Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09832 - Omgevingsvergunning - OMV_2024111132. Sint-Jozefstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09832 - Omgevingsvergunning - OMV_2024111132. Sint-Jozefstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_09832 - Omgevingsvergunning - OMV_2024111132. Sint-Jozefstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024111132

Gegevens van de aanvrager:

Laurence Larose met als adres Sint-Jozefstraat 15 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Jozefstraat 15 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1426B6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/04/2024: statusrapport voor de functie wonen en 3 woonentiteiten, en voor het volume en de schil met uitzondering van bepaalde delen (in het rood aangeduid op de plannen);

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/215273

-          08/11/1957: toelating (18#37461) voor het aanbouwen van een keuken;

-          07/06/1957: toelating (18#36883) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder zadeldak;

-          inrichting:

  • open en onbebouwde ruimte van 25m²;

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse uitbreiding in de vorm van een veranda naast de keuken met doorgang naar de badkamer;
  • dakterras op het dak van de uitbouw, achteraan de eerste verdieping;
  • interne, gelijkvloerse wijzigingen;

-          gevelafwerking

  • voorgevel in lichtkleurig pleisterwerk met buitenschrijnwerk in zowel wit geschilderd hout als wit pvc op een plint in blauwe hardsteen;
  • dakvlakramen voor- en achteraan in het zadeldak.

-          inrichting:

  • open ruimte van 16m².

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;
  • zolderverdieping volledig ingericht als bergruimte;

-          bouwvolume:

  • behoud van de gelijkvloerse uitbreiding (veranda en doorgang);
  • dakterras op het dak van de uitbouw, achteraan de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in lichtkleurig pleisterwerk met buitenschrijnwerk in zowel wit geschilderd hout als wit pvc op een plint in blauwe hardsteen;
  • dakvlakramen voor- en achteraan in het zadeldak.

-          inrichting:

  • open ruimte van 16m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          inrichten van een dakterras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

7 november 2024

15 november 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

7 november 2024

26 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • Artikel 7 hemelwater: er wordt geen hemelwaterput voorzien, terwijl volgens de verordening een hemelwaterput van 4560 liter dient geplaatst te worden. Hiervoor wordt een afwijking aangevraagd;
  • Artikel 8 infiltratievoorziening: er wordt geen infiltratievoorziening voorzien. Hiervoor wordt een afwijking aangevraagd.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 9 Minimale hoogte van ruimten:
    op het gelijkvloerse niveau heeft de leefruimte geen vrije hoogte van minstens 2,60 m;
  • Artikel 10 Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer:
    de gelijkvloerse eetkamer en slaapkamer hebben onvoldoende licht- en luchttoetreding;
  • Artikel 11 Bereikbaarheid van de functie:
    het dakterras is niet via een vaste trap en/of helling bereikbaar;
  • Artikel 21 Rioleringselementen:
    er wordt geen septische put geplaatst. Het is ook niet duidelijk of er een bestaande put aanwezig is;
  • Artikel 22 Maat van de open ruimte:
    de open ruimte op de gelijkvloerse verdieping bedraagt geen 20% meer van het perceel door de volume-uitbreiding.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

  • Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Sint-Jozefstraat, gelegen in een woonwijk van het district Antwerpen. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

De glazen constructie/veranda op de gelijkvloerse verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten. Deze worden in rood aangeduid op plan.
Door volume-uitbreidingen aan de achterzijde van het gebouw is de koer verkleind tegenover de plannen van 1957. Op een luchtfoto van 1974 zijn deze wijzigingen niet zichtbaar. Door deze uitbreiding wordt er geen 20% open ruimte meer aangeboden. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Door de glazen constructie/ veranda uit te sluiten wordt er wel 20% open ruimte aangeboden.

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst monumentenzorg. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De aanvraag heeft betrekking op een burgerhuis in second-empirestijl uit 1882, opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De oorspronkelijke plattegrond beantwoordt aan de typologie van een bel-etagewoning, met dienstlokalen op de lage begane grond, ontvangstvertrekken op de bel-etage en slaapkamers op de tweede verdieping. De aanvrager wenst de uitgevoerde opdeling van het pand in 3 appartementen te regulariseren. De initiële configuratie van het pand bleef grotendeels bewaard, alsook een aantal erfgoedelementen zoals stucwerkplafonds, binnendeuren en wenteltrap. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er daarom geen principieel bezwaar tegen de gevraagde regularisatie.
In de beeldbepalende voorgevel werd het 19de eeuwse schrijnwerk van de ramen vernieuwd. Op de tweede verdieping werd dit uitgevoerd in PVC. Ter hoogte van de eerste verdieping werd een beglaasd bovenlicht gedicht. Deze wederechtelijk uitgevoerde aanpassingen doen afbreuk aan de beeldwaarde van het pand en kunnen niet gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst monumentenzorg. We adviseren het college om deze uit te sluiten van vergunning.“


Dit advies kan worden bijgetreden. Het buitenschrijnwerk wordt dan ook uitgesloten uit de omgevingsvergunning.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken, is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit het geval in het voorliggend project, de studio’s bieden voldoende wooncomfort.

De afwijking op artikel 9 van de bouwcode – moet betrekking tot de vrije hoogte van de eet- en zitruimte – kan gunstig worden geadviseerd.
Deze ruimte hebben een hoogte van 2,37 m in plaats van de vereiste 2,6 m. Echter betreft dit een bestaande vergunde situatie waardoor de afwijking stedenbouwkundig aanvaardbaar is.

De afwijking op artikel 10 van de bouwcode – met betrekking tot het onvoldoende daglichttoetreding in de eetruimte en slaapkamer – wordt ongunstig geadviseerd.
Door de niet vergunde constructies achteraan komen de eetruimte en de slaapkamer dieper in het gebouw te liggen waardoor deze onvoldoende daglichttoetreding hebben. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.
Door de veranda achteraan uit te sluiten uit de vergunning, wordt er opnieuw rechtstreeks daglichttoetreding in deze ruimte aangeboden.

De afwijking op artikel 21 van de bouwcode – met betrekking tot het niet voorzien van een septische put – kan gunstig worden geadviseerd.
Er wordt geen septische put geplaatst. Echter is niet duidelijk of er een bestaande put aanwezig is. Tevens worden er geen werken uitgevoerd aan het rioleringsnetwerk. De aanpassingen en kosten die nodig zijn om aan dit artikel te voldoen hebben een grote impact op het ontwerp dat de afwijking stedenbouwkundig aanvaardbaar is.

De motivatie voor de afwijking op de bepalingen van de verordening hemelwater – het niet realiseren van een hemelwaterput en een infiltratievoorziening – kan gunstig worden geadviseerd.
Deze grote werken zijn niet in verhouding met de ingreep die destijds werd gedaan – het bouwen van de glazen constructie en aanbouw. Tevens worden deze constructies ook uitgesloten uit de vergunning waardoor de grond om te voldoen aan de hemelwaterverordening vervalt.

Verder werd het dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De glazen constructie/veranda op de gelijkvloerse verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt in rood aangeduid op plan.

4. De wijzigingen aan het buitenschrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.

5. Er dient een trapconstructie naar het dakterras op de eerste verdieping te worden voorzien, conform artikel 11 van de bouwcode.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 augustus 2024

Volledig en ontvankelijk

7 november 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 januari 2025

Verslag GOA

16 december 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De glazen constructie/veranda op de gelijkvloerse verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt in rood aangeduid op plan.

4. De wijzigingen aan het buitenschrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.

5. Er dient een trapconstructie naar het dakterras op de eerste verdieping te worden voorzien, conform artikel 11 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.