Terug
Gepubliceerd op 18/04/2024

2024_DCHO_00085 - District Hoboken. Schorrelaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 16/04/2024 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Tom De Boeck, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Wim Wienen, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2024_DCHO_00085 - District Hoboken. Schorrelaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCHO_00085 - District Hoboken. Schorrelaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Schorrelaan in het district Hoboken:  
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 maart 2022 (jaarnummer 2108);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Polderstad' .
De Vlaamse vervoersmaatschappij 'De Lijn' wordt gehinderd door fout geparkeerde wagens aan de het kruispunt met de Schemerlandlaan, een extra verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd op beide hoeken met de Schemerlandlaan, om fout parkeren te voorkomen (artikel 2).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd, de markering is ter verduidelijking van de wegcode die parkeren binnen 5m van de hoek verbiedt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 2 april 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schorrelaan in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 11 maart 2022 (jaarnummer 2108).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen