Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

2024_DCBO_00098 - Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Aangepast definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 30/04/2024 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Ben Van Duppen, districtsschepen

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2024_DCBO_00098 - Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Aangepast definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring 2024_DCBO_00098 - Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Aangepast definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActie
DatumJaarnummer
Projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtscollege Deurne
14 september 2015
338
Goedkeuring districtscollege Borgerhout
29 september 2015
279
Mobiliteitsvoorwaarden
Goedkeuring college
11 december 2015
10406
Voorontwerp
Goedkeuring districtscollege Deurne
7 november 2016
408
Verdaagd districtscollege Borgerhout
23 januari 2018
14
6 februari 2018
14
Voorontwerp 2
Mobiliteitsvoorwaarden
Goedkeuring college
15 december 2020
10337
Kennisname districtscollege Deurne
18 januari 2021
15
Kennisname districtsraad Borgerhout
1 maart 2021
12
Adviezen
Bewonersinfo
23 februari 2021

5 oktober 2022

Coördinatieoverleg Openbaar Domein
7 februari 2022

Definitief ontwerp
Goedkeuring college
20 september 2022
7627
Kennisname district Deurne
26 september 2022
288
Kennisname district Borgerhout
27 september 2022
213
Afstand omgevingsvergunning
Goedkeuring college
15 december 2023
9152
Aangepast definitief ontwerpGoedkeuring college
26 januari 2024669

Op 26 september 2022 jaarnummer (288) en op 27 september 2022 (jaarnummer 213) namen resp. het districtscollege Deurne en het districtscollege van Borgerhout kennis van het definitief ontwerp.
Op 8 december 2023 werd omgevingsvergunning OMV_2022157370 Project “Nieuwe traminfrastructuur en rioleringswerken” gelegen te Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan verleend.
Op 15 december 2023 (jaarnummer 9152) besliste het college om afstand te doen van deze omgevingsvergunning.
Op 26 januari 2024 (jaarnummer 669) keurde het college het aangepaste definitief ontwerp goed. 

Op de districtsraadscommissie Borgerhout van 22 april 2024 werd door de stedelijke diensten een toelichting gegeven over dit project.

Het project wordt nu ter advies voorgelegd aan de districtsraad Borgerhout van 27 mei 2024.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei zijn bovenlokale straten.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een aangepast definitief ontwerp op. Volgende wijzigingen werden aangebracht.

  • Ter hoogte van de lichtengeregelde oversteek aan de Vosstraat wordt het pad door het park gewijzigd naar een voetpad langs het park. Het toevoegen van een volwaardig voetpad verhoogt de veiligheid van de gebruikers van de oversteek in deze schoolomgeving. Deze inname van het park (verwijderen van 68m² bosgoed) zorgt voor een blijvende aaneengesloten groenstructuur;
  • Wijzigingen in het Straatdeel Gitschotellei – Drakenhoflaan:
    • Om de panden bereikbaar te maken voor brandweer werd het straatprofiel met ongeveer 1 m opgeschoven richting de bebouwing aan de even zijde. De groenstrook, die aan de even zijde was voorzien, wordt in het aangepaste definitief ontwerp aan de oneven zijde gerealiseerd;
    • Op vraag van de brandweer zijn de bomen zodanig ingeplant dat er voldoende afstand is tussen de boomkruinen zodat de brandweer de panden optimaal kan bereiken. Er ontstaat een geschrankte laanstructuur. Er kunnen 8 bomen minder aangeplant worden in de Gitschotellei-Drakenhoflaan;
  • Aan de keerbeweging voor auto’s in de Joos Robijnslei wordt een neerklapbare brandweerpaal voorzien zodat de hulpdiensten en de afvalophaling via de woonerfconstructie de straat kunnen verlaten;
  • Ter hoogte van de tramhalte aan de kerk wordt een HUB voorzien. Er komen 6 deelwagens waarvan 2 met elektrische laadpaal, een velostation, dropzones voor deelmobiliteit, fietsenstalling en 2 vaste gehandicaptenparkeerplaatsen;
  • Ter hoogte van de tram/bushalte aan de Sint-Rochusstraat wordt een dropzone voor steps toegevoegd.;
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Luchtvaartstraat is de zebra om de Gitschotellei over te steken van nr. 310 naar nr. 314 verplaatst.

