Op 6 oktober 2023 (jaarnummer 2023_CBS_06947 ) keurde het college de organisatie en de logistieke ondersteuning goed voor Circus Barones, editie 2023-2024. Deze editie werd geëvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd mits het naleven van bijkomende voorwaarden.
Op 18 maart 2024 diende BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde (ondernemingsnummer 0787.447.879 ), een aanvraag in om Circus Barones opnieuw te organiseren van 14 december 2024 tot 12 januari 2025 op Spoor Oost in Antwerpen.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.
Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Artikel 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
De voorstellingen vinden plaats op volgende dagen:
De organisatie verkoopt tickets voor:
Zone | Volwassenen | Kinderen |
Loge | 30,00 EUR | 25,00 EUR |
Tribune rang 1 | 25,00 EUR | 20,00 EUR |
Tribune rang 2 | 20,00 EUR | 15,00 EUR |
De noodzakelijke nutsvoorzieningen zullen voorzien worden via de stad Antwerpen tegen betaling. Riolering en water voorziening wordt geregeld met Fluvius.
Mobiliteit
De organisatie verwijst bezoekers die met de wagen komen naar de P&R zone die betalend zal zijn tijdens de voorstellingen en naar de website www.slimnaarantwerpen.be.
De data van de voorstellingen zijn bezorgd aan de dienst Mobiliteit en de ANPR camera’s zullen twee uur vóór en twee uur na de voorstelling aangezet worden, tenzij Spoor Oost ook open is in functie van een optreden in het Sportpaleis of in de Lotto Arena. In dat geval staan de ANPR camera's al drie uur op voorhand aan en is het parkeren eveneens tegen betaling.
De prijs voor de parking bedraagt 6,00 EUR.
De dagen dat er geen optredens zijn in het Sportpaleis of de Lotto Arena dient het circus zelf het parkeren in goede banen te leiden door vrijwilligers te voorzien.
De dagen dat er een overlapping is in de uren van de voorstellingen van het circus en van het Sportpaleis/Lotto Arena, zullen de bezoekers van het circus mee de aanwijzingen van de stewards moeten volgen voor het parkeren op Spoor Oost. Dat wil zeggen, de stewards vullen de parking eerst zoveel mogelijk aan richting Sportpaleis.
Het terrein is groot genoeg om zowel dit evenement te organiseren als het terrein voor te behouden als parking voor voorstellingen in het Sportpaleis en/of de Lotto Arena.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 00082) ingedeeld in categorie 6 (overige, externe georganiseerde evenementen die wel winstgevend bedoeld zijn).
Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:
De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van Circus Barones op Spoor Oost.
Het evenement werd onderzocht door alle bevoegde stadsdiensten en kreeg een positieve opportuniteitsbeoordeling van het evenemententeam omwille van van het feit dat het een open karakter heeft en zich richt tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.
Toepassing van de berekeningswijze voorzien in artikel 5 van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties zou voor dit evenement leiden tot een retributiebedrag van 29.688,00 EUR. In afwijking van het reglement wordt echter een forfaitair bedrag aangerekend van 15.000,00 EUR omwille van volgende redenen:
Voor inname openbaar domein zal er 15.000,00 EUR aangerekend worden aan de organisatoren.
Er wordt een administratieve kost aangerekend van 150,00 EUR.
De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement Circus Barones dat plaatsvindt van 4 december 2024 tot 12 januari 2025 in 2140 Antwerpen Spoor Oost en verleent positief advies voor de organisatie van de voorstellingen op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:
Volgende voorwaarden dienen strikt te worden nageleefd:
1. Circus Barones verklaart te weten dat op het Antwerpse grondgebied circussen uitsluitend met gedomesticeerde dieren mogen optreden (A- lijst van de circuswetgeving van 11 februari 2014);
2. Circus Barones moet zich schriftelijk akkoord verklaren:
de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 11 februari 2014 en 26 april 2007 strikt na te leven en afwijkingen hierop onmiddellijk mee te delen aan de stad
met een controle van een door de stad aangeduide dierenarts tijdens de periode van aanwezigheid van het circus op het grondgebied van de stad Antwerpen.
Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.
De periode (incl. op- en afbouw) van het circus loopt samen met een zeer drukke periode van evenementen in het Sportpaleis / Lotto Arena.
Mits de nodige afspraken met MPA worden gemaakt in verband met evenement parkeren op Spoor Oost.
*Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 24* - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale opper-vlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
De constructies van de tenten, toegangspoorten en overige constructies dienen voor de start van het evene-ment gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. Het gunstig keuringsattest dient op eenvoudige vraag voorgelegd te kunnen worden. Hierin dient onder andere vermeld worden tegen welke windkracht de inrichting(en) bestand is. De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.
____________________________________________________________________________________________
*Afwijking op standaardvoorwaarden 01* - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
Toegang en bereikbaarheid evenementensite voor hulpdiensten. Palen, wegwijzers, promotiemateriaal, beveiligingscameras, mogen geen hinder vormen voor de hulpdiensten en dienen bijgevolg buiten de benodigde brandwegen opgesteld te staan. De toegangen tot het terrein (Schijnpoortweg, Noordersingel en Buurtspoorweglei) dienen te allen tijde bruikbaar te zijn door de hulpdiensten, ook tijdens eventuele infrastructuurwerken. Dit is ook van toepassing in de opbouw- en afbraakperiode.
De hydranten (ondergrondse en bovengrondse) moeten steeds vrij en goed bereikbaar zijn, er mag niets op minder dan 1 m van de watermonden geplaatst worden. Hiermee dient rekening gehouden worden tijdens de plaatsing van de verschillende opstellingen.
Woonwagens:
De effectieve vrije ruimte tussen de woonwagens, overige opstellingen, en de afsluiting(en) dient overal minimaal 2m te bedragen. De vrije ruimte (zonder obstructies) tussen de woonwagens onderling dient minimaal 1,2m te bedragen.
Circus tent:
De tent moet bereikbaar zijn voor de voertuigen van de brandweer. Er dient dus een brandweg rondomrond voorzien te worden van minimaal 4m breed en minstens 4m vrije hoogte.
____________________________________________________________________________________________
*Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 24* - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen,kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale opper-vlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
De constructies van de tenten, toegangspoorten en overige constructies dienen voor de start van het evene-ment gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. Het gunstig keuringsattest dient op eenvoudige vraag voorgelegd te kunnen worden. Hierin dient onder andere vermeld worden tegen welke windkracht de inrichting(en) bestand is. De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.
____________________________________________________________________________________________
*Extra voorwaarde 1*
Het publiek moet langs twee onafhankelijke (nood)uitgangen de evenementsite kunnen verlaten. Hierbij dient aan de tegenovergestelde zijde van de inkom eveneens een nooduitgang gemaakt te worden die minstens 2,4m breed is.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door het college van de effectieve organisatie van Circus Barones, zoals hierboven beschreven, van 14 december 2024 tot en met 12 januari 2025 op Spoor Oost door BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde met ondernemingsnummer 0787.447.879. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
De gemeenteraad keurt goed dat er, in afwijking van artikel 5 van het retributiereglement, voor de retributie inname openbaar domein een forfaitair bedrag van 15.000,00 EUR wordt aangerekend.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Retributie inname openbaar domein voor evenementen BV Korittnig Events Ondernemingsnummer: 0787.447.879 | 15.000,00 EUR | budgetplaats: 5373000000 budgetpositie: 7006010 functiegebied: 2BRS030101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA070719 budgetperiode: 2400 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.
|
Inning administratieve kost BV Korittnig Events Ondernemingsnummer: 0787.447.879 | 150.00 EUR | budgetplaats: 5373000000 budgetpositie: 7006010 functiegebied: 2BRS030101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA070719 budgetperiode: 2400 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.
|