Terug
Gepubliceerd op 27/12/2024

2024_CBS_09886 - Fondsen. Subsidiewerving - Vlaamse projectsubsidie Cap-A-City. Aanvraag verlenging projecttermijn. Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09886 - Fondsen. Subsidiewerving - Vlaamse projectsubsidie Cap-A-City. Aanvraag verlenging projecttermijn. Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring 2024_CBS_09886 - Fondsen. Subsidiewerving - Vlaamse projectsubsidie Cap-A-City. Aanvraag verlenging projecttermijn. Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Zuid ontving de stad Antwerpen een facultatieve subsidie stedenbeleid voor het project 'Cap-A-City, Doorsteek naar een groene verbindende ontmoetingsruimte'. Met deze subsidie zal de stad Antwerpen het bestaande tunneldak in de Jan De Voslei transformeren naar een toegankelijkere, groenere publieke ruimte met meer zitgelegenheid en voorzieningen voor sport, spel en beweging.

De subsidie werd op 8 juli 2022 door de Vlaamse regering toegekend voor een bedrag van 3.000.000,00 euro. De subsidie moet besteed zijn voor eind december 2025.

Het college keurde op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) het voorontwerp van Ringpark Zuid (SWOU12593) goed. De basis voor de uitwerking van het project Cap-A-City is de structuurschets voor de Jan De Voslei, onderdeel van het goedgekeurde voorontwerp van Ringpark Zuid.

De eerste fase van het project Cap-A-City, bestaande uit de realisatie van tijdelijke ingrepen, is afgerond (maart 2024).

Het college keurde op 22 maart 2024 (jaarnummer 2562) het voorontwerp voor de permanente ingrepen, fase 2, goed. De laatste aanpassingen aan het definitieve ontwerp zijn lopende, waarna het aanbestedingsdossier kan opgemaakt worden.

In de loop van de studie en uitvoering van de eerste fase (tijdelijke ingrepen) van Cap-A-City is steeds duidelijker geworden dat het tunneldak in slechte staat is en als ondergrond van een publiek toegankelijke ruimte geen enkel comfort biedt voor passanten en gebruikers van deze plek. Na overleg en communicatie tussen de stad en het Vlaams Gewest besliste het Vlaams Gewest om de renovatie van het tunneldak vroeger dan gepland uit te voeren en hiervoor middelen te voorzien, waardoor deze renovatiewerken kunnen gelijklopen met de realisatie van Cap-A-City:

  • Op 22 december 2023 (jaarnummer 9469) keurde het het college een brief goed naar de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken met de vraag om meer aandacht en medewerking te krijgen voor het project Cap-A-City, meer specifiek voor het aspect van renovatie van de elementen met glasdallen in het tunneldak. De stad wees op de noodzaak van een uitvoering op korte termijn, gelet op de subsidieperiode van het project Cap-A-City.   
  • De voormalige Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bevestigde het aanpakken van het tunneldak (brief met kenmerk 20240110-2628) mits de stad het studiewerk coördineert en financiert. De minister gaf bovendien aan dat een eventuele verlenging van de projectsubsidie voor het project Cap-A-City met maximaal 9 maanden mogelijk is.

Op 3 mei 2024 (jaarnummer 3981) keurde het college de gunning van de studie voor de renovatie van de elementen met glasdallen in het tunneldak van de Jan De Voslei aan Tractebel Engineering goed, binnen de raamovereenkomst “Bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur, perceel 1”.

De opmaak van het aanbestedingsdossier zit ondertussen in de laatste fase. De renovatiewerken van het tunneldak zijn voorzien in 2025. De werken van Cap-A-City kunnen pas aanvangen na de renovatie van het tunneldak.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

De belangrijkste ambitie van het project Cap-A-City is  een verwaarloosde publieke ruimte in wijken met een hoge bevolkingsgraad te vernieuwen en hierdoor de leefbaarheid te verhogen. Door een aangepaste programmatie te voorzien die aansluit bij de noden en behoeften van de bewoners hoopt de stad de sociale controle te verhogen, eigenaarschap te creëren en hierdoor overlast te verminderen. Het project moet bovendien de verbinding tussen Tentoonstellingswijk en Kiel vergroten en/of vergemakkelijken, een plek creëren voor verpozing, alsook de mogelijkheden om boven op een tunnel ingrepen te doen uittesten en vervolgens bestendigen. De wisselwerking tussen sociaal-ruimtelijke veiligheid en stadsontwikkeling maakt een nieuwe toegankelijke publieke ruimte, die tot voorheen als zeer negatief werd ervaren.

