Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09842 - Omgevingsvergunning - OMV_2024109370. Van Hersteenstraat 14. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09842 - Omgevingsvergunning - OMV_2024109370. Van Hersteenstraat 14. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_09842 - Omgevingsvergunning - OMV_2024109370. Van Hersteenstraat 14. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024109370

Gegevens van de aanvrager:

Dag Vande Sompele met als adres Van Hersteenstraat 14 te 2140 Antwerpen en Sara Van Opstal met als adres Van Hersteenstraat 14 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Hersteenstraat 14 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nr. 909Y2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/04/1930: toelating (1399#12036) voor het bouwen van een overdekte plaats;

-          22/09/1925: toelating (1399#8737) voor het bouwen van een burgerhuis.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloers 11,97 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,34 m;
  • uitbreiding aan de rechterzijde tot 13,24 m;
  • kroonlijsthoogte 8,42 m;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels in blauwe steen;
  • roodbruine gevelsteen;
  • witte kroonlijst.

 

Bestaande toestand

-          horizontale sierelementen in wit geschilderde blauwe steen;

-          zwartblauw aluminium buitenschrijnwerk;

-          zwartblauw geschilderde, houten voordeur.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met bijkomend mansardedak; 
  • bouwdiepte gelijkvloers 11,97 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,34 m;
  • uitbreiding aan de rechterzijde op de eerste verdieping tot 13,24 m;
  • kroonlijsthoogte 8,42 m;
  • bouwhoogte 11,02 m;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels in blauwe steen;
  • roodbruine gevelsteen;
  • horizontale sierelementen in wit geschilderde blauwe steen;
  • witte, aluminium platen op tweede verdieping;
  • zwartblauw aluminium buitenschrijnwerk;
  • zwartblauw geschilderde, houten voordeur;
  • witte kroonlijst;
  • wit, aluminium buitenschrijnwerk op tweede verdieping;
  • witte, stalen balustrades op tweede verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een gedeelte van het gelijkvloers;

-          uitbreiden van het volume;

-          bijhorende wijzigingen aan de scheimuren;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    het is verboden bestaand schrijnwerk te vervangen door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling;
  • artikel 9 Minimale hoogte van ruimten:
    • de keuken heeft een vrije hoogte van 2,54 m waar dit minimaal 2,6 m moet zijn;
    • de nieuwe slaapkamer en polyvalente ruimte op de tweede verdieping hebben een vrije hoogte van 2,52 m waar dit minimaal 2,6 m moet zijn;
  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er wordt geen dakopstand voorzien van minimaal 0,3 m ter hoogte van het dak van de nieuwe bouwlaag met de beide buren;
  • artikel 20 Daken:
    het groendak wordt niet van een niet-brandbare strook van 30 cm voorzien;
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het uitbreiden van de grondgebonden eengezinswoning.

 

De aanbouw over twee bouwlagen rechts blijft behouden. Links wordt de aanbouw over het gelijkvloers uitgebreid tot een bouwdiepte van circa 12 meter aansluitend op de diepte van het bestaande gedeelte rechts. Hierbij worden de gelijkvloerse verblijfsruimtes maximaal samengevoegd tot een doorzontypologie. Dit komt de leefkwaliteit van de woning ten goede.

 

Dit deel van de straat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door woningen van 2 tot 3 bouwlagen onder plat dak of woningen met 2 bouwlagen onder daklaag. De woning wordt voorzien uitgebreid tot 2 bouwlagen met bijkomend een hedendaags mansardedak. Dit sluit voldoende aan bij de onmiddellijke omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het schrijnwerk in de bestaande voorgevel wordt gewijzigd. Het nieuwe schrijnwerk wordt voorzien in zwartblauw aluminium, waarbij het nieuwe schrijnwerk opnieuw voorzien wordt van vaste bovenlichten, zoals kenmerkend in het straatbeeld. Deze uitwerking is kwalitatief en aanvaardbaar.

 

Het nieuwe dak wordt voorzien in aluminium beplating met geprofileerde detaillering. De mansarderamen worden voorzien in witbeige aluminium met stalen balustrades in zelfde kleur. Deze hedendaagse interpretatie van een mansardedak sluit voldoende aan bij de architectuur van de woning en wordt gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bouwcode artikel 9:

De keuken heeft slechts een vrije hoogte van circa 2,54 meter. Dit betreft een bestaande constructie. Bovendien worden alle gelijkvloerse verblijfsruimtes samengevoegd tot een doorzontypologie. Het keukengedeelte met laag plafond grenst echter rechtstreeks aan het eetgedeelte dat met een vrije hoogte van 3,18 meter het gemiddelde compenseert tot voldoende boven de minimale 2,6 meter.

 

Gelet op de kwalitatieve ruimtelijke indeling van het gelijkvloers is de beperkte afwijking bij de keuken aanvaardbaar.

 

De slaapkamer en polyvalente ruimte van de tweede verdieping hebben een vrije hoogte van circa 2,52 meter. Dit betreft een nieuw bouwvolume, waarbij het mogelijk zou zijn om te voldoen aan de minimale vrije hoogte. Het voldoen van de tweede verdieping aan artikel 9 van de bouwcode wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Bouwcode artikel 18 en bouwcode artikel 20:

Indien er ter hoogte van de perceelgrenzen een niet-brandbare strook langs het groendak voorzien wordt (conform artikel 20) kan de afwijking op artikel 18 van de bouwcode gunstig beoordeeld worden.

 

Bouwcode artikel 33

De aangevraagde werken bevinden zich achteraan het gelijkvloers en ter hoogte van de tweede verdieping. Het gedeelte vooraan het gelijkvloers blijft ongewijzigd.

 

De werken die noodzakelijk zouden zijn voor de inrichting van een fietsenberging staan niet in verhouding tot de aangevraagde werken en zouden de doorzontypologie ter hoogte van het gelijkvloers hinderen. Gelet op deze specifieke context is de afwijking om geen fietsenberging te voorzien aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De slaapkamer en polyvalente ruimte ter hoogte van de tweede verdieping te voorzien van een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter.

2. Een niet-brandbare strook van 30 cm te voorzien aan de dakopstanden van het groendak conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 september 2024

Volledig en ontvankelijk

4 november 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 januari 2025

Verslag GOA

10 december 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De slaapkamer en polyvalente ruimte ter hoogte van de tweede verdieping te voorzien van een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter.

2. Een niet-brandbare strook van 30 cm te voorzien aan de dakopstanden van het groendak conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.