Parkeerbalans
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Er zullen 6 parkeerplaatsen ingericht worden voor deelwagens, waarvan 2 met elektrische laadpaal. Er worden 5 gehandicaptenparkeerplaatsen voorzien.

Bomenbalans
Voor de bomenbalans worden volgende wijzigingen aangebracht:
In de bestaande toestand zijn er 177 bomen.
In de nieuwe toestand worden er 148 aangeplant, 33 verplant en 62 bestaande bomen gerooid.

  • Uit extra onderzoek bleek dat  5 bomen in de Gitschotellei-Drakenhoflaan ook verplant konden worden;
  • Naar aanleiding van de eis van brandweer om voldoende ruimte tussen de boomkruinen te voorzien voor de bereikbaarheid van panden worden 8 bomen minder voorzien in de Gitschotellei -  Drakenhoflaan.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt waar de riolering vernieuwd dient te worden, een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De parkeervakken worden vlak aangelegd zodat het regenwater niet afvloeit maar zoveel als mogelijk doorheen de voegen in de grond kan insijpelen.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5153000000/224/2LMS010402M02000/2SA020200 in 2024/2025 en 2026.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02000 - SWOU10673 Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei

Besluit

Het districtscollege borgerhout legt het volgende voor aan de districtsraad borgerhout:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het aangepaste definitief ontwerp (26 januari 2024) voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Borgerhout en Deurne, ongunstig omwille van de volgende redenen:

Een nieuwe keerlus is een duur en onnodig project. Er is al een keerlus voor calamiteiten ten zuiden van de Posthofbrug in Berchem. De keerlus Eksterlaar kan verwijderd worden. De aanleg van extra tramsporen voor de nieuwe keerlus zorgt niet voor extra openbaar vervoer, integendeel: het tramtraject wordt ingekort. Het budget voor de keerlus van de Gitschotellei/Boekenberglei kan beter geïnvesteerd worden in het uitbreiden van het openbaar vervoer.

Een heraanleg met nieuwe keerlus zorgt er bovendien voor dat :

• de kruispunten Gitschotellei/Cruyslei en Drakenhoflaan – Boekenberglei worden verkeersonveiliger door de extra tramkruisingen;

• de voet- en fietspaden te smal zijn (niet conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);

• 64 bomen onnodig moeten worden gekapt;

• de populaire woensdagmarkt op de Gitschotellei definitief zou moeten verhuizen.

In plaats daarvan bepleit de districtsraad van Borgerhout het noodzakelijke vernieuwen van de tramsporen in de Cruyslei en de noodzakelijke heraanleg van het laatste stuk Gitschotellei waarbij:

• een snelheidsregime van 30 km/u wordt ingevoerd;

• alle bomen behouden blijven, en indien mogelijk extra bomen worden aangeplant;

• er maximaal wordt onthard en vergroend;

• brede voet- en fietspaden worden voorzien (conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);

• er voldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden voorzien. De oversteekplaats van het 'Vosplein' naar het Te Boelaarpark moet worden beveiligd met verkeerslichten;

• de wekelijkse markt behouden blijft op de Gitschotellei.

Dit advies komt bovenop het besluit van 30 april 2024 (jaarnummer 101) van het districtscollege van Borgerhout waarbij er GEEN akkoord is om een stuk van het Te Boelaarpark in beslag te nemen om het kruispunt van de Gitschotellei en Cruyslei groter te maken. Het veiliger maken van dit kruispunt kan perfect op de bestaande ruimte.

Artikel 2

De districtsraad bekrachtigt het besluit van het districtscollege van Borgerhout van 30 april 2024 (jaarnummer 101).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240126_10673_DO_BT_RIO_NUTS.pdf
  • 20240126_10673_DO_BT_WEG.pdf
  • 20240126_10673_DO_NT_RIO_NUTS.pdf
  • 20240126_10673_DO_NT_WEG.pdf
  • 20240126_10673_DO_NT_S.pdf