Binnen enkele maanden wordt de start verwacht van de heraanleg van de Oude Bareellei. Het wordt een totale heraanleg waar zowel de riolering, het wegdek als het voetpad worden aangepakt. Er is in het ontwerp opnieuw gekozen voor een situatie van gemengd verkeer, waar auto's en fietsers de rijbaan moeten delen. Dit om de parkeerbalans in deze straat ook te kunnen behouden.
Het nieuwe afwegingskader van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) stelt dat wanneer men in een situatie zit met gemengd verkeer dat het geschikte snelheidsregime 30km/u is. Het AWV liet weten dat zij dit snelheidsregime ook wensen door te voeren voor de Oude Bareellei. Echter is er tot op heden nog geen consensus hierover met het stadsbestuur.
Op dit moment is de Oude Bareellei de enige straat in Merksem waar het snelheidsregime 50 km/u is en waar fietsers en automobilisten de weg moeten delen, met uitzondering van de Reyenlanddreef waar fietsers een fietssuggestiestrook hebben. Alle andere zone 50's in Merksem zijn uitgerust met een gescheiden fietspad en bevinden zich ook op de grote assen in Merksem zoals de Groenendaallaan, Bredabaan, Ringlaan,... De Oude Bareellei heeft eerder een lokaal profiel. Het is een straat met bewoning en waar ook enkele handelszaken zijn. Om aan de wensen te voldoen van de bewoners en de klanten van de handelszaken is het belangrijk dat deze straat ook vlot en vooral veilig te bereiken is met de fiets. Om de veiligheid te verhogen van de Oude Bareellei is de keuze voor een zone 30 een evidente keuze.
Daarom legt onze fractie de volgende motie voor:
Gegeven punt 24 uit het Merksemse bestuursakkoord: “Als district vinden we het belangrijk dat ons openbaar domein veilig is voor iedereen. Dat betekent dat iedere weggebruiker zich veilig moet voelen, ongeacht hoe die zich verplaatst: te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met een gemotoriseerd voertuig. Het aandeel voetgangers en fietsers verhoogt zienderogen. Als district juichen we die stijging toe. We zorgen er dan ook voor dat deze groep zwakke weggebruikers de plaats in het verkeer krijgt, die ze verdient. Straten met een snelheidsbeperking van 50 km/uur of meer, kunnen niet zonder afgescheiden fiets- en voetpaden. Tegelijk mogen we van iedereen hoffelijkheid vragen en dienen ook fietsers zich te houden aan de verkeersregels”,
is de Districtsraad van Merksem voorstander van een zone 30 in de Oude Bareellei en vraagt aan het Antwerpse stadsbestuur om na de heraanleg van de Oude Bareellei de maximale snelheid te verlagen naar 30 km per uur.
Gezien het belang van een veilige maar vlotte doorstroming voor het auto-, fiets- en busverkeer op deze as vraagt de districtsraad van Merksem aan de bevoegde Vlaamse minister en aan de stad Antwerpen om bij de heraanleg van de Oude Bareellei te bekijken welke mogelijkheden er zijn om deze straat verkeersveilig te maken voor alle weggebruikers.
Voor: fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Tegen: fractie Groen
Onthouding: fractie open Vld
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.