Trage wegen zijn wegen, paden of routes die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer.
De stad wil zoveel mogelijk burgers aanzetten tot meer bewegen. Wandelen en fietsen zijn de meest laagdrempelige en toegankelijke manieren van bewegen. Investeren in actieve verplaatsingen komt de gezondheid van iedere burger en bezoeker ten goede. Bovendien draagt een fijnmazig netwerk van wegen voor voetgangers en fietsers ook bij aan het klimaat, groenbeleving, een kindvriendelijke ruimte, duurzame mobiliteit en zoveel meer...
Op 1 april 2022 (jaarnummer 2219) nam het college kennis van de stadsbrede adviesnota trage wegen en de 14 lokale nota's trage wegen. De trage wegen doorheen de verschillende districten werden in beeld gebracht. Deze wegen dienen nog een naam te krijgen.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 1 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 4 bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen;
Artikel 7 bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 22 oktober 2018 (jaarnummer 630) de procedure voor straatnaamgeving goed.
Voor district Merksem werden de trage wegen in kaart gebracht. Onderstaande trage wegen hebben nog geen naam. De naamvoorstellen werden onderzocht en gunstig geadviseerd door het stadsarchief.
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Bredabaan - Lange Bremstraat/ pad naar Leiebos | Royenborgpad | Royenborg, hoeve gekend sinds 1561 |
De Lunden - Korte Bremstraat | Melgeshofpad | Melgeshof, voormalig kasteel |
Fortsteenweg - Lange Bremstraat | Stroboerenpad | Bijnaam van de inwoners van Merksem |
Gaston Berghmansdreef - Parking City Pirates | Gaston en Leopad | Gaston Berghmans (1926-2016) en Leo Martin (1924-1993), komisch duo, vooral bekend voor hun sketches |
Laaglandlaan - Laarsebaan | Frans Van Looypad | Frans Van Looy (1950-2019), wielrenner |
Laaglandlaan - Bredabaan | Laarse Beekpad | Laarse beek, van oudsher de grensbeek tussen Ekeren en Schoten
|
De overige trage wegen in het district worden nog onderzocht en zullen op een later moment voor advies aan het district worden voorgelegd.
orgaan | datum | |
advies district | districtsraad | 27 juni 2024 |
definitieve goedkeuring | college | juli 2024 |
De districtsraad adviseert om deze trage wegen van district Merksem als volgt te benoemen:
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Bredabaan - Lange Bremstraat/ pad naar Leiebos | Royenborgpad | Royenborg, hoeve gekend sinds 1561 |
De Lunden - Korte Bremstraat | Melgeshofpad | Melgeshof, voormalig kasteel |
Fortsteenweg - Lange Bremstraat | Stroboerenpad | Bijnaam van de inwoners van Merksem |
Gaston Berghmansdreef - Parking City Pirates | Gaston en Leopad | Gaston Berghmans (1926-2016) en Leo Martin (1924-1993), komisch duo, vooral bekend voor hun sketches |
Laaglandlaan - Laarsebaan | Frans Van Looypad | Frans Van Looy (1950-2019), wielrenner |
Laaglandlaan - Bredabaan | Laarse Beekpad | Laarse beek, van oudsher de grensbeek tussen Ekeren en Schoten
|