De uitwerking van de permanente en grotere ingrepen zit in een laatste fase en houdt rekening met de toegelaten belasting op het tunneldak en andere technische voorwaarden die het Vlaams Gewest oplegt.

Het maken van de nodige werkafspraken met het Vlaams Gewest voor enerzijds de werken op het tunneldak (gewestweg) en anderzijds de integratie van de onvoorziene renovatiewerken van het tunneldak in het project Cap-A-City zorgde, gezien de complexiteit en nood aan voldoende afstemming, voor vertraging van de uitwerking en uitvoering van het project, maar zal wel leiden tot een verhoogde meerwaarde aan het einde van het gerealiseerde project. Het gevoerde overleg resulteerde in een duurzame oplossing met volgende voordelen ten aanzien van Cap-A-City:

  • Cap-A-City kan gerealiseerd worden op een nieuwe en schone ondergrond;
  • de maatschappelijke doelstelling van de subsidie wordt gerealiseerd;
  • de ingrepen van Cap-A-City moeten niet meer opgebroken worden omwille van een gefaseerde of een later geplande renovatie van het tunneldak omdat alle werken tijdens 1 werfperiode 2025-2026 kunnen uitgevoerd worden.

Bovendien zal de stad Antwerpen instaan voor het aanbrengen van openbare verlichting, camerabewaking, meer groen en het realiseren van de specifieke programmavragen van buurtbewoners (zitgelegenheid, ontmoetingsplekken, fietsparcours, sportvoorziening).

Rekening houdend met een mededingingsprocedure in 2 fasen en met het beperken van de verkeershinder is het aangewezen om de renovatiewerken aan het tunneldak tijdens de zomervakantie van 2025 uit te voeren. Dit betekent dat de werken van Cap-A-City ten vroegste in het vierde kwartaal 2025 kunnen aanvangen. Deze werken zullen vermoedelijk een 10-tal maanden in beslag nemen. Hierdoor zal de voorziene bestedingstermijn van de projectsubsidie voor Cap-A-City (eind 2025) worden overschreden.

De stad Antwerpen zal dan ook de aanvraag voor een verlenging van de subsidietermijn van Cap-A-City met een maximum aantal van 9 maanden voorleggen aan de Vlaamse minister van Binnenland, Steden- en Plattelandsbeleid, Samenleven, Integratie en Inburgering, Bestuurszaken, Sociale Economie en Zeevisserij.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) volgt de uitvoering van het project Cap-A-City en de aanvraag tot verlenging op.  

Algemene financiƫle opmerkingen

Aan de stad Antwerpen werd een projectsubsidie van 3.000.000,00 euro voor het project 'Cap-A-City Doorsteek naar een groene verbindende ontmoetingsruimte' toegekend. Er is geen eigen financiering noodzakelijk.

De uitgaven en ontvangsten van 2023 tot 2025 werden opgenomen in het budget en gekoppeld aan subsidiefiche SBT11364 op volgende boekingsadressen: 

  • 2300/5153000000/150300/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2300/5153500000/6103/2LMS010102A00000/SBT11364/2SA020200;
  • 2300/5153000000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2300/5153500000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153000000/150300/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153000000/6141/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153500000/6103/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153500000/61414/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153500000/61419/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5151000000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153000000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2400/5153500000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2500/5153000000/150300/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2500/5153000000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200;
  • 2500/5153500000/260/2LMS010102M02955/SBT11364/2SA020200.



Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief aan de Vlaamse minister van Binnenland, Steden- en Plattelandsbeleid, Samenleven, Integratie en Inburgering, Bestuurszaken, Sociale Economie en Zeevisserij met de vraag voor een maximale verlenging van het project 'Cap-A-City, Doorsteek naar een groene verbindende ontmoetingsruimte' goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen