Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09854 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117600. Berkenrodelei 49. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09854 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117600. Berkenrodelei 49. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_09854 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117600. Berkenrodelei 49. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024117600

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hüseyin Cakmak met als contactadres Sint-Bernardsesteenweg 920 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Berkenrodelei 49 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 51H3, 51K3 en 51L3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/11/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018104551) voor het bouwen van een meergezinswoning met 7 appartementen;

-          13/04/2018: weigering (201732251) voor het bouwen van een meergezinswoning met 5 woongelegenheden.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 7 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • 3 verdiepingen onder plat dak;
  • de bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping bedraagt 17m, op de eerste verdieping 15m en op de tweede verdieping 9m;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 12,27 meter;

-          gevelafwerking:

  • de gevels worden uitgevoerd in een wit bruin genuanceerde baksteen met een blauwe hardstenen plint;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit wit aluminium buitenschrijnwerk (voorgevel) en antraciet aluminium buitenschrijnwerk (achtergevel);
  • er bevindt zich een toegangspoort tot een ondergrondse garage die bereikbaar is via een autolift;
  • de daken worden uitgevoerd als groendaken;

-          inrichting:

  • elk appartement wordt voorzien van een buitenruimte onder de vorm van een tuin of dakterras ter hoogte van de achtergevel;
  • ondergronds voorziet men een parkeergarage voor 6 voertuigen en een fietsen- en afvalberging.

 

Bestaande toestand

-          functie gelijk aan de vergunde toestand;

-          bouwvolume gelijk aan de vergunde toestand met uitzondering van:

  • de interne indeling werd gewijzigd met structurele wijzigingen;
  • aan de achtergevel werd een volume op het dak toegevoegd met een oppervlakte van 6m² en een hoogte van 2,2m volume in functie van de liftschacht;
  • de kroonlijst werd verhoogt tot een hoogte van 13,1m;

-          gevelafwerking gelijk aan de vergunde toestand met uitzondering van:

  • de voorgevel werd afgewerkt in grijze baksteen;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit zwart aluminium met dorpels in blauwe hardsteen;
  • de glazen balustrades werden gewijzigd naar zwart ijzer;
  • de raamindelingen werden gewijzigd;
  • de daken werden niet uitgevoerd als groen daken;

-          inrichting gelijk aan de vergunde toestand met uitzondering van:

  • minstens de helft van de fietsenstallingen zijn niet uitgevoerd als normale stallingen zijn. De fietsen aan de rechter zijde van de fietsruimte werden niet voorzien van gewone stallingen;
  • het niveau van de tuin werd verlaagd tot -0,8m.

 

Nieuwe toestand

-          Conform bestaande toestand uitgezonderd van:

-          gevelafwerking:

  • de daken worden uitgevoerd als groendaken met uitzondering van het plat dak van het hoofdvolume;

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de gevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

31 oktober 2024

6 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 oktober 2024

5 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Scanfil, goedgekeurd op 12 juli 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 2-bouwblok (wo2).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 Bepalingen met betrekking tot niveauverschillen: het niveauverschil tussen de binnenvloerpas en de straat werd ten opzichte van de vergunde toestand gewijzigd tot een hoogte van meer dan 18 cm. Het hoogteverschil wordt niet overbrugd door een combinatie helling/trap of lift/trap;
  • artikel 22 Bepalingen met betrekking tot toegangen en deuropeningen: de toegangsdeuren tot de appartementen hebben een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,8 m in plaats van de vereiste 0,9 m. Dit werd in de vergunde toestand wel correct voorzien.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing: het is verboden om buitenschrijnwerk te vervangen door schrijnwerk in een ander materiaal en andere kleur;
  • artikel 20: platte daken groter dan 20 m² moeten worden aangelegd met een groendak. Het dak van het hoofdvolume werd uitgevoerd in roofing.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt zowel af van de bouwcode als van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

 

Bouwcode:

Visuele en vormelijke inpassing (art.8)

-          Het is conform bovenstaand artikel verboden om het uitzicht van het buitenschrijnwerk te vervangen. Toch kan er gesteld worden dat de gewijzigde uitvoering een gelijkwaardige beeldkwaliteit bevat. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan op dit voorschrift.

Daken (art.20):

-          Het dak van het hoofdvolume werd anders uitgevoerd dan oorspronkelijk vergund. Dit werd afgewerkt met een roofing. Dit dak is groter dan 20 m² en moet hierdoor uitgevoerd worden met een groendak. Deze afwijking wordt niet gemotiveerd door de aanvrager. Er is verder geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit geldende voorschrift. In voorwaarden wordt dan ook opgenomen dat het dak van het hoofdvolume moet afgewerkt worden met een groendak.

