fase | actie | datum | jaarnummer |
Adviezen | Belevingsbevraging | februari 2023 | - |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 27 november 2023 | - |
Ambitie
De Te Boelaarlei wordt een aangename, groene woonstraat met aandacht voor verkeersveiligheid, comfort en beleving van de gebruikers. Water-link neemt deel aan het project en zal een aparte regenwater riolering aanleggen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Te Boelaarlei is een lokale straat.
Het concept is het resultaat van een ontwerpend onderzoek. Het projectgebied omvat het zuidelijke deel van de Te Boelaarlei vanaf Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei.
Analyse:
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter en gebruik:
Het projectgebied betreft een brede woonstraat van +-200m met rijwoningen en opritten/voortuinen aan beide zijden zonder kwalitatief groen. Er zijn geen bomen en geen verblijfsplek in de straat zelf. Aan de rand van het projectgebied is er een tankstation en in het midden een voorlopig braakliggend perceel waar in de toekomst een samentuin wordt ingericht.
Techniek & verlichting:
De gemengde riolering loopt onder de rijweg, de nutsleidingen onder het voetpad en er is één hydrant in de straat. Ook schijnt de huidige verlichting in de woningen volgens enkele bewoners.
Groen en biodiversiteit:
Ter hoogte van de Arthur Matthyslaan is er een groene middenberm met twee moeraseiken en een rij platanen. Eveneens zijn er een linde, magnolia en rode esdoorn die behouden dienen te worden en één plantvak met een groenblijvende snoeivorm.
In de Te Boelaarlei is er één enkele rode esdoorn en smalle groenstrookjes in de uitstapstrook..
Water, bodem & riolering:
De ondergrond en grondwaterstand laten toe om te infiltreren in het projectgebied.
Microklimaat hitte en geluid:
Er is hittestress in het projectgebied en weinig schaduw in de straat.
Mobiliteit:
In de Te Boelaarlei is gemengd tweerichtingsverkeer in een zone 30 zonder openbaar vervoer. De rijweg is vandaag 6.5m breed. In de Arthur Matthyslaan is er een snelheidsregime van 50km/u mét openbaar vervoer, het betreft eveneens een voorrangsweg en een hoofdaanrijroute van de brandweer. In de Te Boelaarlei zijn 23 parkeerplaatsen aanwezig wegens dubbelzijdig parkeren. Er zijn ter hoogte van het kruispunt met de Arthur Matthyslaan nog drie haakse parkeerplaatsen. De Te Boelaarlei is tot slot een Wijkfietsroute, een Speelstraat en een Kinder-As.
Mobiliteitsvoorwaarden
Voetgangers:
Fietsers:
Auto:
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 23 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand in de Te Boelaarlei. Er verdwijnen drie parkeerplaatsen in de Arthur Matthyslaan omwille van het nieuwe verkeersplateau ter hoogte van de kruising.
Er zijn 13 nieuwe fietsbeugels wat resulteert in een totaal van 16 beugels en 32 opstelplaatsen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er zijn 23 nieuwe bomen voorzien. Er worden 3 bestaande bomen met kwalificatie ‘mogelijk te behouden’ volgens de groentoets verwijderd. Het concept resulteert bijgevolg in een positieve bomenbalans van +20.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Te Boelaarlei ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Er werd een digitale bevraging afgenomen van de bewoners van de volledige Te Boelaarlei (niet enkel het projectgebied) in februari 2023.
Er namen 41 bewoners (16%) deel aan de belevingsbevraging.
De verhalen van de bewoners brengen bezorgdheden met zich mee over onder andere :
De verhalen van de bewoners benadrukken ook:
Het budget zal voorzien worden op 50325000/2BOR010301M02652/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2400
Motivering: 27 nov 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
: ‘de voorwaarden worden verwerkt in het voorontwerp.’
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (27 november 2023) voor de wegeniswerken in de Te Boelaarlei, district Borgerhout, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie. concept uitwerken tot een voorontwerp. |
SW/PR/ADM | Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | Communicatie en participatietraject organiseren |