De districtsraad vergaderde op 23 mei 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 23 mei 2024 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand mei 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Aanleg sportterrein voor Urban Sports en basketbalterrein in het Fort van Merksem Hertsens Infra NV | 440.000,00 EUR inclusief btw en 10% herzieningen | 4005614251 | 5071000000 | Zitting 16 mei 2024 jaarnummer 119 |
Plaatsen van draadafsluiting en één poort aan de vijver in Fort van Merksem NV Verbruggen | 6.657,247 EUR | 4005615332 | 5074000000 | Zitting 30 mei 2024 jaarnummer 126 |
Structurele onderhoudswerken speel- en sportterreinen / speel- en sporttoestellen Aannemersbedrijf Buytaert bvba | 21.117,33 EUR incl BTW | 4005615340 | 5071000000 | Zitting 30 mei 2024 jaarnummer 127 |
Grondverwerking Catershoflaan Grond Recyclage Centrum nv | 21.153,78 EUR | 4105070756 | 5072500000 | Zitting 30 mei 2024 jaarnummer 128 |
Tussenkomsten:
districtsraadsleden Sander Rottiers, Bavo De Mol, Lia Somers en Tristan Faes
Antwoord:
districtsschepen Patrick Van den Bempt
Trage wegen zijn wegen, paden of routes die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer.
De stad wil zoveel mogelijk burgers aanzetten tot meer bewegen. Wandelen en fietsen zijn de meest laagdrempelige en toegankelijke manieren van bewegen. Investeren in actieve verplaatsingen komt de gezondheid van iedere burger en bezoeker ten goede. Bovendien draagt een fijnmazig netwerk van wegen voor voetgangers en fietsers ook bij aan het klimaat, groenbeleving, een kindvriendelijke ruimte, duurzame mobiliteit en zoveel meer...
Op 1 april 2022 (jaarnummer 2219) nam het college kennis van de stadsbrede adviesnota trage wegen en de 14 lokale nota's trage wegen. De trage wegen doorheen de verschillende districten werden in beeld gebracht. Deze wegen dienen nog een naam te krijgen.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 1 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 4 bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen;
Artikel 7 bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 22 oktober 2018 (jaarnummer 630) de procedure voor straatnaamgeving goed.
Voor district Merksem werden de trage wegen in kaart gebracht. Onderstaande trage wegen hebben nog geen naam. De naamvoorstellen werden onderzocht en gunstig geadviseerd door het stadsarchief.
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Bredabaan - Lange Bremstraat/ pad naar Leiebos | Royenborgpad | Royenborg, hoeve gekend sinds 1561 |
De Lunden - Korte Bremstraat | Melgeshofpad | Melgeshof, voormalig kasteel |
Fortsteenweg - Lange Bremstraat | Stroboerenpad | Bijnaam van de inwoners van Merksem |
Gaston Berghmansdreef - Parking City Pirates | Gaston en Leopad | Gaston Berghmans (1926-2016) en Leo Martin (1924-1993), komisch duo, vooral bekend voor hun sketches |
Laaglandlaan - Laarsebaan | Frans Van Looypad | Frans Van Looy (1950-2019), wielrenner |
Laaglandlaan - Bredabaan | Laarse Beekpad | Laarse beek, van oudsher de grensbeek tussen Ekeren en Schoten
|
De overige trage wegen in het district worden nog onderzocht en zullen op een later moment voor advies aan het district worden voorgelegd.
orgaan | datum | |
advies district | districtsraad | 27 juni 2024 |
definitieve goedkeuring | college | juli 2024 |
De districtsraad adviseert om deze trage wegen van district Merksem als volgt te benoemen:
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Bredabaan - Lange Bremstraat/ pad naar Leiebos | Royenborgpad | Royenborg, hoeve gekend sinds 1561 |
De Lunden - Korte Bremstraat | Melgeshofpad | Melgeshof, voormalig kasteel |
Fortsteenweg - Lange Bremstraat | Stroboerenpad | Bijnaam van de inwoners van Merksem |
Gaston Berghmansdreef - Parking City Pirates | Gaston en Leopad | Gaston Berghmans (1926-2016) en Leo Martin (1924-1993), komisch duo, vooral bekend voor hun sketches |
Laaglandlaan - Laarsebaan | Frans Van Looypad | Frans Van Looy (1950-2019), wielrenner |
Laaglandlaan - Bredabaan | Laarse Beekpad | Laarse beek, van oudsher de grensbeek tussen Ekeren en Schoten
|
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Campiniastraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college op 19 januari 2024 (jaarnummer 455).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gudrunlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 juli 2022 (jaarnummer 6001).
Tussenkomst districtsraadslid Tristan Faes
Antwoord districtsschepen Jari Frensch
De Melgesdreef in het district Merksem:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Melgesrdeef in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 december 2023 (jaarnummer 8897).
De Generaal Mahieustraat in het district Merksem:
De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen:
Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
De wijziging van de rijrichting in de Molenlei wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal Mahieustraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 maart 2023 (jaarnummer 1637).
De Molenlei in het district Merksem:
De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen:
Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
Tevens werd de straat heringericht als fietsstraat en wordt het aanvullend reglement geactualiseerd.
De wijziging van de rijrichting in de Generaal Mathieusstraat wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Molenlei in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2019 (jaarnummer 3296).
De Ringlaan in het district Merksem:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ringlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2023 (jaarnummer 5121).
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege | 13 oktober 2022 | 270 |
Op 13 oktober 2022 (jaarnummer 270) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Akkerbouwstraat, district Merksem, goed.
Water-link, in samenwerking met Aquafin nv, bezorgde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling het bestek 'RI3M600R 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem: Akkerbouwstraat'.
17 juni 2016 – wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
De werken omvatten in hoofdzaak:
De uitvoeringstermijn bedraagt 180 werkdagen.
Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.
De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:
Aandeel | Percentage |
Water-link in samenwerking met Aquafin | 78,527% |
District Merksem | 21,473% |
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5072500000/224/2MER010102M01301/2ME090200.
De districtsraad keurt het bestek 'RI3M600R 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem – Akkerbouwstraat', goed.
De districtsraad machtigt Water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Akkerbouwstraat | budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224 functiegebied:2MER010102M01301 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2400/2500 | volgt later |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege | 30 maart 2023 | 77 |
Op 30 maart 2023 (jaarnummer 77) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Gasthuishoevestraat, district Merksem, goed.
Water-link, in samenwerking met Aquafin nv, bezorgde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling het bestek 'RI3M067 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem: Gasthuishoevestraat'.
17 juni 2016 – wet inzake overheidsopdrachten:
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
De werken omvatten in hoofdzaak:
De uitvoeringstermijn bedraagt 140 werkdagen.
Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.
De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:
Aandeel | Percentage |
Water-link in samenwerking met Aquafin | 63,64% |
District Merksem | 36,36% |
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5072500000/224/2MER010102M01299/2ME090200/2400.
De districtsraad keurt het bestek 'RI3M067 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem – Gasthuishoevestraat', goed.
De districtsraad machtigt Water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Gasthuishoevestraat | budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224 functiegebied:2MER010102M01299 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2400/2500 | volgt later |
Toewijzen plaats op de markt
Onze partij had een aanvraag ingediend om met de V-studio éénmalig op de markt te staan.
Bij aankomst mocht onze studio niet op de markt staan maar wel in de Jaak de Boeckstraat.
Nochtans zijn er op de markt voldoende openstaande plaatsen waar onze studio gemakkelijk een plaatsje kon innemen.
Gezien het district verantwoordelijk is voor markten:
Kan hier meer duidelijk over gegeven worden waarom het Vlaams Belang geweigerd werd om op de markt te staan, maar wel een plaats buiten de marktzone?
Wie beslist dit?
Wat zijn de regels om een weigering te krijgen?
Veiligheid op de markt
Bij het bezoeken van de markt dinsdag 25 juni heb ik zelf 3- marktbezoekers zien vallen/ struikelen.
Al deze valpartijen hadden 1 oorzaak: de bekabeling die over het straat ligt om de marktkramers van de nodige elektriciteit te voorzien.
Tevens merkte ik op dat vele mensen die moeilijk te been zijn, met een rollator of rolstoel zich moeten voortbewegen, veel moeilijkheden ondervinden om over deze bekabeling te geraken.
Op een enkele plaats waren de kabels dan wel afgeschermd met een “kabelbrug”
Wat zegt het reglement om de veiligheid van de marktbezoekers te kunnen garanderen?
Graag had ik geweten hoe we dit gevaarlijk probleem in de toekomst op onze markt kunnen verhelpen.
Antwoord door districtsschepen Sonja De Meyer:
Het eerste deel van uw vraag gaat over de verplaatsing van stand van Vlaams Belang op de markt.
Het district vroeg meer informatie op, bij het Evenementenloket en bij de dienst Markten en Foren.
Het Evenementenloket behandelt alle innames van het openbaar domein en bereiden de beslissing van de burgemeester voor om al dan niet een toestemming te verlenen. Het is dus niet het district, die de beslissing neemt.
U diende inderdaad een aanvraag in. Daarin stond dat u een mobiele studio wilde plaatsen in de Elfnovemberstraat, om Vlaams Belang-kandidaten te interviewen.
U kreeg een positief advies op die aanvraag, maar met specifieke voorwaarden.
Want bij de beoordeling van deze aanvraag kijkt de dienst naar conflicten op het openbaar domein. Omdat de zone van de markt op dinsdag voorbehouden is voor de marktkramers, kan u geen evenement houden op het marktterrein. Dit omvat de Weggestraat, het Sint-Franciscusplein, de Elfnovemberstraat en de Annuntiatenstraat.
Bijkomend moet er voor een evenementenaanvraag ook gekeken worden naar brandweerroutes en op- en afrijroutes van marktkramers en stadsreiniging (van 6 uur tot en met 15.30 uur).
