In 2014 werden de eerste plannen gepresenteerd voor een parallele fietsstraat aan de Turnhoutsebaan. Deze loopt over Borgerhouts grondgebied vanaf de Van Der Keilenstraat, Helmstraat, Laar, Kattenberg en via de Peperbus, Gravinstraat, Gijselsstraat naar de Noordersingel. Ondertussen is deze fietsstraat al enkele jaren in gebruik.
Bij eigen gebruik en met gesprekken met gebruikers merkten we dat de fietsstraat niet overal even veilig is. Dit situeert zich vooral op vlak van:
1. De voorrang voor gebruikers van de fietsstraat. Op sommige punten is er wel voorrang voor gebruikers (fietsers) maar op andere punten weer niet. Dit geeft een vals idee dat men altijd voorrang heeft als fietser. In bijlage aan deze motie kan je verschillende punten zien waar wel en geen voorrang is bv. aan het Laar is er geen voorrang maar aan de kruising met de Generaal Eisenhouwerlei heeft men wel voorrang. Het is veiliger om dit overal consistent toe te passen en dit te ondersteunen met extra signalisatie. Dit is zowel voor automobilisten en fietsers duidelijker.
2. Sommige punten kunnen nog veiliger bv. ter hoogte van de kruising aan de Sint-Lucasstraat met de Gravinsstraat (en daarna de Gijselsstraat) hebben zowel auto als fietsers geen goed zicht of er een andere weggebruiker aankomt vanuit de Gravinstraat of vice versa vanuit de Sint-Lucasstraat. De verkeersplateau lijkt soms onvoldoende te bufferen om aanrijdende wagens of fietsers op dat punt te doen vertragen.
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout het volgende:
Art. 1 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de parallelle fietsstraat overal en ononderbroken voorrang te geven aan de gebruikers ervan. Dit is duidelijker voor alle gebruikers en voornamelijk voor de fietsers waarvoor de fietsstraat werd aangelegd.
Art. 2 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om samen met het district Borgerhout te bekijken hoe de fietsstraat nog veiliger kan gemaakt worden bv. aan kruispunten met andere verkeersplateau’s, signalisatie,…
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 4onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, N-VA