschappelijke woonkamer, badkamer en keuken per verdieping;
  • 9 kamerwoningen:
    • 3 één bed kamers met een netto vloeroppervlakte van circa 10,4 m²;
    • 6 twee bed kamers met een netto vloeroppervlakte van circa 16 tot 16,3 m²;

-          bouwvolume:

  • ongewijzigd;

-          voorgevelafwerking:

  • ongewijzigd;

-          inrichting:

  • verharde open ruimte achteraan perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          omvormingen van appartementsgebouw naar kamerwoningen voor arbeidskrachten;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 appartementen naar 9 kamers;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

31 oktober 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Fluvius System Operator

31 oktober 2024

4 november 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

31 oktober 2024

25 november 2024

Ongunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling / Stafdienst / Verhuurvergunning tijdelijke arbeidskrachten

2 december 2024

5 december 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 oktober 2024

6 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing :

Het is verboden om het schrijnwerk van een voorgevel te wijzigen.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.  

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van onderstaande bepalingen van de bouwcode:

 

Visuele en vormelijke inpassing (8):

-          De aanvraag voorziet het wijzigen van het buitenschrijnwerk aan de voorgevel. Conform de bouwcode is dit niet toegelaten om het schrijnwerk of het gevelmateriaal visueel te wijzigen. Toch kan gesteld worden dat de voorgestelde wijziging minstens een gelijkwaardig gevelbeeld realiseert. Hierdoor kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de geplande functie zijnde huisvesting voor tijdelijke arbeidskrachten.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume waardoor de schaal gerespecteerd blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen

 De aangevraagde wijzigingen van het schrijnwerk op de verdiepingen zijn visueel inpasbaar in deze woonomgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ongunstig geadviseerd door de brandweer. De aanvraag dient bijgevolg geweigerd te worden.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Verhuurvergunningen Tijdelijke Arbeidskrachten:

“De aanvraag heeft betrekking op een regularisatie van omvorming van een appartementsgebouw naar kamerwoningen voor tijdelijke arbeidskrachten. Op basis van de plannen zijn de kamers voldoende groot (minimum 8 m² voor de huisvesting van arbeidskrachten cf. art. 3.2, §3 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021). Er moet in elke kamer een lavabo worden voorzien met warm en koud water, hetgeen nu niet op de plannen in opgetekend.  

Er worden voldoende gemeenschappelijke ruimtes voorzien, deze gemeenschappelijke ruimtes zijn voldoende ruim. Er dient wel in een gemeenschappelijk deel van elke kamerwoning te worden voorzien in voldoende afvalcontainers conform artikel 8 van het “Politiereglement voor het verhuren van kamer voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten”, dit ter aanvulling aan de verluchte afvalberging op het gelijkvloers.

Voor het verhuren van kamers aan tijdelijke arbeidskrachten dient voorafgaand een verhuurvergunning bekomen te worden. Na uitvoering van de werken dient er een verhuurvergunning tijdelijke arbeidskrachten te worden aangevraagd bij de bevoegde instanties, meer informatie via verhuurvergunning_arbeidskrachten@antwerpen.be of op de website: www.antwerpen.be/product/verhuurvergunning. Na de aanvraag worden de noodzakelijke controles uitgevoerd.”

Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

De aanvraag dient geweigerd te worden op basis van een ongunstig advies brandweer. Wanneer het dossier aangepast wordt om te voldoen aan de brandveiligheid dienen bovenstaande aspecten ook mee opgenomen te worden bij het aangepast ontwerp.

 

Politieverordening Hoboken stofbeperking:

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

Een appartementsgebouw met 3 appartementen en een garage op het gelijkvloers wordt omgebouwd naar een gebouw met 9 kamers voor arbeidskrachten. Per verdieping is een gemeenschappelijke living, keuken en badkamer en 1 kamer voor 1 persoon en 2 kamers voor 2 personen. Dus 5 personen per verdieping.

De ruimte op gelijkvloers blijft garage/fietsenberging.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 x 3 kamers x 0,25 = 2,25 afgerond 2 parkeerplaatsen.”

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Fietsvoorzieningen:

De fietsparkeerbehoefte is 1 per slaapplaats. In totaal 15 bewoners, dus een behoefte van 15 fietsstalplaatsen.

Er worden 12 fietsstalplaatsen ingetekend. Maar er kunnen bij niet voorzien van P3 (achterliggende en niet bruikbare plaats) makkelijk 15 fietsen, waarvan ook enkele buitenmaatse fietsen, geplaatst worden.

 

10 % van de fietsstalplaatsen moet bruikbaar zijn voor buitenmaatse fietsen (cargofiets, bakfiets,…)”

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De voorgestelde voorwaarden, het voorzien van voldoende en voldoende buitenmaatse fietsstalplaatsen zou mee opgenomen moeten worden als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

31 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 december 2024

Verslag GOA

10 december 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.