Bovendien hanteert de dienst Markten en Foren het principe dat politieke partijen geen kraam kunnen plaatsen op de markt.
Daarom kon voor uw aanvraag de Elfnovemberstraat niet als locatie dienen. Het is zo dat het Evenementenloket u wel een tegenvoorstel heeft gedaan. Er is gezegd dat u de V-studio kon plaatsen in de Jaak de Boeckstraat, dus vlak naast de markt. Voor die locatie heeft u dan ook een toestemming van de burgemeester gekregen.
Het klopt dat de markt niet vol staat. Maar het lijkt ons dat de stedelijke diensten uw aanvraag volgens de geldende afspraken hebben behandeld en naar een gepast alternatief gezocht hebben.
Ten tweede merkt u op dat er valrisico’s zijn op de markt. We zijn als district bevoegd voor het marktplan en het organiseren van een marktcommissie. Maar de praktische opvolging op de markt, is in de handen van de stedelijke dienst markten en foren.
In het marktreglement zijn er niet nadrukkelijk regels gedefinieerd over hoe de kabels moeten liggen op de markt. In art. 14 worden wel de vereiste veiligheid- en kwaliteitsvereisten opgenomen voor een correcte aansluiting. In art. 52 zijn er regels opgenomen omtrent de veiligheid op het marktterrein. De marktleider kan en moet hier toezien op een goede organisatie en installatie van de marktkramen (en dus ook elektriciteitskabels en aansluitingen). Voor elektriciteitskabels wordt hier de richtlijn gevolgd dat kabels zoveel mogelijk gegroepeerd worden en, indien ze de wandelweg moeten oversteken, de kortste route nemen.
De dienst Markten en Foren liet ons weten dat ze geen weet hebben van meldingen of klachten van valpartijen.
We maakten deze middag al uw bezorgdheden over aan de marktleiding en ze beloofden ons op de komende markten bijkomende controles te doen op de plaatsing van de kabels. Waar nodig zoeken ze oplossingen om gevaarlijke situaties te vermijden. Uiteraard moeten obstakels, zeker voor mindermobiele personen, tot een minimum beperkt blijven. Maar u begrijpt ook dat kramen stroom nodig hebben en er dus noodgedwongen kabels op de grond liggen.
di 27/08/2024 - 11:50Enkele maanden geleden is, net als op andere plaatsen in ons district, het fietspad van de Nieuwdreef opnieuw aangelegd met asfalt om het fietscomfort te verhogen. Helaas laat de kwaliteit van de asfaltlaag op verschillende plekken te wensen over. Op sommige plaatsen ligt de asfaltlaag hoger dan het aangrenzende voetpad, waardoor het regenwater niet meer kan afvloeien. Buurtbewoners klagen dat er sindsdien grote plassen blijven liggen. Op andere plekken sluit de asfaltlaag niet goed aan op de rest van de bestrating, wat leidt tot afbrokkeling van het asfalt.
Antwoord door districtsschepen Jari Frensch:
Stad Antwerpen is op de hoogte van de situatie aan Nieuwdreef en ontving hier ook reeds een aantal meldingen over.
Uiteraard regende het de laatste weken enorm veel en aanhoudend, waardoor de kans op plasvorming ook zere groot was.
Normaliter verdwijnen de plassen wel na enige tijd via de voegen van de voetpadtegels, al zal er vlak na sterke of langdurige regenval effectief een plas ontstaan op die plekken. De plasvorming is te wijten aan de bestaande toestand van het voetpad. Stad Antwerpen legt het fietspad altijd recht (waterpas), en niet naar de bestaande toestand. Ze volgend dus met andere woorden oneffenheden in het voetpad niet.
Wanneer de voetpaden dan vernieuwd worden, kunnen deze tegen een recht fietspad aangelegd worden. De keerzijde is dat dit lokaal soms inderdaad water kan tegenhouden wanneer het bestaande voetpad verzakt is.
Dit heeft op zich dus niets met de kwaliteit van de fietspaden te maken. Buiten het opnieuw aanleggen van het voetpad, zijn ook geen andere ‘technische’ oplossing mogelijk om dit probleem te verhelpen. Deze legislatuur staat dit echter niet op de planning van het district Merksem.
En het heraanleggen of plaatselijk herstellen van voetpaden, valt buiten de scope van het stadsbrede programma ‘asfalteren fietspaden’ dat met bovenlokale middelen gerealiseerd wordt. Het programma omvat ongeveer 35 km aan asfaltering die op zeer korte termijn uitgevoerd wordt. Daarbij wordt ook niet vertrokken van een heraanleg omdat dit de doorlooptijden van elk dossier zeer sterk zou vergroten. Het betreft dus eigenlijk een louter ‘onderhoud’ van de bestaande fietspaden, waarbij ook enkel de toplaag vervangen wordt door asfalt. Ook de bestaande fundering blijft behouden.
Op korte termijn kan er dus jammer genoeg geen oplossing geboden worden aan het probleem dat zich stelt bij sterke of langdurige regenval.
di 27/08/2024 - 11:50