Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

Notulen  districtscollege Merksem

do 13/06/2024 - 10:00 collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Afwezig

Patrick Van den Bempt, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege

Agendapunten

1.

2024_DCME_00130 - Districtscollege - Notulen 30 mei 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
1.

2024_DCME_00130 - Districtscollege - Notulen 30 mei 2024 - Goedkeuring

2024_DCME_00130 - Districtscollege - Notulen 30 mei 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 30 mei 2024.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege.  De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd  aan de districtsraadsleden bezorgd.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 30 mei 2024 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
2.

2024_DCME_00131 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen mei 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2.

2024_DCME_00131 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen mei 2024 - Kennisneming

2024_DCME_00131 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen mei 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.

Juridische grond

In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.

Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.

Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.

Regelgeving: bevoegdheid

De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.

Argumentatie

In de maand mei 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de volgende maandtabel van districtscollegebeslissingen over opdrachten investeringsbudget mei 2024:
 
Omschrijving Raming Bestelbonnummer Budgetplaats Goedgekeurd besluit
Aanleg sportterrein voor Urban Sports en basketbalterrein in het Fort van Merksem

Hertsens Infra NV
440.000,00 EUR inclusief btw en 10% herzieningen40056142515071000000Zitting 16 mei 2024
jaarnummer 119
Plaatsen van draadafsluiting en één poort aan de vijver in Fort van Merksem
NV Verbruggen
6.657,247 EUR40056153325074000000Zitting 30 mei 2024
jaarnummer 126
Structurele onderhoudswerken speel- en sportterreinen / speel- en sporttoestellen

Aannemersbedrijf Buytaert bvba
21.117,33 EUR incl BTW40056153405071000000Zitting 30 mei 2024
jaarnummer 127
Grondverwerking Catershoflaan

Grond Recyclage Centrum nv
21.153,78 EUR41050707565072500000Zitting 30 mei 2024
jaarnummer 128

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2024_DCME_00132 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode mei 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
3.

2024_DCME_00132 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode mei 2024 - Kennisneming

2024_DCME_00132 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode mei 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.

Juridische grond

In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.

Argumentatie

Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode mei 2024.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2024_DCME_00133 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg 1 februari 2024 - Openbaar domein - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
4.

2024_DCME_00133 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg 1 februari 2024 - Openbaar domein - Kennisneming

2024_DCME_00133 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg 1 februari 2024 - Openbaar domein - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het reglement bestuurlijke organisatie van stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.

Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.

Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.

Juridische grond

Artikel 27 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt de modaliteiten van de raad voor overleg (het reglementair overlegorgaan tussen het college en de districtscolleges).

Argumentatie

Conform het nieuwe samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges. 

Volgende werkvergadering vond plaats:

DatumDomeinTitel Agendapunten
1 februari 2024Openbaar domeinNutswerken
  • Toelichting afspraken nutsbedrijven en aanpak/controle van de nutswerken in de Stad Antwerpen
  • Vragen

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van volgend verslag, thema openbaar domein:
Raad voor Overleg van 1 februari 2024 Inhoud:
  • Toelichting afspraken nutsbedrijven en aanpak/controle van de nutswerken in de Stad Antwerpen


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2024_DCME_00134 - District Merksem - Overeenkomst KLEIR. Zomeractie 2024 - Samenwerking met KLEIR. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
5.

2024_DCME_00134 - District Merksem - Overeenkomst KLEIR. Zomeractie 2024 - Samenwerking met KLEIR. - Goedkeuring

2024_DCME_00134 - District Merksem - Overeenkomst KLEIR. Zomeractie 2024 - Samenwerking met KLEIR. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

District Merksem promoot traditioneel de activiteiten van het district in juli en augustus met een zomercampagne. In dit kader organiseert het district de actie 'Knokken voor Sokken', waarbij er doorheen de zomer sokken te winnen zijn met ludieke en laagdrempelige wedstrijden. Deze wedstrijden worden wekelijks bekend gemaakt via de communicatiekanalen van het district. Door een uniek ontwerp zijn de sokken duidelijk herkenbaar als Merksems kledingstuk.

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 144.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

Regelgeving: bevoegdheid

Met  de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 8 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor communicatie en promotie van het lokale beleid.

Argumentatie

District Merksem werkt samen met het Antwerpse modemerk KLEIR. voor de productie en verdeling van Merksemse sokken: de sokken krijgen de Merksemse kleuren blauw en geel, met de opdruk 'Maarksoem'. Op de verpakking staat het logo van district Merksem.

Om de samenwerking tussen district Merksem en KLEIR. in goede banen te leiden wordt er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

In de bijgevoegde overeenkomst worden de praktische en financiële afspraken vastgelegd.

Nadat de sokken geleverd zijn, worden  campagnefoto’s gemaakt en de communicatie gepland in de week van 24 juni 2024. De zomeractie ‘Knokken voor Sokken’ gaat van start op maandag 1 juli 2024. De Merksemse sokken zullen vanaf 1 september te koop zijn in de webshop van KLEIR.

Algemene financiële opmerkingen

District Merksem neemt minimaal 150 en maximaal 500 paar Merksemse sokken af bij KLEIR. aan een kortingstarief (-30% op de online verkoopprijs). Deze sokken worden gratis uitgedeeld op acties van de zomercampagne van het district. 

De uitgave voor deze aankoop is onder de 5.500,00 EUR en zal gebeuren op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2400/5073500000/6141/2MER010402A00000/2ME090190

Op de online verkoop van de Merksemse sokken krijgt het district een commissie van 10%. Deze som wordt echter niet overgeschreven, maar zal als tegoed gebruikt kunnen worden in de KLEIR.-shop voor de aankoop van extra sokken of andere materiaal.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0104 - Een sterk bestuurd district
2MER010402 - Sterke communicatie zorgt voor geïnformeerde burgers

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de gunning voor de Merksemse sokken door KLEIR. goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de samenwerkingsovereenkomst met KLEIR. voor de aankoop en verkoop van minimaal 150 paar sokken en maximaal 500 paar sokken  goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2024_DCME_00135 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning infrastructuur. 61e Sint-Jozefscouts FV en Chiro St Jozef meisjes FV. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
6.

2024_DCME_00135 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning infrastructuur. 61e Sint-Jozefscouts FV en Chiro St Jozef meisjes FV. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

2024_DCME_00135 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning infrastructuur. 61e Sint-Jozefscouts FV en Chiro St Jozef meisjes FV. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 23 juni 2022 (jaarnummer 48) keurde de districtsraad het reglement voor infrastructuurondersteuning goed. 

Op 23 november 2023 (jaarnummer 65) keurde de districtsraad  aanpassing 5 van het meerjarenplan (2020-2025) goed.

Twee jeugdverenigingen dienden een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement voor infrastructuurondersteuning:

  • 61e Sint-Jozefscouts FV diende via hoogdringendheid via de verenigingendatabank (dossier 194743) een aanvraag in voor de aankoop en plaatsing van een nieuwe stuurkast van elektriciteit voor de pomp van de beerput. 
  • Chiro St Jozef meisjes FV diende via de verenigingendatabank ( dossier 194121) een aanvraag in voor een infrastructuurondersteuning voor aanpassingen aan de binnen- en buitendeuren voor het functioneel beveiligen van het verenigingslokaal.
Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de ondersteuning van infrastructuur van lokale jeugdverenigingen.

Argumentatie

Het districtscollege volgt het advies en motivering van de adviescommissie. Binnen de 18 maanden na de datum van de goedkeuring van de subsidie dient de aanvrager de werken te voltooien en moeten de verantwoordingsstukken worden ingediend.

Volgende ondersteuning infrastructuur kreeg een gunstig advies van de adviescommissie en wordt goedgekeurd door het districtscollege:

dossiernaamkorte omschrijvingAangevraagd subsidie
194743
61e Sint-Jozefscouts FV

In kader van hoogdringendheid moest er een nieuwe stuurkast van elektriciteit aangekocht en geplaatst worden waardoor de pomp van de beerput terug zou werken.

1.012,83 EUR

194121
Chiro St Jozef meisjes FVEr dienen aanpassingen te gebeuren aan de binnen- en buitendeuren om het verenigingslokaal functioneel te beveiligen.
356,38 EUR


Berekening 61e Sint-Jozefscouts FV

FinancieringBedrag excl. 6%
Stuurkast980,00 EUR
Installatie385,00 EUR
Totaal1.365,00 EUR

Volgens het reglement artikel 6.1 bedraagt de ondersteuning 70% van het totaalfactuur (1.365,00 EUR excl. btw te vermeerderen met 6% btw) zijnde 1.012,83 EUR.

Berekening Chiro St Jozef meisjes FV

FinancieringBedrag incl. btw
Sluitplan - AS Luc bv336,38 EUR
Kruk binnendeuren - Lecot13,29 EUR
Klaviersleutels -kluizen en sloten.nl53,80 EUR
buitenkruk - Slotenonline.be105,65 EUR
Totaal509,12 EUR

Volgens het reglement artikel 6.1 bedraagt de ondersteuning 70% van het totaalfactuur zijnde 356,38 EUR.


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0103 - Trots op een dynamisch Merksem
2MER010301 - Samen werken aan een dynamisch Merksem

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de toekenning en de uitbetaling van de ondersteuning van 1.012,83 EUR aan 61 Sint-Jozefscouts FV voor de ondersteuning infrastructuur goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de beslissing van de administratief goedkeurder om een ondersteuning van 356,38 EUR toe te kennen aan Chiro St Jozef meisjes FV. 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Infrastructuursubsidie
61e Sint-Jozefscouts FV
Terlindenhofstraat 204/A
2170 Merksem
Ondernemingsnummer: NXX0000006235
IBAN rekening: BE72 7370 6555 9616
1.012,83 EURbudgetplaats: 5076500000
budgetpositie: 664500
functiegebied: 2MER010301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090909
budgetperiode: 2400
4505165519
7.

2024_DCME_00136 - Ondersteuning - District Merksem. MxM Sterk Merk vzw. Vastlegging nominatief krediet jaar 2024. Afsprakennota Stroboerenmarkt 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
7.

2024_DCME_00136 - Ondersteuning - District Merksem. MxM Sterk Merk vzw. Vastlegging nominatief krediet jaar 2024. Afsprakennota Stroboerenmarkt 2024 - Goedkeuring

2024_DCME_00136 - Ondersteuning - District Merksem. MxM Sterk Merk vzw. Vastlegging nominatief krediet jaar 2024. Afsprakennota Stroboerenmarkt 2024 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 23 november 2023 keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 65) goed. Daarin werd aan ViZuWeel vzw, Jan Moorkensstraat 8, 2600 Berchem, 0660.591.873 een nominatieve ondersteuning toegekend van 5.000,00 EUR voor de organisatie van de Stroboerenmarkt. 

Op 26 februari 2024 werd een nieuwe handelaarsvereniging opgericht: MxM Sterk Merk vzw. In onderling overleg werd afgesproken dat de Stroboerenmarkt 2024 niet georganiseerd zal worden door ViZUWeel vzw, maar door de handelaarsvereniging.

Op 23 mei 2024 keurde de districtsraad de aanpassing van het nominatief krediet (jaarnummer 26) goed. Daarin werd aan MxM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33, 2170 Merksem, 1008.234.232 een nominatieve ondersteuning toegekend van 5.000,00 EUR voor de organisatie van de Stroboerenmarkt 2024.

