Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Port of Antwerp Bruges (voorheen het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht), de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Op 10 december 2021 keurde het college (jaarnummer 9936) goed om op basis van de raamovereenkomst “Ontwerpen over de Ring (JD/A/015399)” een minicompetitie uit te schrijven voor het Kaderplan Nerven Over de Ring, en werden eveneens de opdrachtdocumenten voor deze deelopdracht goedgekeurd.
Op 4 maart 2022 keurde het college (jaarnummer 1835) de gunning goed van de deelopdracht Kaderplan Nerven Over de Ring aan COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV.
Op 7 juli 2023 keurde het college (jaarnummer 4809) het Kaderplan Nerven naar de Ringparken goed en werd Begeleidingsopdracht 1 ‘nerf Wapenstilstandlaan’ goedgekeurd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt de projectdefinitie en het concept ter advies voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Wapenstilstandlaan en Zurenborgbrug zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budget en de mobiliteitsvoorwaarden.
Het goedgekeurde Kaderplan Nerven naar de Ringparken geeft de ambitie weer om de bestaande woonwijken te verbinden met de nieuwe Ringparken. Het kaderplan definieert nerven als volgt: “Een nerf is een verbinding met belevings- en verblijfswaarde die trage weggebruikers op een veilige en comfortabele manier naar de Ringparken laat bewegen.”
Om een versnelde realisatie van de nerven te kunnen uitvoeren werd in het bestek ((JD/A/015399) - Deelopdracht kaderplan Nerven Over de Ring (vast gedeelte)) voorzien in een optionele begeleidingsopdracht om ondersteuning te geven bij de opmaak van projectdefinities, ontwerpen, uitvoeringsplannen, …
Op basis van de optionele opdracht werd een eerste begeleidingsopdracht goedgekeurd voor de Nerf Wapenstilstandlaan/Zurenborgbrug.
De nerf Wapenstilstandlaan maakt een verbinding met het toekomstige Ringpark Groene Vesten. De huidige projectdefinitie en concept werd opgemaakt voor de straat Zurenborgbrug en Wapenstilstandlaan, beide gelegen in het district Berchem. Op termijn kan de nerf verder de verbinding maken met het Te Boelaerpark..
Het concept is gebaseerd op de principes en de ambities van het goedgekeurde Kaderplan Nerven naar de Ringparken. De bestaande toestand en het concept werden besproken met verschillende diensten.
Groen - Bomentoets
Groep 1: Gingko biloba (ter hoogte van kruising Ringfietspad)
Groep 2: Alnus x spaethii ‘Speath’ (middenberm Wapenstilstandlaan)
Mobiliteitsvoorwaarden
Voetgangers:
Fietsers:
Openbaar vervoer/deelmobiliteit:
Auto:
Techniek
Concept
De overgedimensioneerde rijweg met middenberm op Zurenborgbrug en Wapenstilstandlaan wordt teruggebracht tot de standaard rijwegbreedte, aangepast voor openbaar vervoer (busroute) en brandweer (hoofdaanrijroute). Daardoor ontstaat er meer ruimte om comfortabele brede voetpaden en vrijliggende fietspaden te voorzien. Er is meer ruimte om groen en bomen in te planten.
De Zurenborgbrug krijgt gedeeltelijk een groene invulling, daardoor wordt het bermenlandschap, onderdeel van het toekomstig Ringpark Groene Vesten, aan beide zijden van de ring met elkaar verbonden.
Het geheel zorgt voor een aangename verbinding voor wandelaars en fietsers vanuit Berchem naar Ringpark Groene Vesten, maar ook, na oversteek van de singel, via de Pretoriastraat naar het centrum van de stad.
De continuïteit van de route voor fietsers en voetgangers aan de zuidzijde van de Wapenstilstandlaan (staduitwaarts) wordt maximaal geoptimaliseerd door het loskoppelen van de Jupiterstraat en de Neptunusstraat.
In de toekomst is er op die manier een groene verbinding mogelijk tussen Te Boelaerpark en Ringpark Groene Vesten.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een positieve parkeerbalans voor de Wapenstilstandlaan, van 36 naar 39 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen op de Zurenborgbrug worden niet behouden.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en het concept voor de “Groene nerf” Wapenstilstandlaan/Zurenborgbrug op voorwaarden dat:
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 13 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: , N-VA
Hebben zich onthouden: CD&V, Vlaams Belang
De districtsraad adviseert de projectdefinitie voor de Nerf in de Wapenstilstandlaan, Zurenborgbrug, districten Berchem en Borgerhout negatief.
De districtsraad noemt het uitwerken van deze nerf een gemiste kans. De uitwerken van de nerven Kalverveld, Luit. Lippenslaan - Koxplein en St.-Fregandus-Ter Lo bieden wel een meerwaarde voor het district Borgerhout.
Hoewel niet op het grondgebied van het district noemt het district Borgerhout ook de beperkte ontharding een gemiste kans. Gezien het beperkte verkeer was de keuze voor een fietsstraat mogelijk. De keuze voor een rijweg met afzonderlijke fietspaden zorgt voor een veel te beperkte ontharding. Bovendien blijken mogelijkheden om parkeerplaatsen te schrappen (en te vervangen op privé-parking in de buurt) niet onderzocht.
Tot slot is er vanwege het district Borgerhout geen engagement om een deel van de kost op ons te nemen rond de heraanleg van het kruispunt Wapenstilstandlaan/Bacchuslaan/Frans De Vriendtstraat.