Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024095110 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Toon Haverals met als contactadres Honoré Longtinstraat 103 te 1090 Jette en NV Van Noten met als adres Mechelsesteenweg 271 bus 2.1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gierstraat 10, Kammenstraat 18-22, Steenhouwersvest 61, Vrijdagmarkt 10-11 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nrs. 511A, 512F en 538D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen, uitbreiden, gedeeltelijk wijzigen van de functie naar kantoren, dienstverlening en vrije beroepen en wijzigen van het aantal woongelegenheden tegenover vergunning OMV_2023045762 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Kammenstraat 18-22, Steenhouwersvest 61, Vrijdagmarkt 10-11 en Gierstraat 10:
- 15/11/2024: vergunning (OMV_2024085463) voor het bijstellen van een stedenbouwkundige voorwaarde;
- 08/03/2024: vergunning (OMV_2023045762) voor het verbouwen van een gemengd gebouw naar detailhandel en wonen (Kammenstraat 18-22, Steenhouwersvest en Gierstraat), naar reca en wonen (Vrijdagmarkt 10-11), het exploiteren van warmtepompen en de lozing van huishoudelijk afvalwater;
- 03/03/2023: gunstig advies Kwaliteitskamer mits voorwaarden (20221874) voor de verbouwing van de bestaande panden tot co-living ontwikkeling, bouwblok Kammenstraat, Steenhouwersvest, Vrijdagsmarkt en Gierstraat.
Kammenstraat 18-22, Steenhouwersvest 61 en Vrijdagmarkt 10-11:
- 30/10/1959: toelating (18#39872) voor een industrieel complex ’t Meuleken.
Gierstraat 10:
- 10/07/1952: toelating (18#29757) voor het wijzigen van de winkelpui.
Vergunde toestand
- functie:
- kelderverdieping: autostalplaatsen voor 11 auto’s en 110 fietsen en fitnessruimte in functie van de co-living;
- gelijkvloerse verdieping: 4 detailhandelszaken;
- eerste, tweede en derde verdieping: telkens 15 kamerwoningen en 6 zelfstandige woongelegenheden;
- vierde verdieping: 15 kamerwoningen en 5 zelfstandige woongelegenheden;
- vijfde verdieping: 14 zelfstandige woongelegenheden;
- zesde verdieping: 1 zelfstandig drieslaapkamerappartement;
- kelderverdieping: fitnessruimte als onderdeel van de eengezinswoning;
- gelijkvloerse verdieping: reca-functie van 81 m² met toegang en atelier in functie van de woning;
- eerste en tweede verdieping: eengezinswoning met 4 slaapkamers;
- gelijkvloerse verdieping: toegang en gemeenschappelijke functies in functie van de co-living;
- verdiepingen: zie Kammenstraat 18-22;
- bouwvolume:
- 5 bouwlagen onder de kroonlijst en 2 daklagen;
- 1 ondergrondse bouwlaag;
- gedeeltelijke sloop van bebouwing in het binnengebied;
- 3 patio’s (2 op kelderniveau en 1 op het gelijkvloers);
- gemeenschappelijk dakterras;
- gesloopte eengezinswoning met behoud tongewelfde kelders van de 17de eeuw;
- nieuwbouw van 3 bouwlagen met plat dak met kroonlijsthoogte van 14,90 m;
- gevelafwerking:
- lichtbeige natuursteen met geanodiseerd aluminium schrijnwerk;
- horizontale geledingen tussen verdiepingen met betonlook cementering;
- balustrade in natuurkleurig geanodiseerd aluminium;
- cementering in betonlook;
- luifel in architectonisch beton;
- balustrade met gaaswerk in natuurkleurig geanodiseerd aluminium;
- gevelplint in architectonisch beton en cementering in betonlook;
- bestaand aluminium schrijnwerk met een glazen balustrade;
- plint en luifel in architectonisch beton en spijlen balustrade in aluminium;
- te behouden bestaande gordijngevel;
- teruggetrokken gevel en terrassen;
- rood baksteenmetselwerk in kruisverband;
- beige natuurstenen plint;
- vervangen schrijnwerk;
- voorgevel op de gelijkvloerse verdieping: 3 toegangsdeuren;
- toegang tot de co-living;
- beige gevelsteen in stapelverband;
- horizontale lijsten in architectonisch beton;
- toegangspoort/schaarhek in natuurkleurig geanodiseerd aluminium;
- toegangspoort naar inpandige ondergrondse garage;
- inrichting:
- buitenruimte van 72 m²;
- binnenkoer van 28 m² als toegang tot dakterras van 59 m²;
Bestaande toestand
Vergunning OMV_2023045762 in uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie:
- gesupprimeerde eengezinswoning;
- kelderverdieping: kantoren met een wellnessruimte;
- gelijkvloerse verdieping: reca-functie en kantoren;
- eerste en tweede verdieping: kantoren;
- bouwvolume:
- te behouden betonnen skeletstructuur in binnengebied;