 

Gewestelijke verordening toegankelijkheid:

De aanvraag wijkt af van artikel 18 en 22 van de verordening toegankelijkheid. In de oorspronkelijke vergunde toestand voldeed de aanvraag aan deze verordening. De afwijking wordt niet gemotiveerd door de aanvrager. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit voorschrift. Bijgevolg wordt in voorwaarde opgenomen dat de aanvrager zich in regel moet stellen met deze verordening.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Ruimtelijk werden er beperkte wijzigingen uitgevoerd aan de voorgevel. Het bestaande bouwvolume werd 0,83 cm hoger uitgevoerd dan in oorsprong vergund. Daarnaast werd er centraal aan de achtergevel van het hoofdvolume een gedeeltelijk bijkomend bouwvolume voorzien voor de liftschacht. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt overeen met de aanwezige bebouwing. De geplande uitbreidingswerken zijn niet storend voor de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel werd beperkt anders uitgevoerd dan oorspronkelijk vergund. Zo werd er gebruik gemaakt van een grijze baksteen. De indeling van de ramen werden ook anders uitgevoerd. In de bestaande toestand ontbreekt de plint. In de nieuwe toestand wordt er opnieuw een arduinen plint voorzien. Met de gewijzigde geveluitvoering blijft de aanvraag visueel inpasbaar in deze woonomgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden dienen integraal opgenomen te worden als voorwaarde van vergunning.

 

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er werd tijdens de procedure advies gevraagd aan de stedelijke dienst Mobiliteit:

“De plannen zijn niet aangepast ten opzichte van de plannen van 2018.

De opmerkingen die toen gemaakt zijn met betrekking tot de fietsenberging blijven nog altijd gelden.

Alle 7 appartementen hebben 2 slaapkamers. Er is dan ook een fietsparkeerbehoefte van:

7 x (2 + 1) = 21 fietsplaatsen.

Er worden 21 plaatsen voorzien in de ondergrondse parking, die te bereiken is via de autolift, of via een aparte trap met goot.

Er zijn echter nog een aantal zaken nodig om de ongebruiksvriendelijkheid van de fietsenstalling weg te werken:

  • De fietsgoot moet minstens 25 cm van de muur liggen om met een fiets naar beneden te kunnen. Nu ligt het verste punt van de goot op 25 cm van de muur, waardoor je altijd met stuur en trappers tegen de muur komt.
  • Er is onvoldoende ruimte onder aan de trap. De fiets kan niet volledig vlak staan onder aan de trap. Je kan de fiets niet draaien als het achterwiel nog in de goot zit, dus kan je de goot niet gebruiken.
  • Minstens de helft van de stallingen moet normale stallingen zijn, want lang niet alle type fietsen passen in een hangsysteem. De fietsen aan de rechterzijde van de ruimte moeten voorzien worden van gewone stallingen.
  • Er moet een fysieke afscheiding komen zodat de auto op plaats nr. 6 zich niet te dicht op de fietsen kan parkeren waardoor een fiets uit het hangsysteem nemen lastig wordt. (Bv klein laag muurtje naast de opening in de muur, met de lengte van ongeveer de motorkap van de wagen/de lengte van de drie fietsen.”

Het advies van de dienst Mobiliteit wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt grotendeels bijgetreden. Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien onder de trap, waardoor deze voorwaarde niet van toepassing zal zijn.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het pand moet zich in regel stellen met artikels 18 en 22 van de gewestelijke verordening toegankelijk.

4. Het dak van het hoofdvolume moet aangelegd worden met een groendak conform artikel 20 van de bouwcode.

5. De fietsgoot moet op minstens 25 cm van de muur liggen om met een fiets naar beneden te kunnen.

6. Er moet een fysieke afscheiding komen zodat de auto op plaats nr. 6 zich niet te dicht op de fietsen kan parkeren waardoor een fiets uit het hangsysteem nemen lastig wordt.

7. Minstens de helft van de fietsenstallingen moeten normale stallingen zijn. De fietsen aan de rechterzijde van de fietsruimte moeten voorzien worden van gewone stallingen.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 september 2024

Volledig en ontvankelijk

31 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 december 2024

Verslag GOA

9 december 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het pand moet zich in regel stellen met artikels 18 en 22 van de gewestelijke verordening toegankelijk.

4. Het dak van het hoofdvolume moet aangelegd worden met een groendak conform artikel 20 van de bouwcode.

5. De fietsgoot moet op minstens 25 cm van de muur liggen om met een fiets naar beneden te kunnen.

6. Er moet een fysieke afscheiding komen zodat de auto op plaats nr. 6 zich niet te dicht op de fietsen kan parkeren waardoor een fiets uit het hangsysteem nemen lastig wordt.

7. Minstens de helft van de fietsenstallingen moeten normale stallingen zijn. De fietsen aan de rechterzijde van de fietsruimte moeten voorzien worden van gewone stallingen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.