Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09804 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024089379. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09804 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024089379. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_09804 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024089379. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024089379

Gegevens van de aanvrager:

NV UMICORE met als adres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Gegevens van de exploitant:

NV UMICORE (0401574852) met als adres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16R, 16N, 17V, 23C2, 23T2, 31A3, 31C4, 31E4, 31T3, 31B4, 31F4, 59D3, 60X, 76F, 79R, afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244/2_, 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F

waarvan:

 

-     20180124-0100

sectie C nrs. 9D, 79R, 23C2, afdeling 37 243E3, 242W25, afdeling  31F4, afdeling 37 516M, afdeling  76F, 31B4, 2Y2, afdeling 37 242C14, afdeling  31A3, afdeling 37 557G4, 10R2, 593B, 526L, afdeling  23T2, 31E4, afdeling 37 244/2_, afdeling  31T3, 31C4, 16N, afdeling 37 244C5, afdeling  16R, 60X, 17V, afdeling 37 597F en afdeling  59D3 (Umicore Hoboken)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de tijdelijke uitbreiding met een mobiele testunit voor CO2-afvang in kader van het Aurora-project en de plaatsing van een permanente betonnen inkuiping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Zie collegepunt 2024_CBS_07165 in bijlage.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

De inrichting beschikt over een vergunning, in 2014 verleend door de deputatie en in beroep bevestigd door de Vlaamse minister van Leefmilieu, met als vervaldatum 17 april 2034 (MLAV1-2013-520), AMV/00070/1073/B). De vergunning en de voorwaarden hieraan verbonden werden sindsdien verschillende malen aangepast. Op 21 september 2023 verleende de deputatie een vergunning voor het exploiteren van een grondwaterwinning tot 17 april 2024. Op 13 september 2024 verleende het college al een advies over dit project (2024_CBS_07165 – als bijlage bij dit besluit).

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat het tijdelijke gebruik van een testopstelling voor het afvangen van koolstofdioxide (PakMaar: Piloot voor Afvangen van Koolstofdioxide met Mobiele Amine Absorptie Reactor).

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Umicore Hoboken
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

7.11.2°b)

De fabricage van: (Er kan een overlapping zijn met de deelrubrieken van rubriek 7, 13 en 38. Onder fabricage in de zin van deze rubriek wordt verstaan de fabricage van de stoffen of groepen van stoffen, vermeld in deze rubriek, op industriële schaal door chemische of biologische omzetting.) anorganisch-chemische producten, zoals van zuren, zoals chroomzuur, fluorwaterstofzuur, fosforzuur, salpeterzuur, zoutzuur, zwavelzuur, oleum, zwaveligzuur;

tijdelijke plaatsing CO2-afvanginstallatie

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

+ 5,69 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton;

+ 3 ton

17.3.7.3°

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen die op lange termijn gezondheidsgevaarlijk zijn (gevarenpictogram GHS08) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton.

+ 3 ton

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

5 augustus 2024

12 augustus 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De eerste projectinhoudversie werd voor het stedenbouwkundig luik gunstig geadviseerd. Er werd een nieuwe projectinhoudversie opgeladen waarbij er een verduidelijking wordt gegeven over de impactscoreberekening. Verder is het dossier inhoudelijk gelijk aan de vorige projectinhoudversie. Deze aanpassing geeft aanleiding tot een aangepast advies. Voor het stedenbouwkundig luik van de aanvraag kan er dan ook een gunstig advies worden verleend.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

In het origineel ingediende dossier werd een impactscore berekend waarin enkel de nieuwe bronnen meegenomen werden, i.e. afkomstig van het PakMaar project. De impactscores voor vermesting en verzuring waren ruim lager dan 1%, respectievelijk 0,003% en 0,006%. De POVC verleende een gunstig advies voor het project, onder voorbehoud van een aangepaste impactscore waarin alle stikstofbronnen binnen het bedrijf opgenomen worden.

 

Op 18 november 2024 werd een nieuwe projectinhoud (PIV2) opgeladen met daarin een aangepaste impactscore en het resultaat van de depositietrendtool. In de aangepaste impactscore werden zowel de nieuwe en de bestaande bronnen van het bedrijf in rekening gebracht, als de ‘compensatie achtergrond’ op basis van de gegevens uit het Integraal Milieu Jaarverslag van 2022. Een impactscore voor vermesting van 0,155% en voor verzuring van 7,561% werd berekend. Deze laatste is meer dan 1%, waardoor een passende beoordeling moet opgesteld worden. De impact reikt niet tot in Nederland.

 

Een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H werd uitgevoerd via de depositietool. Deze geeft aan dat het project de gebiedsspecifieke neerwaartse depositietrend in het habitatrichtlijngebied niet hypothekeert. Bijgevolg is er geen betekenisvolle aantasting van de natuurlijke kenmerken van de habitatrichtlijngebieden waarschijnlijk als gevolg van stikstofdepositie via de lucht.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijke uitgebracht deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Conclusie

De risico’s voor mens en omgeving worden tot een aanvaardbaar niveau beperkt. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Advies van het college

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

7.11.2°b)

De fabricage van: (Er kan een overlapping zijn met de deelrubrieken van rubriek 7, 13 en 38. Onder fabricage in de zin van deze rubriek wordt verstaan de fabricage van de stoffen of groepen van stoffen, vermeld in deze rubriek, op industriële schaal door chemische of biologische omzetting.) anorganisch-chemische producten, zoals van zuren, zoals chroomzuur, fluorwaterstofzuur, fosforzuur, salpeterzuur, zoutzuur, zwavelzuur, oleum, zwaveligzuur; (inrichting Umicore Hoboken)

tijdelijke plaatsing CO2-afvanginstallatie

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; (inrichting Umicore Hoboken)

+ 5,69 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton; (inrichting Umicore Hoboken)

+ 3 ton

17.3.7.3°

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen die op lange termijn gezondheidsgevaarlijk zijn (gevarenpictogram GHS08) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton. (inrichting Umicore Hoboken)

+ 3 ton

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

26 november 2024

Start 1e openbaar onderzoek

10 augustus 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

8 september 2024

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

18 november 2024

Start laatste openbaar onderzoek

6 december 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

4 januari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

26 december 2024


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

 

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

Tweede openbaar onderzoek

Stikstof. Aangezien amines stikstof bevatten, komen extra stikstofbevattende componenten in de uitstoot voor. Dit kan gezondheidsgevaren opleveren voor de omwonenden en de werknemers van de omliggende bedrijven. We rekenen erop dat strenge voorwaarden worden opgelegd om gezondheidsrisico’s te vermijden.

Het bezwaar is ongegrond. De bijkomende uitstoot van NOx ten opzichte van de heersende achtergrondconcentraties is marginaal. NOx slaat klassiek niet in de onmiddellijke omgeving van de bron neer, maar wordt tot ver van de bron getransporteerd. De impactscore van het project toont zowel voor vermesting als voor verzuring een resultaat ruim onder de drempelwaarden.

 

Elia. Elia deelt mee dat voor alle werken nabij ondergrondse installaties veiligheidsafstanden en -voorschriften gelden. Ze vragen hiermee rekening te houden en stellen ze samen met de liggingsplannen van de ondergrondse kabels ter beschikking.

Beoordeling. Het betreft geen bezwaar. Het kan wel nuttig zijn de informatie via de omgevingsvergunning ter beschikking te stellen.

 

Op het moment van schrijven van dit advies was het openbaar onderzoek nog niet afgerond. Beoordeling van bijkomende bezwaren wordt overgelaten aan de vergunningverlenende overheid.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.