Op zondag 25 augustus 2024 zal MxM Sterk Merk vzw de Stroboerenmarkt organiseren. De Stroboerenmarkt vindt plaats op de Bredabaan in Merksem (tussen de Nieuwdreef en de Deurnsebaan) tijdens de wielerkoersen 'Schaal Sels Merksem' en 'Schaal Sels Merksem Ladies'.

Juridische grond
  • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
  • Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 9 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale markten en foren.

Argumentatie

Traditioneel vindt er op de dag van wielerkoers 'Schaal Sels' ook een braderij plaats op de Bredabaan. Die braderij heeft de naam 'Stroboerenmarkt', verwijzend naar de bijnaam van de Merksemnaren. Op de Stroboerenmarkt komen de lokale handelaars met een stand naar buiten. Ook plaatselijke verenigingen en niet-concurrentiële externe marktkramers kunnen een plaats krijgen op de feestmarkt. Er is randanimatie zodat de bezoekers gezellig langs de kraampjes kunnen wandelen.

Het district wenst de voorwaarden voor de ondersteuning aan MxM Sterk Merk vzw voor de organisatie van de Stroboerenmarkt 2024 vast te leggen in een afsprakennota.

Algemene financiële opmerkingen

De toekenning van de nominatieve ondersteuning aan MxM Sterk Merk vzw goedgekeurd voor een bedrag van 5.000,00 EUR wordt uitbetaald op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2400/5075500000/6496800/2MER010203A00000/2ME090190.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0102 - Aandacht voor alle Merksemnaren
2MER010203 - Het district ondersteunt lokale ondernemers

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de afsprakennota voor de ondersteuning aan MXM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33 2170 Merksem met ondernemingsnummer 1008.234.232, met een looptijd van 15 juni 2024 tot en met 15 oktober 2024 voor een bedrag van 5.000,00 EUR, goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning voor een bedrag van 5.000,00 EUR aan MXM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33, 2170 Merksem, 1008.234.232 goed.

Artikel 3

Het districtscollege keurt voor MXM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33, 2170 Merksem, 1008.234.232 een voorschot van 2.500,00 EUR (50% van het ondersteuningsbedrag) goed.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Ondersteuningsopdracht 2024 Stroboerenmarkt:

MXM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33, 2170 Merksem

1008.234.232

BE93068951797167
5.000,00 EUR

budgetplaats: 5075500000

budgetpositie: 6496800

functiegebied: 2MER010203A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: INTERN

begrotingsprogramma: 2ME090190

budgetperiode: 2400

4505165479
8.

2024_DCME_00137 - Akkerbouwstraat. Wegeniswerken. SWOU12235 - Bestek RI3M600R - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
8.

2024_DCME_00137 - Akkerbouwstraat. Wegeniswerken. SWOU12235 - Bestek RI3M600R - Goedkeuring

2024_DCME_00137 - Akkerbouwstraat. Wegeniswerken. SWOU12235 - Bestek RI3M600R - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Definitief ontwerp

goedkeuring districtscollege

13 oktober 2022

270

Op 13 oktober 2022 (jaarnummer 270) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Akkerbouwstraat, district Merksem, goed.
Water-link, in samenwerking met Aquafin nv, bezorgde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling het bestek 'RI3M600R 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem: Akkerbouwstraat'.

Juridische grond

17 juni 2016 – wet inzake overheidsopdrachten:

  • artikel 36: de opdracht zal worden geplaatst bij openbare procedure;
  • artikel 48: twee of meerdere aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Akkerbouwstraat is een lokale straat.


Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.

Argumentatie

De werken omvatten in hoofdzaak:

  • algemene administratieve voorschriften;
  • voorbereidende werken en grondwerken;
  • onderfundering en funderingen;
  • verhardingen;
  • riolering en afvoer van water;
  • lijnvormige elementen;
  • allerhande werken;
  • signalisatie;
  • groenaanleg en -onderhoud.

De uitvoeringstermijn bedraagt 180 werkdagen.

Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.

Algemene financiële opmerkingen

De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:

Aandeel

Percentage

Water-link in samenwerking met Aquafin

78,527%

District Merksem

21,473%

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5072500000/224/2MER010102M01301/2ME090200.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01301 - SWOU12235 Akkerbouwstraat

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad keurt het bestek 'RI3M600R 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem – Akkerbouwstraat', goed.

Artikel 2

De districtsraad machtigt Water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Akkerbouwstraat
Bestek RI3M600R (SWOU12235)

Wegeniswerken

budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224
functiegebied:2MER010102M01301
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090200
budgetperiode: 2400/2500
volgt later
9.

2024_DCME_00138 - District Merksem. Campiniastraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
9.

2024_DCME_00138 - District Merksem. Campiniastraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

2024_DCME_00138 - District Merksem. Campiniastraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
De Campiniastraat in district Merksem:  
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 19 januari 2024 (jaarnummer 455); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Campiniastraat-Winterling"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op 14 mei 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Campiniastraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 56 (artikel 5).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Campiniastraat wonende op nummer 56, voldoet aan de voorwaarden. 
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Campiniastraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college op 19 januari 2024 (jaarnummer 455).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
10.

2024_DCME_00139 - Du Chastellei. Fietsstraat. Wegeniswerken. SWOU12961 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
10.

2024_DCME_00139 - Du Chastellei. Fietsstraat. Wegeniswerken. SWOU12961 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

2024_DCME_00139 - Du Chastellei. Fietsstraat. Wegeniswerken. SWOU12961 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met  voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. 

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit de rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Du Chastellei is een lokale straat.

Argumentatie

De Du Chastellei maakt deel uit van het fietsroutenetwerk van stad Antwerpen. Ze ligt tussen de reeds gerealiseerde fietsstraten Molenlei en Speelpleinstraat. Het gaat om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg). De grijze asfalt wordt vervangen door rode asfalt. Het bestaande verkeersplateau wordt voorzien van rode betonstraatstenen in functie van de continuïteit van de fietsstraat op het kruispunt.

Op het kruispunt met de Corbeelstraat en ter hoogte van de reeds aanwezige asverschuiving ter hoogte van huisnummer 62 worden bijkomende verkeersplateau’s gerealiseerd. Ter hoogte van de nieuwe verkeersplateau’s wordt ook het voetpad vernieuwd in functie van een correcte afwatering.

Over de hele lengte wordt er een overrijdbare middenstrook gematerialiseerd, die de straat visueel opdeelt in twee rijlopers. Deze maatregel heeft geen juridische waarde, maar moet er voor zorgen dat fietsers enerzijds de volledige rijloper meer benutten, en dat anderzijds autobestuurders minder geneigd zijn fietsers in te halen.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 26 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand.
De aanleg van een verkeesrplateau ligt aan de oorzaak van het parkeerverlies. Deze maatregel is noodzakelijk voor de veiligheid op de as.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van drie bomen in de bestaande toestand naar vier nieuwe in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. 

Omgevingsvergunning 

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010402M03230/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (8 mei 2024) voor wegeniswerken (fietsstraat) in de Du Chastellei, district Merksem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan: 

Dienst 

Taak 

SW/PR/ONT 

Opdrachtdocumenten opmaken.  

SW/Mobiliteit 

definitief signalisatieplan opmaken 

11.

2024_DCME_00140 - Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Bestek RI3M067 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
11.

2024_DCME_00140 - Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Bestek RI3M067 - Goedkeuring

2024_DCME_00140 - Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Bestek RI3M067 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Definitief ontwerp

goedkeuring districtscollege

30 maart 2023

77

Op 30 maart 2023 (jaarnummer 77) keurde het  districtscollege  het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Gasthuishoevestraat, district Merksem, goed.
Water-link, in samenwerking met Aquafin nv, bezorgde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling het bestek 'RI3M067 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem: Gasthuishoevestraat'.

