Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 13/06/2024 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Afwezig

Patrick Van den Bempt, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Generaal Mahieustraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 26 februari 2021 (jaarnummer 1677);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen: 

  • doorgaande verkeer wordt niet meer in de Molenlei getrokken:
    De stroom doorgaand verkeer vanuit Schoten die via de Deuzeldlaan door de wijk naar de Bredabaan reed is verdwenen. Doorgaand verkeer vanaf de Eethuisstraat wordt al aan de kruispunten met de hogere wegcategorieën verplicht om een andere routekeuze te maken. Dit in tegenstelling met de vorige circulatie waarbij dit pas halverwege de Molenlei gebeurde. Op dat moment bevond het doorgaand verkeer zich al in de wijk;
  • de knip in de Molenlei blijft bestaan wat het gebruik van de Molenlei als doorsteek tussen Eethuisstraat en Bredabaan verhindert en positief is voor onder andere het bestendigen van de fietsstraat;
  • in de Secretaris Meyerlei en de Azalealei zien we slechts een (lichte) stijging van (vracht)wagens en fietsers tegenover vóór de proefopstelling. Tegenover vorige proefopstelling is er geen eenduidige conclusie te trekken. Er dient gemeld dat de aantallen in elke straat sowieso de draagkracht van een woonstraat niet overschrijden.

Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
De wijziging van de rijrichting in de Molenlei wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Molenlei (artikel 1).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 27 mei 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal Mahieustraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 maart 2023 (jaarnummer 1637).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.