Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een modal split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.
Het onderzoek, het overleg en de besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242 aan
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8235) keurde het college het advies op de alternatievenonderzoeksnota goed. Daarin werd beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.
Op 29 maart 2024 (jaarnummer 2883) keurde het college het advies over de tussennota voor complex project De Nieuwe Rand goed. Deze tussennota dient om een vereenvoudiging in onderzoek door te voeren binnen het project De Nieuwe Rand. De tussennota gaf de procesaanpak van De Nieuwe Rand weer en hoe het verdere onderzoek na vereenvoudiging zou lopen.
Op 9 december 2024 (jaarnummer 309) keurde het districtscollege Deurne de samenwerkingsovereenkomst Fietsverbinding Antwerpse Oostrand (FR02) goed.
Op 12 december 2024 (jaarnummer 268) keurde het districtscollege Merksem de samenwerkingsovereenkomst Fietsverbinding Antwerpse Oostrand (FR02) goed.
Binnen het Complex Project De Nieuwe Rand is de aanleg van een hoogwaardige fiets- en ecopassage in de reservatiestrook van de A102 als één van de mogelijke quick-wins geselecteerd.
Stad Antwerpen wenst daarom samen met de districten Deurne en Merksem en de gemeentes Schoten en Wijnegem, de studie “FR02: Een belangrijke opstap voor natuur, water, fiets en erfgoed” te laten uitvoeren.
Deze studie moet het traject en de vorm van deze hoogwaardige fiets- en ecopassage in de reservatiestrook van de A102 bepalen, met aansluitingen op fietsring Ekeren, F12, knoop Wommelgem en lokale BFF routes (de FR02). De studie zal vanuit het Complex Project De Nieuwe Rand worden aangestuurd.
Stad Antwerpen zal hiervoor in eigen naam haar raamcontract voor ontwerp van infrastructuur met ‘Tractebel Engineering nv.’ (bestek GAC_2020_01242) aanspreken en optreden als aanbestedende overheid. Er werd van Tractebel Engineering nv geen offerte ontvangen, daarom werd er conform het raamcontract een offerte gevraagd aan SWECO Belgium bv, die als tweede ingeschreven staan voor het raamcontract. Deze bezorgde wel een offerte aan Stad Antwerpen (zie bijlage 1). De offerte voldoet aan de eisen van de opdracht en de prijzen zijn uniform aan het raamcontract. De kostprijs van de studie wordt geraamd op 280.061,52 EUR exclusief BTW.
Stad Antwerpen komt met de betrokken districten en buurgemeenten overeen om de studiekosten in verband met de studie naar de FR02 te prefinancieren en nadien (deels) door te verrekenen naar de betrokken districten en buurgemeentes volgens de verdeling opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst in bijlage. Stad Antwerpen draagt zelf 30% van de studiekost in oftewel 84.018,46 EUR exclusief BTW.
De samenwerkingsovereenkomst en de verdeling van de kosten die daarin werd opgenomen werd reeds goedgekeurd op de districtscolleges van Deurne en Merksem en op de colleges van burgemeester en schepenen van de gemeentes Schoten en Wijnegem.
Er werd reeds een bestelbon opgemaakt op kostenplaats: BB 4005650410 voor de studie. Na goedkeuring van het college kan de studie onmiddellijk van start gaan.
De samenwerkingsovereenkomst voor de studie FR02 en de verdeling van de bijhorende kosten worden geformaliseerd en voorgelegd aan het college ter goedkeuring samen met de gunning van de studie aan SWECO Belgium bv.
De kostprijs van de studie wordt geraamd op 280.061,52 EUR exclusief btw. Stad Antwerpen komt met de betrokken districten en buurgemeenten overeen om de studiekosten in verband met de studie naar de FR02 te prefinancieren en nadien (deels) door te verrekenen naar de betrokken districten en buurgemeentes volgens de verdeling opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst in bijlage. Stad Antwerpen draagt zelf 30% van de studiekost in oftewel 84.018,46 EUR exclusief btw.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst FR02 goed.
Het college keurt de bestelling BB 4005650410 goed voor een bedrag van 338.874,44 EUR (inclusief btw) aan SWECO Belgium bv, Arenbergstraat 13 Bus 1, 1000 Brussel, ondernemingsnummer: BE0405647664
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Studieopdracht: FR02: Een belangrijke opstap voor natuur, water, fiets en erfgoed Sweco Belgium Arenbergstraat 13, bus 1, 1000 Brussel ondernemingsnummer: 0405.647.664 | 338.874,44 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2LMS010103M03765 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2500 | BB 4005650410 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Order |
Studieopdracht: FR02: Een belangrijke opstap voor natuur, water, fiets en erfgoed doorrekening aan districten en gemeenten (Deurne, Merksem, Schoten en Wijnegem) | 237.212,10 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 150410 functiegebied: 2LMS010103M03765 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2500 | Orders nog op te maken |