Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09544 - Omgevingsvergunning - OMV_2024112777. Hertoginstraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09544 - Omgevingsvergunning - OMV_2024112777. Hertoginstraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_09544 - Omgevingsvergunning - OMV_2024112777. Hertoginstraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024112777

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jean-François Tobback met als adres Paviljoendreef 21 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Hertoginstraat 48 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1425T6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/01/2021: vergunning (OMV_2020144092) voor het opsplitsen van een eengezinswoning in drie wooneenheden; (niet uitgevoerd)

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed (gekoppelde burgerhuizen in beaux-artsstijl) https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/301130;

-          20/03/2002: vergunning (86#20047) voor de renovatie van een herenhuis.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met pseudo-mansarde dak en souterrain; 
  • bouwdiepte 17,52 m;

-          gevelafwerking:

  • witte natuursteen en houten schrijnwerk;
  • smeedijzeren traliewerk en borstwering;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen.

 

Bestaande toestand

-          functie overeenkomstig vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte 18,32 m;
  • dakterras 15,38 m² op hoogste dak;

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, met uitzondering van:

  • groengrijs houten schrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met pseudo-mansarde dak en souterrain; 
  • bouwdiepte 18,32 m;
  • dakterras 15,38 m² op hoogste dak;

-          gevelafwerking:

  • witte natuursteen en groengrijs houten schrijnwerk;
  • smeedijzeren traliewerk en borstwering;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          inrichten van een dakterras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 oktober 2024

23 oktober 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

22 oktober 2024

14 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Er wordt gemotiveerd afgeweken op het plaatsen van een regenwaterput en de infiltratievoorziening.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

Het her- of overschilderen, in een kleur die in strijd is met het kenmerkende straatbeeld alsook het vervangen van het schrijnwerk in een ander materiaal of andere kleur is verboden. Het natuurkleurig houten buitenschrijnwerk werd geschilderd in een licht groengrijs;

  • artikel 20 Daken:

het nieuwe dak van het hoofdgebouw is niet uitgevoerd als groendak.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In voorliggende aanvraag wordt een afwijking gemotiveerd op de hemelwaterverordening. De afwijking betreft het niet plaatsen van een hemelwaterput, noch infiltratievoorziening. Dit werd voorbesproken met de stedelijke dienst Omgeving / Water. Er wordt geoordeeld dat een afwijking kan worden toegelaten aangezien het een regularisatie betreft van een zeer minimale uitbreiding aan een inventarispand. Bijkomend is de kleine tuin aangelegd in terrassen, wat infiltratie moeilijk maakt.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken met volume uitbreiding situeren zich achteraan de woning en blijven zeer beperkt. De nieuwe bouwdiepte sluit aan bij de linkerbuur en heeft geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

 

Verder wordt er een dakterras ingericht bovenop het pseudo-mansarde dak.

Het betreft een niet-overdekt dakterras dat toegankelijk is via een dakluik en voldoende afstand houdt van de perceelsgrenzen. Daardoor is het dakterras niet zichtbaar vanaf het openbaar domein en veroorzaakt het ook geen overmatige hinder naar de aanpalende woningen. De voorgestelde inrichting van het dakterras kan aanvaard worden.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. 

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

Gelet op de opname van het pand in de inventaris bouwkundig erfgoed is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:

“De aanvrager ziet af van een eerder voorstel tot opsplitsing van de burgerwoning in 3 appartementen. De impact van de ingrepen tot opdeling op de erfgoedwaarde was groot. De stedelijke dienst Monumentenzorg waardeert dan ook de intenties van de aanvrager tot behoud en herstel van de aanwezige erfgoedelementen in het interieur.

Het pand maakt deel uit van een waardevol ensemble van 2 gespiegelde burgerwoningen in beaux-artsstijl. Het oorspronkelijke houten schrijnwerk van de inkomdeuren en een gedeelte van de vensters is bewaard, evenals het smeedijzeren traliewerk van het souterrain. Typisch aan de beaux-artsstijl is het gebruik van gevernist houten schrijnwerk in natuurkleur. Helaas werd het schrijnwerk in de voorgevel van beide panden geschilderd in een andere kleur. Deze schildering is storend, maar doet geen onaanvaardbare afbreuk aan de beeldwaarde en de ensemblewaarde. Bij een volgende renovatiefase zal door de stedelijke dienst Monumentenzorg een herstel van het houten schrijnwerk in natuurkleur geadviseerd worden.“

Dit advies wordt uit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op de verschillende verdiepingen worden de interne ruimten opnieuw ingericht. In de kelder worden een fietsenstalling voor 3 fietsen en een afvalberging voorzien. De aanvraag voorziet in mooie grote ruimtes die kwalitatief ingedeeld zijn. Grote ramen zorgen voor voldoende daglicht in de verblijfsruimten. Op het gelijkvloers wordt de keuken vergroot. Hierbij wordt echter het sas verwijderd waardoor het toilet rechtstreeks uitgeeft in de keuken. Omwille van het woongenot is dit niet aanvaardbaar. Er wordt in voorwaarde opgenomen om een sas te voorzien tussen het toilet en de keuken.

 

Er wordt op de plannen opgemerkt dat er in de traphal tussen verdieping 1 en 2 een afsluiting wordt voorzien. Hierbij lijkt het alsof er een aparte woonentiteit wordt gecreëerd: een duplex met eigen badkamer, slaapkamers, terras, leefruimte en keuken. Hierbij zouden conform artikel 11 van de bouwcode de ruimtes die onderdeel vormen van elke zelfstandige woongelegenheid één aaneengesloten geheel moeten vormen, zonder van elkaar gescheiden te zijn door gemeenschappelijke ruimten zoals trappenhallen. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag aangezien de circulatie van beide entiteiten met elkaar verweven zijn. Ook worden er geen 2 zelfstandige woonentiteiten aangevraagd. Bijgevolg wordt geen vergunning verleend voor 2 zelfstandige woongelegenheden. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.

 

Tot slot wordt het nieuwe dak van de hoofdbouw niet uitgevoerd als groendak. Dit is strijdig met artikel 20 van de bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er dient een sas te worden voorzien tussen het toilet op het gelijkvloers en de keuken.

3. Er wordt geen vergunning verleend voor 2 zelfstandige woongelegenheden.

4. Het platte dak van de hoofdbouw moet, met uitzondering van de delen die ingericht zijn als dakterras, als groendak aangelegd worden conform art. 20 van de bouwcode.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 september 2024

Volledig en ontvankelijk

22 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 december 2024

Verslag GOA

3 december 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er dient een sas te worden voorzien tussen het toilet op het gelijkvloers en de keuken.

3. Er wordt geen vergunning verleend voor 2 zelfstandige woongelegenheden.

4. Het platte dak van de hoofdbouw moet, met uitzondering van de delen die ingericht zijn als dakterras, als groendak aangelegd worden conform art. 20 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.