- nieuwe patio op kelderniveau ter hoogte van de kantoorfunctie;
- uitbreiding door het betrekken van de inpandige terrassen op niveau 1 en 1,5 bij het bouwvolume van de kantoren;
- terras ten behoeve van de kantoorfunctie op de gelijkvloerse verdieping ingewerkt in het betonskelet met oppervlakte van circa 44 m²;
- tweede terras ten behoeve van de kantoorfunctie op verdieping 1,5 voorzien in het betonskelet met oppervlakte van circa 43 m²;
- nieuwe dakkapellen aan de achtergevel van de Vrijdagmarkt;
- verschillende constructieve aanpassingen en optimalisaties;
- gevelafwerking:
- aanpassingen aan de achtergevels van de Vrijdagmarkt wegens het behoud van de betonskeletstructuur.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van wonen naar kantoren/dienstverlening/vrije beroepen;
- wijzigen van het aantal woongelegenheden door het supprimeren van een eengezinswoning;
- wijzigen en uitbreiden van het bouwvolume;
- doorvoeren van constructieve werken en aanpassingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 24 september 2024 | 4 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 24 september 2024 | 31 oktober 2024 | Geen advies |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 24 september 2024 | 8 oktober 2024 | Gunstig |
Fluvius System Operator | 24 september 2024 | 27 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 24 september 2024 | 28 oktober 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 12 november 2024 | 12 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 24 september 2024 | 30 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 24 september 2024 | 10 oktober 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 24 september 2024 | 24 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 24 september 2024 | 10 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SL |
| 12 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 24 september 2024 | 25 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 24 september 2024 | 24 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 september 2024 | 18 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 24 september 2024 | 1 oktober 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een wijziging ten opzichte van de vergunning van 8 maart 2024, met name het gebouw aan de Vrijdagmarkt wordt gewijzigd van wonen met reca op het gelijkvloers, naar kantoren met reca op het gelijkvloers.
De kantoorfunctie was hier voordien ook al aanwezig en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
De stedelijke dienst Business en Innovatie geeft een gunstig advies over de aanvraag:
“De Kammenstraat ligt in het hart van Antwerpen, een zeer aantrekkelijke locatie voor zowel bedrijven als horeca. Deze unieke positie biedt aanzienlijke voordelen door de nabijheid van openbaar vervoer, winkels en culturele voorzieningen. Dit maakt de locatie zeer aantrekkelijk voor potentiële huurders.
De combinatie van reca en kantoorruimtes in hetzelfde pand biedt een kans voor nieuwe kruisbestuivingen tussen verschillende sectoren. De co-working zal niet alleen medewerkers uit de kantoren aantrekken, maar ook buurtbewoners en bezoekers. Dit kan zorgen voor een verhoogde bezettingsgraad en een stabiele inkomstenstroom voor de exploitanten. We adviseren het behoud van kantoren in de binnenstad dan ook als gunstig conform de beleidsvisie Ruimtelijke Economie.”
In het vergunde project wordt een eengezinswoning afgebroken aan de Gierstraat. Deze eengezinswoning werd vervangen door het grote dakappartement op het gebouw aan de Kammenstraat en de Gierstraat. Er werd ook een nieuwe woning vergund aan de Vrijdagmarkt, die in huidige aanvraag wordt gesupprimeerd. Omdat hier terug naar de voormalige kantoorfunctie wordt gegaan, dient deze eengezinswoning niet te worden gecompenseerd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Ten opzichte van de laatst vergunde toestand wordt een bestaande betonstructuur behouden en geïntegreerd in het ontwerp. Dit wordt als volgt toegelicht:
“Bij ontmanteling zijn mooie betonnen spanten tevoorschijn gekomen die een meerwaarde kunnen bieden aan de beleving van het binnengebied en een knipoog naar het verleden vormen. Het behoud van de betonnen structuur zorgt ook voor stabiliteit van de omliggende gebouwen, waardoor het risico op zettingen en scheuren kleiner zal zijn.”
