Terug
Gepubliceerd op 17/12/2024

2024_GR_00612 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Circus Barones 14 december 2024 tot 12 januari 2025 Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Uitzondering - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 16/12/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Jinnih Beels, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00612 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Circus Barones 14 december 2024 tot 12 januari 2025 Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Uitzondering - Goedkeuring 2024_GR_00612 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Circus Barones 14 december 2024 tot 12 januari 2025 Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Uitzondering - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 6 oktober 2023 (jaarnummer 2023_CBS_06947 ) keurde het college de organisatie en de logistieke ondersteuning goed voor Circus Barones, editie 2023-2024. Deze editie werd geëvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd mits het naleven van bijkomende voorwaarden.

Op 18 maart 2024 diende BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde (ondernemingsnummer 0787.447.879 ), een aanvraag in om Circus Barones opnieuw te organiseren van 14 december 2024 tot 12 januari 2025 op Spoor Oost in Antwerpen.

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.

Argumentatie

  • De opbouw start op 7 december 2024 om 08.00 uur.
  • De afbraak zal afgerond zijn op 14 januari 2025 om 20.00 uur.
  • De organisatie verwacht 299 bezoekers per voorstelling.

De voorstellingen vinden plaats op volgende dagen:

  • zaterdag 14 december 2024: van 15.00 uur en 17.00 uur;
  • zondag 15 december 2024: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • woensdag 18 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • zaterdag 21 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • zondag 22 december 2024: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • maandag 23 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • dinsdag 24 december 2024: geen voorstelling;
  • woensdag 25 december 2024: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • donderdag 26 december 2024: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • vrijdag 27 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • zaterdag 28 december 2024: van 15.00 uur tot 17.00 uur en van 18.00 uur tot 20.00 uur;
  • zondag 29 december 2024: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • maandag 30 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • dinsdag 31 december 2024: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • woensdag 1 januari 2025: geen voorstellingen;
  • donderdag 2 januari 2025: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • vrijdag 3 januari 2025: van 15.00 uur tot 17.00 uur en van 18.00 uur tot 20.00 uur;
  • zaterdag 4 januari 2025: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • zondag 5 januari 2025: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;
  • woensdag 8 januari 2025: van 15.00 uur 17.00 uur;
  • zaterdag 11 januari 2025: van 15.00 uur 17.00 uur;  
  • zondag 12 januari 2025: van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 uur tot 17.00 uur;

De organisatie verkoopt tickets voor:

ZoneVolwassenenKinderen
Loge30,00 EUR25,00 EUR
Tribune rang 125,00 EUR20,00 EUR
Tribune rang 220,00 EUR15,00 EUR


De noodzakelijke nutsvoorzieningen zullen voorzien worden via de stad Antwerpen tegen betaling. Riolering en water voorziening wordt geregeld met Fluvius.

Mobiliteit
De organisatie verwijst bezoekers die met de wagen komen naar de P&R zone die betalend zal zijn tijdens de voorstellingen en naar de website www.slimnaarantwerpen.be.

De data van de voorstellingen zijn bezorgd aan de dienst Mobiliteit en de ANPR camera’s zullen twee uur vóór en twee uur na de voorstelling aangezet worden, tenzij Spoor Oost ook open is in functie van een optreden in het Sportpaleis of in de Lotto Arena. In dat geval staan de ANPR camera's al drie uur op voorhand aan en is het parkeren eveneens tegen betaling.

De prijs voor de parking bedraagt 6,00 EUR.

De dagen dat er geen optredens zijn in het Sportpaleis of de Lotto Arena dient het circus zelf het parkeren in goede banen te leiden door vrijwilligers te voorzien.

De dagen dat er een overlapping is in de uren van de voorstellingen van het circus en van het Sportpaleis/Lotto Arena, zullen de bezoekers van het circus mee de aanwijzingen van de stewards moeten volgen voor het parkeren op Spoor Oost. Dat wil zeggen, de stewards vullen de parking eerst zoveel mogelijk aan richting Sportpaleis.

Het terrein is groot genoeg om zowel dit evenement te organiseren als het terrein voor te behouden als parking voor voorstellingen in het Sportpaleis en/of de Lotto Arena.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 00082) ingedeeld in categorie 6 (overige, externe georganiseerde evenementen die wel winstgevend bedoeld zijn). 