Juridische grond

17 juni 2016 – wet inzake overheidsopdrachten:

  • artikel 36: de opdracht zal worden geplaatst bij openbare procedure;
  • artikel 48: twee of meerdere aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Gasthuishoevestraat is een lokale straat.


Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.

Argumentatie

De werken omvatten in hoofdzaak:

  • algemene administratieve voorschriften;
  • voorbereidende werken en grondwerken;
  • onderfundering en funderingen;
  • verhardingen;
  • riolering en afvoer van water;
  • lijnvormige elementen;
  • allerhande werken;
  • signalisatie;
  • groenaanleg en -onderhoud;
  • onderhoud- en herstellingswerken;
  • voorzorgen voor minder hinder.

De uitvoeringstermijn bedraagt 140 werkdagen.

Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.

Algemene financiële opmerkingen

De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:

Aandeel

Percentage

Water-link in samenwerking met Aquafin

63,64%

District Merksem

36,36%

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5072500000/224/2MER010102M01299/2ME090200/2400.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01299 - SWOU12237 Gasthuishoevestraat (heraanleg Gasthuishoevestraat)

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad keurt het bestek 'RI3M067 'Riolerings- en wegeniswerken Merksem – Gasthuishoevestraat', goed.

Artikel 2

De districtsraad machtigt Water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Gasthuishoevestraat
Bestek RI3M067 (SWOU12237)

Wegeniswerken

budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224
functiegebied:2MER010102M01299
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090200
budgetperiode: 2400/2500
volgt later
12.

2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
12.

2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DCME_00141 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Generaal Mahieustraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 26 februari 2021 (jaarnummer 1677);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen: 

  • doorgaande verkeer wordt niet meer in de Molenlei getrokken:
    De stroom doorgaand verkeer vanuit Schoten die via de Deuzeldlaan door de wijk naar de Bredabaan reed is verdwenen. Doorgaand verkeer vanaf de Eethuisstraat wordt al aan de kruispunten met de hogere wegcategorieën verplicht om een andere routekeuze te maken. Dit in tegenstelling met de vorige circulatie waarbij dit pas halverwege de Molenlei gebeurde. Op dat moment bevond het doorgaand verkeer zich al in de wijk;
  • de knip in de Molenlei blijft bestaan wat het gebruik van de Molenlei als doorsteek tussen Eethuisstraat en Bredabaan verhindert en positief is voor onder andere het bestendigen van de fietsstraat;
  • in de Secretaris Meyerlei en de Azalealei zien we slechts een (lichte) stijging van (vracht)wagens en fietsers tegenover vóór de proefopstelling. Tegenover vorige proefopstelling is er geen eenduidige conclusie te trekken. Er dient gemeld dat de aantallen in elke straat sowieso de draagkracht van een woonstraat niet overschrijden.

Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
De wijziging van de rijrichting in de Molenlei wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Molenlei (artikel 1).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 27 mei 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal Mahieustraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 maart 2023 (jaarnummer 1637).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
13.

2024_DCME_00142 - District Merksem. Molenlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
13.

2024_DCME_00142 - District Merksem. Molenlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DCME_00142 - District Merksem. Molenlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Molenlei in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat op 12 april 2019 (jaarnummer 3296) door het college werd goedgekeurd; 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kern Merksem'.   
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen: 

  • doorgaande verkeer wordt niet meer in de Molenlei getrokken:
    De stroom doorgaand verkeer vanuit Schoten die via de Deuzeldlaan door de wijk naar de Bredabaan reed is verdwenen. Doorgaand verkeer vanaf de Eethuisstraat wordt al aan de kruispunten met de hogere wegcategorieën verplicht om een andere routekeuze te maken. Dit in tegenstelling met de vorige circulatie waarbij dit pas halverwege de Molenlei gebeurde. Op dat moment bevond het doorgaand verkeer zich al in de wijk;
  • de knip in de Molenlei blijft bestaan wat het gebruik van de Molenlei als doorsteek tussen Eethuisstraat en Bredabaan verhindert en positief is voor onder andere het bestendigen van de fietsstraat;
  • in de Secretaris Meyerlei en de Azalealei zien we slechts een (lichte) stijging van (vracht)wagens en fietsers tegenover vóór de proefopstelling. Tegenover vorige proefopstelling is er geen eenduidige conclusie te trekken. Er dient gemeld te worden dat de aantallen in elke straat sowieso de draagkracht van een woonstraat niet overschrijden.

Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
Tevens werd de straat heringericht als fietsstraat en wordt het aanvullend reglement geactualiseerd. 
De wijziging van de rijrichting in de Generaal Mathieusstraat wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • door de invoering van de fietsstraat genieten de bestuurders rijdend in de Molenlei voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen (artikel 1);
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd in twee straatsegmenten (artikel 2);
  • het parkeerverbod ter hoogte van het nummer 4A tot de Van Praetlei wordt opgenomen in het reglement (artikel 3);
  • de straat wordt ingericht als fietsstraat (artikel 7);
  • de rijstrookverdeling, het parkeerregime en het opstelvak voor fietsers ter hoogte van de Bredabaan worden verwijderd uit het reglement.
    Door de herinrichting van dit straatsegment tussen de Bredabaan en Victor Roosensplein zijn deze niet meer van toepassing. 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 27 mei 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Molenlei in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2019 (jaarnummer 3296).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
14.

2024_DCME_00143 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
14.

2024_DCME_00143 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DCME_00143 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Ringlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 juli 2023 (jaarnummer 5121);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
Naar aanleiding van een vraag van de school "GO! Atheneum MXM" wordt de laad- en loszone zone voor de schoolpoort herbekeken. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Merksem en de school voor om zone te verwijderen en een veiligere verkeerssituatie te creëren door het plaatsen van een bijkomend verdrijvingsvlak aan de inrit van de school.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de laad- en loszone met venstertijden tegenover huisnummer 78 wordt verwijderd uit het reglement;
  • een bijkomend verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen aan de tweede inrit van de school tegenover het huisnummer 78 (artikel 9).
De parkeerbalans neemt toe met twee plaatsen tijdens de venstertijden.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 29 april 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ringlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2023 (jaarnummer 5121).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
15.

2024_DCME_00144 - District Merksem - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Patrick Van den Bempt, districtsschepen
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
15.

2024_DCME_00144 - District Merksem - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

2024_DCME_00144 - District Merksem - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 10 februari 2023 (jaarnummer 818) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Merksem goed.

Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2073),  26 mei 2023 (jaarnummer 3611), 7 juli 2023 (jaarnummer 4821), 6 oktober 2023 (jaarnummer 6973), 22 december 2023 (jaarnummer 8898) en 5 april 2024 (jaarnummer 3102) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' voor het district Merksem goed.
Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2074) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in het district Merksem goed.
Het college keurde in zitting van 23 februari 2024 (jaarnummer 1523) de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Merksem goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt nu deze nieuwe locaties ter advies voor.

Juridische grond
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties: 

District Merksem

  1. Borrewaterstraat 115;
  2. Kroonplein 28;
  3. Laarsebaan 370;
  4. Oortbroek 4 (uitbreiding met één laadpaal en één plaats);
  5. Spreeuwenstraat 3.

De laadpaal voorgesteld in het Oortbroek is voorzien als uitbreiding van de laadpaal ingericht ter hoogte van de Jozef Buerbaumstraat 73. Dit betreft een uitbreiding met één extra laadpaal en één plaats.

Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.

De laadpaal wordt door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Merksem. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Borrewaterstraat 115;
  2. Kroonplein 28;
  3. Laarsebaan 370;
  4. Oortbroek 4 (uitbreiding met één laadpaal en één plaats);
  5. Spreeuwenstraat 3.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.