Verder worden de dakkapellen aan de voorgevel aan de Vrijdagmarkt hernomen in de achtergevel. De voorgestelde ingrepen komen het ontwerp ten goede.
De aanvraag is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is gelegen in che-gebied. De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een voorwaardelijk gunstig advies:
“Het betreft een functiewijziging voor het pand gelegen aan de Vrijdagmarkt ten opzichte van de vergunde functie. Er komt een combinatie van reca en kantoren. In het binnengebied wordt het atelier gestript, de betonnen structuur blijft wel behouden.
Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen de voorgestelde functiewijziging en behoud van de betonnen structuur in het binnengebied.
Met betrekking tot de dakkapellen vragen we net zoals in het vorig advies om detailtekeningen voor te leggen voor verder advies aangezien het niet duidelijk is of de voorziene verbinding tussen de dakkapellen het geheel niet te zwaar leesbaar maakt als 1 grote dakkapel.”
Deze voorwaarde uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 300 m² (1.743 m²) en een vergunningsplichtige bodemingreep onder de 100 m² (geen vergunningsplichtige bodemingrepen, de vloerplaat wordt nergens uitgebroken, de structuur blijft bewaard). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1, is hiervoor geen archeologienota verplicht.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De brandweer gaf aanvankelijk een ongunstig advies. Door middel van een gewijzigde projectinhoudversie werd tegemoet gekomen aan de opmerkingen van de brandweer. De brandweer gaf daarop een voorwaardelijk gunstig advies dat strikt moet worden nageleefd.
Veiligheidscommissie ASTRID gaf een gunstig advies over de aanvraag: “Gezien de beperkte oppervlakte en de beperkte onthaalcapaciteit van de handels- en reca-zaken, heeft de commissie beslist dat er geen verplichting is tot ASTRID indoordekking.”
Ter hoogte van de toegang tot de co-living in de Gierstraat is op het plan een opengaande harmonica-poort getekend. Deze neemt in open toestand echter aan aanzienlijke ruimte in op het openbaar domein. Dit opengaand pakket moet binnen de rooilijn opgevangen worden.
Ter hoogte van de garage-inrit (garagelift) en op de hoek Gierstraat/Kammenstraat springt de gevel naar binnen. In de aanleg moet de rooilijngrens duidelijk zichtbaar blijven (door ander materiaalgebruik of zichtbaar in het legverband).
Vanuit de stedelijke dienst Publieke Ruimte worden volgende voorwaarden opgelegd:
- De opengaande poort in de Gierstraat mag in open toestand geen ruimte op het openbaar domein innemen.
- Ter hoogte van de garage-inrit (garagelift) en op de hoek Gierstraat/Kammenstraat, waar de gevel inspringt, moet de rooilijngrens zichtbaar blijven in de aanleg van de bestrating.
- Voor de eventuele schade aan het openbaar domein ten gevolge van de werken geldt de standaardprocedure:
De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
Meer informatie vindt u op:
De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte dienen te worden opgevolgd.
Ook niet-vergunningsplichtige werken moeten voldoen aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Aan het onthaal moet een verlaagd gedeelte voorzien worden conform artikel 28 van deze verordening. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Proximus gaf een voorwaardelijk gunstig advies en vraagt volgende voorwaarden op te nemen in de vergunning:
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor winddicht dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com .
https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com .
- Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
De voorwaarden uit het advies van Proximus dienen te worden opgevolgd.
Fluvius gaf een voorwaardelijk gunstig advies dat moet worden opgevolgd.
Overeenkomstig artikel 44 van de bouwcode moet de reca-voorziening voorzien worden van een vetafscheider. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor. De eengezinswoning in het project wordt gewijzigd naar een kantoor van +/- 1.000 m²: 1.000 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m²: 1.000 m² x 1,1/100 m² = 11. De werkelijke parkeerbehoefte is 11.
|
De plannen voorzien niet in bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: De bestaande parking in het complex wordt geoptimaliseerd, waardoor er 9 nuttige parkeerplaatsen overblijven + 2 achterliggende. Door de structuur van het gebouw en de ligging van de kantoren aan de Vrijdagmarkt (Unesco werelderfgoed bufferzone) is het niet mogelijk om extra parkeerplaatsen aan te leggen.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 10.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11 – 0 = 11. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De bestaande behoefte van de eengezinswoning is 1. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostalplaatsen bedraagt dan 11 – 1 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 10 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Met betrekking tot de dakkapellen wordt gevraagd om detailtekeningen voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moeten worden nageleefd.