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig: 

  • retributie inname openbaar domein; 
  • retributie logistiek materiaal; 
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water). 
  • retributie nutsverbruik; 
  • retributie lediging en reiniging afvalcontainers. 
  • ligplaats in de stadshaven; 
  • opkuis; 
  • retributie parkeerverbodsborden; 
  • verwijderen straatmeubilair; 

De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van Circus Barones op Spoor Oost.

Het evenement werd onderzocht door alle bevoegde stadsdiensten en kreeg een positieve opportuniteitsbeoordeling van het evenemententeam omwille van van het feit dat het een open karakter heeft en zich richt tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

Toepassing van de berekeningswijze voorzien in artikel 5 van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties zou voor dit evenement leiden tot een retributiebedrag van 29.688,00 EUR. In afwijking van het reglement wordt echter een forfaitair bedrag aangerekend van 15.000,00 EUR omwille van volgende redenen: 

  • het circus zal in een kerstthema gegoten worden en dit is een aanvulling op het winterse karakter van de stad tijdens Winter In Antwerpen;
  • er worden twee gratis voorstellingen voorzien voor verenigingen die kansengroepen uit de stad Antwerpen ondersteunen. Deze verenigingen zullen nog bepaald worden en doorgegeven worden aan Circus Barones. In totaal worden er 1.000 gratis tickets beschikbaar gesteld voor deze verenigingen, voor een totale waarde van 20.000,00 EUR. Dit compenseert ruimschoots de vermindering van de retributie inname openbaar domein;
  • het circus brengt extra leven op de site Spoor Oost die tijdens de wintermaanden minder gebruikt wordt voor evenementen. Dit zorgt voor extra sociale controle en een verhoogd veiligheidsgevoel op deze zone waar anders geen invulling is in deze periode.

Algemene financiële opmerkingen

Voor inname openbaar domein zal er 15.000,00 EUR aangerekend worden aan de organisatoren.

Er wordt een administratieve kost aangerekend van 150,00 EUR.

Adviezen

SD - GV - Gemeenschapsondersteuning Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden

De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement Circus Barones dat plaatsvindt van 4 december 2024 tot 12 januari 2025 in 2140 Antwerpen Spoor Oost en verleent positief advies voor de organisatie van de voorstellingen op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

  • Er mogen uitsluitend gedomesticeerde dieren (A-lijst van de circuswetgeving van 11 februari 2014) aanwezig zijn. Alle andere dieren en exoten zijn niet toegelaten. Bij deze aanvraag werden 5 katten, 3 geiten en 2 honden opgegeven als aanwezige dieren.
  • De huisvestingsnormen en verzorging van de dieren moeten voldoen aan de bepalingen, zoals beschreven in de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 11 februari 2014 betreffende het welzijn van dieren gebruikt in circussen en rondreizende tentoonstellingen. Het circus blijft ten allen tijde verantwoordelijk dat de oppervlakte voldoet voor het aantal aanwezige dieren volgens het KB 11/02/2014. Er worden hierop geen afwijkingen toegestaan.
  • De beheerder van de dieren is in orde met alle wetgeving omtrent het houden van deze dieren (zoals voorgeschreven door dierengezondheidszorg), de identificatie en het transporteren van deze dieren over de landsgrenzen heen (Europese Verordening 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het transport (.PDF).
  • Overdag is er permanent toezicht door deskundig personeel.
  • De dieren mogen niet gevoederd worden door het publiek.
  • De dieren worden niet blootgesteld aan geluiden die hen angstig kunnen maken.
  • De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren en mensen niet in het gevaar komt en treft hiervoor de nodige maatregelen.

Volgende voorwaarden dienen strikt te worden nageleefd:

1. Circus Barones verklaart te weten dat op het Antwerpse grondgebied circussen uitsluitend met gedomesticeerde dieren mogen optreden (A- lijst van de circuswetgeving van 11 februari 2014);

2. Circus Barones moet zich schriftelijk akkoord verklaren:

de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 11 februari 2014 en 26 april 2007 strikt na te leven en afwijkingen hierop onmiddellijk mee te delen aan de stad

met een controle van een door de stad aangeduide dierenarts tijdens de periode van aanwezigheid van het circus op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.

BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig advies
MPA - Buurtparkeren Gunstig onder voorwaarden

De periode (incl. op- en afbouw) van het circus loopt samen met een zeer drukke periode van evenementen in het Sportpaleis / Lotto Arena.

SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

Mits de nodige afspraken met MPA worden gemaakt in verband met evenement parkeren op Spoor Oost.

BZ - Administratie District Borgerhout Gunstig advies
BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

*Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 24* - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale opper-vlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.


De constructies van de tenten, toegangspoorten en overige constructies dienen voor de start van het evene-ment gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. Het gunstig keuringsattest dient op eenvoudige vraag voorgelegd te kunnen worden. Hierin dient onder andere vermeld worden tegen welke windkracht de inrichting(en) bestand is. De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.
____________________________________________________________________________________________

*Afwijking op standaardvoorwaarden 01* - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Toegang en bereikbaarheid evenementensite voor hulpdiensten. Palen, wegwijzers, promotiemateriaal, beveiligingscameras, mogen geen hinder vormen voor de hulpdiensten en dienen bijgevolg buiten de benodigde brandwegen opgesteld te staan. De toegangen tot het terrein (Schijnpoortweg, Noordersingel en Buurtspoorweglei) dienen te allen tijde bruikbaar te zijn door de hulpdiensten, ook tijdens eventuele infrastructuurwerken. Dit is ook van toepassing in de opbouw- en afbraakperiode.

De hydranten (ondergrondse en bovengrondse) moeten steeds vrij en goed bereikbaar zijn, er mag niets op minder dan 1 m van de watermonden geplaatst worden. Hiermee dient rekening gehouden worden tijdens de plaatsing van de verschillende opstellingen.

Woonwagens:

De effectieve vrije ruimte tussen de woonwagens, overige opstellingen, en de afsluiting(en) dient overal minimaal 2m te bedragen. De vrije ruimte (zonder obstructies) tussen de woonwagens onderling dient minimaal 1,2m te bedragen.

Circus tent:

De tent moet bereikbaar zijn voor de voertuigen van de brandweer. Er dient dus een brandweg rondomrond voorzien te worden van minimaal 4m breed en minstens 4m vrije hoogte.
____________________________________________________________________________________________

*Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 24* - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen,kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale opper-vlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De constructies van de tenten, toegangspoorten en overige constructies dienen voor de start van het evene-ment gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. Het gunstig keuringsattest dient op eenvoudige vraag voorgelegd te kunnen worden. Hierin dient onder andere vermeld worden tegen welke windkracht de inrichting(en) bestand is. De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.
____________________________________________________________________________________________

*Extra voorwaarde 1*

Het publiek moet langs twee onafhankelijke (nood)uitgangen de evenementsite kunnen verlaten. Hierbij dient aan de tegenovergestelde zijde van de inkom eveneens een nooduitgang gemaakt te worden die minstens 2,4m breed is.

MV - ST - Buurtregie Spoor Oost Gunstig advies
SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
MV - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

SB - EFMF - Ambulante handel Gunstig advies
PZA - Openbare Orde Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door het college van de effectieve organisatie van Circus Barones, zoals hierboven beschreven, van 14 december 2024 tot en met 12 januari 2025 op Spoor Oost door BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde met ondernemingsnummer 0787.447.879. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat er, in afwijking van artikel 5 van het retributiereglement, voor de retributie inname openbaar domein een forfaitair bedrag van 15.000,00 EUR wordt aangerekend.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Retributie inname openbaar domein voor evenementen 

BV Korittnig Events
Richard Korittnig
Fabriekstraat, 112
9200 Dendermonde

Ondernemingsnummer: 0787.447.879
Rekening nummer: BE13 1431 2011 8639

15.000,00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2400
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.

Inning administratieve kost

BV Korittnig Events
Richard Korittnig
Fabriekstraat, 112
9200 Dendermonde

Ondernemingsnummer: 0787.447.879
Rekening nummer: BE13 1431 2011 8639

150.00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2400
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.