Terug
Gepubliceerd op 17/11/2023

2023_CBS_07233 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155370. Rijnkaai 1-4, Braziliëstraat 2A-C-D-E. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 16/11/2023 - 17:30 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07233 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155370. Rijnkaai 1-4, Braziliëstraat 2A-C-D-E. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07233 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155370. Rijnkaai 1-4, Braziliëstraat 2A-C-D-E. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022155370

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

ANTWERP NIGHTLIFE CENTER (0768286421) met als adres Beukenlaan 12 te 2020 Antwerpen,

BVBA EXPO 62 (0872522522) met als adres Beukenlaan 12 te 2020 Antwerpen en

MIST ANTWERP (0769793087) met als adres Beukenlaan 12 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Rijnkaai 1-4, Braziliëstraat 2A-C-D-E te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 129K3

waarvan:

 

-          20181026-0002

afdeling 7 sectie G nr. 129K3 (De Shop Evenementenhal)

-          20220701-0032

afdeling 7 sectie G nr. 129K3 (Club Lima)

-          20220823-0048

afdeling 7 sectie G nr. 129K3 (Club VAag)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het splitsen, actualiseren en hernieuwen van een bestaande omgevingsvergunning op naam van Expo 62 bvba

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Aan bvba De Shop werd door de deputatie in 2019 een vergunning in beroep verleend voor een termijn van 4 jaar. Door middel van OMV_2019045029, OMV_2019045912, OMV_2019044924 en OMV_2019074579 werden de openings- en sluitingsuren van de inrichtingen uitgebreid. De omgevingsvergunning met kenmerk OMV_2018130645, werd overgedragen aan bvba EXPO 62 door besluit OMV_2020054565. De vergunning verliep op 10 oktober 2023.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag omvat het verder exploiteren van clubs Vaag en Lima.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Club Lima
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar
(hernieuwing)

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

37,50 kW
(hernieuwing)

32.1.2°

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A)LAeq,15min;

100,00 dB(A)LAeq,15min

 

 

Aangevraagde rubriek(en) Club VAag
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar
(hernieuwing)

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 630,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

47,00 kW
(hernieuwing)

32.1.2°

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A)LAeq,15min;

100,00 dB(A)LAeq,15min

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

 

Club Lima

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 5.32.2.2 §2 van Vlarem II: de exploitatie van de inrichting en het gebruik van (een) elektronische versterker(s) die muziek voortbrengt(en) is, behalve op zon- en feestdagen, verboden vanaf 3.00 uur tot 7.00 uur. 

Voorstel:

Club Lima (oude club Roxy) mag, in afwijking van de VLAREM II-norm, tot 5.00 uur geëxploiteerd worden in de nachten van dinsdag op woensdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag en op nachten die voorafgaan aan een feestdag. Daarnaast wordt ook gevraagd om een opening ad hoc mogelijk te maken, om zo de uitbating van privé-evenementen mogelijk te maken. Deze ad hoc openingen zullen slechts sporadisch voorkomen.

Club VAag

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:
Artikel 5.32.2.2 §2 van Vlarem II: de exploitatie van de inrichting en het gebruik van (een) elektronische versterker(s) die muziek voortbrengt(en) is, behalve op zon- en feestdagen, verboden vanaf 3.00 uur tot 7.00 uur. 
Voorstel 
Het sluitingsuur voor club Vaag in de kelderverdieping van het evenementencomplex de Shop wordt vastgelegd op 7.00 uur voor de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en op nachten die voorafgaan aan een feestdag. Daarnaast wordt ook gevraagd om een opening ad hoc mogelijk te maken, om zo de uitbating van privé-evenementen mogelijk te maken. Deze ad hoc openingen zullen slechts sporadisch voorkomen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

9 maart 2023

28 april 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24 juli 2023

22 augustus 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA


15 november 202316 november 2023voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Lokale Recherche/ Leefmilieu

3 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving

9 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht

3 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 maart 2023

29 maart 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

9 maart 2023

19 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 maart 2023

17 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

9 maart 2023

20 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

24 juli 2023

10 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 maart 2023

20 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor centrumfuncties-art. 5-stedelijke functies en zone voor publiek domein-art. 7.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming dareca blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de hernieuwing van de milieuvergunning voor een nightlife activiteit op het Eilandje met daarnaast ook een opdeling van de ruimtes en het bijhorend beheer.

De locatie is opgenomen in de afbakening van de beleidsvisie nightlife.

Bedenking wordt alleen gemaakt voor de grote zaal en de locatie op de eerste verdieping of de activiteit stopgezet wordt dan wel overgenomen is.

Voor het aanvraag dossier kan gunstig advies gegeven worden door de dienst OS/BI.

Er worden geen stedenbouwkundige handelingen aangevraagd.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op het aanwervingsbureau voor havenwerklieden op de hoek van de Rijnkaai-Braziliëstraat dat in 1960 werd opgericht en bij ministerieel besluit van 29 mei 2001 werd beschermd als monument. De aanvraag bevat geen informatie die toelaat om de eventuele impact van de aangevraagde handelingen op de erfgoedwaarde van het gebouw te beoordelen. Vanuit oogpunt Monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de aanvraag, mits voor alle toelatingsplichtige handelingen een toelating wordt bekomen van het agentschap Onroerend Erfgoed.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een groot aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag. Ingevolge het advies van de brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 163 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De bestaande functies worden gesplitst. Deze aanvraag gaat enkel over club Vaag en club Lima.

De evenementenhal en De Shop behoren niet tot deze aanvraag.

 

In de mober bij het dossier wordt de parkeerbehoefte van deze 2 clubs berekend op 163.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 163.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De Montevideopakhuizen worden gerenoveerd en zullen een ondergrondse parking hebben. Een deel van deze parkeerplaatsen zou ’s avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden door bezoekers van de clubs. Hierover kan een overeenkomst gesloten worden.

Deze parking is nog niet gebouwd.

 

Omwille van de impact die evenementen op de omgeving kunnen hebben wordt aan de aanvrager gevraagd om een evenementenvervoersplan op te maken per type van evenement dat op regelmatige basis aan de stad wordt voorgelegd. Het doel van deze vervoersplannen is om het geheel van functies op Montevideo bereikbaar te houden en tezelfdertijd de draagkracht van de omgeving niet te overschrijden.

 

Tot wanneer voldoende parkings beschikbaar zijn, moet een eigen shuttledienst naar parkings die iets verder liggen georganiseerd worden.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit niet van toepassing.

 

Fietsvoorzieningen:

Volgens de mober zijn er 90 fietsenstallingen nodig voor beide clubs.

Er worden geen fietsenstallingen ingericht op eigen terrein.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen mag enkel in de parkeerstrook of laad- en loszones, en mag het overige verkeer niet hinderen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Onderhavige aanvraag betreft een splitsing, actualisatie en hernieuwing van een bestaande omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit op naam van Expo 62 bvba. Echter, in de toekomstige situatie dienen de activiteiten opgesplitst te worden over de verschillende exploitanten, zoals weergegeven in onderstaande tabel.
 

Vergunde situatie

Nieuwe situatie

Zaal

Functie

Openingsuren, zaalcapaciteit

Zaal

Functie

Openingsuren, zaalcapaciteit

Vaag (kelder)

Club/Bar

387 personen Open:
- Do: 23.00-06.00 uur
- Vr: 23.00-06.00 uur
- Za: 23.00-06.00 uur

Vaag

Club

327 personen Open:
- Ad hoc
- Do: 22.00-07.00 uur
- Vr: 22.00-07.00 uur
- Za: 22.00-07.00 uur (+ elke dag voor feestdag)

Roxy (gelijkvloers)

Club/Bar

499 personen Open:
- Di: 22.00-05.00 uur
-Vr: 22.00-05.00 uur
- Za: 22.00-05.00 uur

Lima

Club/Bar

club/bar/foyer 299 personen Open:
- Ad hoc
- Di: 22.00-05.00 uur
- Do: 22.00-05.00 uur
-Vr: 22.00-05.00 uur
- Za: 22.00-05.00 uur (+ elke dag voor feestdag)

Lima

Club/Bar

192 personen Open:
- Ad hoc
- Vr: 22.00-05.00 uur
- Za: 22.00-05.00 uur

Zal aangevraagd worden in aparte vergunningsaanvraag door nieuwe exploitant.

De Shop

Evenementenhal

evenementenhal (Bevat momenteel een tijdelijke stelling) 2.263 personen Open: Ma-Zo: overdag (evenementen) Vr: …-05.00 uur (evenementen) Za: …-05.00 uur (evenementen)

Zal aangevraagd worden in aparte vergunningsaanvraag door nieuwe exploitant.

 

Op het gelijkvloers aan de linkerzijde zal zich voortaan ‘Lima’ (voorheen: Roxy) bevinden. Deze ruimte zal enerzijds fungeren als club/bar en anderzijds als foyer voor (theater)voorstellingen met een capaciteit voor 299 personen. De nieuwe Lima zal uitsluitend geopend zijn op dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag telkens van 22.00 tot 05.00 uur, alsook elke dag voor een feestdag. Daarnaast wordt ook gevraagd om een opening ad hoc mogelijk te maken, om zo de uitbating van privé-evenementen zoals onder andere bedrijfsfeesten en TD’s mogelijk te maken. Deze ad hoc openingen zullen slechts sporadisch voorkomen. Op de benedenverdieping bevindt zich club ‘Vaag’. Deze ruimte blijft als club fungeren en heeft een capaciteit voor 327 personen. Vaag is uitsluitend geopend op donderdag, vrijdag en zaterdag, telkens van 22.00 tot 07.00 uur, alsook elke dag voor een feestdag. Daarnaast wordt ook gevraagd om een opening ad hoc mogelijk te maken, om zo de uitbating van privé evenementen zoals onder andere bedrijfsfeesten en TD’s mogelijk te maken. Deze ad hoc openingen zullen slechts sporadisch voorkomen.

 

Voor de beoordeling van de milieueffecten gebonden aan het ontplooien van de beoogde activiteiten worden er geen negatieve effecten om de omgeving verwacht.

 

Gezien de ligging van club Vaag en club Lima, alsook het type van activiteiten werden de effecten op de omgeving samen geëvalueerd. Voorliggende aanvraag brengt geen aanzienlijke mobiliteitseffecten teweeg. Dit blijkt uit de namens de vergunningsaanvrager bijgevoegde mobiliteitsstudie van Vectris die werd opgemaakt conform het Richtlijnenboek Mobiliteitseffectenstudies van de Vlaamse Overheid. Gelet op het voorwerp van de aanvraag worden geen bijkomende negatieve effecten van het geluid verwacht. Dit omwille van de verderzetting van bestaande activiteiten (club Vaag en nieuwe club Lima). De exploitatie van de overige elementen zullen niet meer onder deze vergunning vervat worden. Tot slot, de effecten op de luchtkwaliteit, biodiversiteit en onroerend erfgoed worden kort besproken. Echter, gelet op het voorwerp van de aanvraag kan aangenomen worden dat de exploitatie van club Vaag en club Lima geen bijkomende negatieve effecten zullen veroorzaken.

 

Ruimtelijk gezien ligt het clubcomplex de Shop op het Antwerpse Eilandje tussen de loodsen van de Waagnatie, de Montevideomagazijnen én op minder dan 20 meter van het Limaplein. Het omvat een evenementenhal De Shop en nachtclubs Vaag, Roxy en Lima. Voorliggende aanvraag beoogt de voortzetting van de clubs Roxy en Vaag. Bij deze gelegenheid wordt Roxy omgedoopt tot club Lima. Club Vaag blijft ongewijzigd. Gezien het ontspanningsinrichtingen met muziekactiviteiten betreft, werden in het aanvraagdossier 2 geluidstudies gevoegd: 1 geluidstudie per zaal. Uit het akoestisch onderzoek van de club Lima (voorheen Roxy) blijkt dat het ontplooien van muziekactiviteiten in de hoogste categorie leidt tot overschrijding van de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht. De beperkte geluidsdemping van de glaspartijen aan de kopzijde van het gebouw, uitkijkend op het Limaplein, is naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van deze schending. Om hieraan te remediëren stelt de geluidsdeskundige voor om het emissieniveau bij te stellen tot 98 dB(A) en 94dB(A) voor respectievelijk pop- en housemuziek. Het opleggen of beperken van muziekgenres, notabene in een dansinrichting, maakt echter geen deel uit van de lasten en voorwaarden die een overheid kan of mag opleggen. Saneringsmaatregelen kunnen ook geen oplossing aanreiken gelet op de beschermde status van het gebouw.

Voor club Vaag wordt er -volgens de geluidsdeskundige -ruimschoots aan de geluidsnorm voldaan. Dit dient echter genuanceerd te worden. Bij uitvoering van de geluidstudie was de Montevideo-site nog in ontwikkeling. Relevante meetpunten ter hoogte van de site aan de Braziliëstraat worden er dus niet voorzien met als gevolg dat de impact ter hoogte van de Braziliëstraat niet bestudeerd werd. Bijkomend dient opgemerkt te worden dat er niet simultaan is gemeten in de twee zalen. Nochtans zal er op donderdag, vrijdag en zaterdag, alsook elke dag voor een feestdag simultaan geëxploiteerd worden.