4. Aan het onthaal moet een verlaagd gedeelte voorzien worden conform artikel 28 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
5. De voorwaarden uit het advies van Proximus moeten worden nageleefd.
6. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden nageleefd.
7. De reca-voorziening moet worden uitgerust met een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Stedenbouwkundige lasten
Artikel 75 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat de bevoegde overheid lasten aan omgevingsvergunningen kan verbinden.
Op 29 april 2024 (jaarnummer 244) werd de stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ definitief vastgesteld door de gemeenteraad.
Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag valt onder het toepassingsgebied van deze verordening.
Artikel 6§1, 7° van de verordening bepaalt dat er van de verordening afgeweken kan worden omwille van bijzondere redenen. Dit houdt in dat de aanvrager in het project reeds belangrijke en uitzonderlijke inspanningen levert om een project te realiseren dat positieve gevolgen heeft voor de bevoegde overheid of de gemeenschap, die zich in normale gevallen niet manifesteren zodat de combinatie daarvan met een stedenbouwkundige last een onevenredig zware last zou meebrengen voor de aanvrager in vergelijking met de voordelen die deze haalt uit het aangevraagde project.
Voor de het project ‘t Meuleken werd op 8 maart 2024 door het college van burgemeester en schepenen beslist dat voor de omgevingsvergunning zoals verleend op 8 maart 2024 (Jaarnummer 1551) aan de stedenbouwkundige last voldaan is binnen de aanvraag van het project (Jaarnummer 1809).
Voorliggende aanvraag omvat wijzigingen ten opzichte van de hierboven vermelde omgevingsvergunning. Door de gevraagde wijziging wordt van de originele 5.879 m² kantoorruimte 553 m² behouden als kantoorruimte in plaats van mee in te zetten in het nieuwe woonaanbod. Verder omvat de aanvraag het wijzigen van het aantal woningen.
Het college beslist daarom om een volledige afwijking toe te staan op de verordening en geen stedenbouwkundige lasten aan deze omgevingsvergunning te verbinden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 juli 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 24 september 2024 |
Start openbaar onderzoek | 3 oktober 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 1 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 januari 2025 |
Verslag GOA | 13 december 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Met betrekking tot de dakkapellen wordt gevraagd om detailtekeningen voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moeten worden nageleefd.
4. Aan het onthaal moet een verlaagd gedeelte voorzien worden conform artikel 28 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
5. De voorwaarden uit het advies van Proximus moeten worden nageleefd.
6. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden nageleefd.
7. De reca-voorziening moet worden uitgerust met een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Stedenbouwkundige lasten
Artikel 75 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat de bevoegde overheid lasten aan omgevingsvergunningen kan verbinden.
Op 29 april 2024 (jaarnummer 244) werd de stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ definitief vastgesteld door de gemeenteraad.
Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag valt onder het toepassingsgebied van deze verordening.
Artikel 6§1, 7° van de verordening bepaalt dat er van de verordening afgeweken kan worden omwille van bijzondere redenen. Dit houdt in dat de aanvrager in het project reeds belangrijke en uitzonderlijke inspanningen levert om een project te realiseren dat positieve gevolgen heeft voor de bevoegde overheid of de gemeenschap, die zich in normale gevallen niet manifesteren zodat de combinatie daarvan met een stedenbouwkundige last een onevenredig zware last zou meebrengen voor de aanvrager in vergelijking met de voordelen die deze haalt uit het aangevraagde project.
Voor de het project ‘t Meuleken werd op 8 maart 2024 door het college van burgemeester en schepenen beslist dat voor de omgevingsvergunning zoals verleend op 8 maart 2024 (Jaarnummer 1551) aan de stedenbouwkundige last voldaan is binnen de aanvraag van het project (Jaarnummer 1809).
Voorliggende aanvraag omvat wijzigingen ten opzichte van de hierboven vermelde omgevingsvergunning. Door de gevraagde wijziging wordt van de originele 5.879 m² kantoorruimte 553 m² behouden als kantoorruimte in plaats van mee in te zetten in het nieuwe woonaanbod. Verder omvat de aanvraag het wijzigen van het aantal woningen.
Het college beslist daarom om een volledige afwijking toe te staan op de verordening en geen stedenbouwkundige lasten aan deze omgevingsvergunning te verbinden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.