Hieruit vloeit voort dat de inrichting -een beschermd monument- niet geschikt is om te fungeren als een volwaardige club; in het bijzonder voor club Lima. Voor de club Vaag geeft de studie mogelijks een vertekend beeld van de impact van de inrichting op de omgeving.

Verder bleek uit het politieverslag dat het aantal gerapporteerde "incidenten" te Rijnkaai 1-4 torenhoog is. Het betrof uiteenlopende overlastvormen op het openbaar domein waaronder wildplassen, dronkenschap, verstoring van de openbare orde,  maar ook mis- en wanbedrijven waaronder diefstal, opzettelijke slagen en verwondingen en vechtpartijen.


Op vlak van mobiliteit is het Eilandje én de ruime omgeving van de Rijnkaai verzadigd. Door de exploitatietijden is het cliënteel aangewezen op bijna één vervoersmodus, met name gemotoriseerd verkeer. Het afwenden van de gegenereerde parkeerplaatsen op het openbaar domein creëert, naast de problemen van verkeersleefbaarheid, een bijkomend spanningsveld tussen de woonontwikkelingen en nachtleven.

 

Als gevolg van de bovenstaande overwegingen wordt voorgesteld de vergunning te weigeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld de omgevingsvergunning te weigeren.

 

Geadviseerde rubrieken

Geadviseerde rubriek(en) Club Lima

Rubriek 

Omschrijving 

Ongunstig geadviseerd voor 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar (hernieuwing) 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

37,50 kW (hernieuwing) 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

100,00 dB(A) LAeq,15min 

  

Geadviseerde rubriek(en) Club Vaag 

Rubriek 

Omschrijving 

Ongunstig geadviseerd voor 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar (hernieuwing) 

12.2.1° 

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; 

zonder voorwerp 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

47,00 kW (hernieuwing) 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

100,00 dB(A)LAeq, 15min 


Standpunt college 

Het college sluit zich niet integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, die adviseert om voorliggende vergunningsaanvraag te weigeren. Hij baseert zich hiervoor op het feit dat dat bij de opmaak van de geluidsstudie in 2019, de Montevideo-site nog in ontwikkeling was. Anderzijds verwijst de omgevingsambtenaar naar de overlast en impact van de inrichting op de omgeving. 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor centrumfuncties-art. 5-stedelijke functies.

Artikel 5.1 van het RUP Eilandje stelt dat volgende functies zijn toegelaten: 

• Wonen is toegelaten
• Gemeenschapsvoorzieningen zijn toegelaten
• Hotels zijn toegelaten
• Kantoren, diensten en ateliers zijn toegelaten
• Groothandel is toegelaten
• Detailhandel is toegelaten
• Vrijetijdsvoorzieningen zijn toegelaten
• Cafés en restaurants zijn toegelaten; voor cafés en mengvormen tussen cafés en restaurants geldt een maximum netto-handelsoppervlakte van 600 m² met uitzondering van bouwblok MONTEVIDEO C1 en B1 waar er geen begrenzing is.  

Gelet op het feit dat de functie dancing niet voorkomt in deze lijst én dancing als een aparte functie wordt omschreven in de vergunningsplichtige functiecategorie “dancing, restaurant en café” conform het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen, betreft het een inmiddels geacht vergunde, maar zonevreemde functie. Met toepassing van artikel 68, 6° van het decreet betreffende de omgevingsvergunning zal het college de vergunning daarom verlenen voor een duurtijd van 2 jaar.  

Gelet op het feit dat er geen geactualiseerde geluidsstudie in het dossier is toegevoegd en de omgeving inmiddels is gewijzigd, zal het college hieromtrent bijkomende voorwaarden opleggen. 

Het college is bijgevolg van mening dat voorliggende aanvraag vergund kan worden, mits het opleggen van onderstaande bijzondere milieuvoorwaarden.

Geadviseerde rubriek(en) Club Lima

Rubriek 

Omschrijving 

Gunstig voor 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar (hernieuwing) 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

37,50 kW (hernieuwing) 


Rubriek 

Omschrijving 

Ongunstig voor 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

100,00 dB(A) LAeq,15min 

  

Geadviseerde rubriek(en) Club Vaag 

Rubriek 

Omschrijving 

Gunstig voor 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar (hernieuwing) 

12.2.1° 

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; 

zonder voorwerp 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

47,00 kW (hernieuwing) 


Rubriek 

Omschrijving 

Ongunstig voor 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

100,00 dB(A)LAeq, 15min 


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 december 2022

Volledig en ontvankelijk

6 maart 2023

Start 1e openbaar onderzoek

16 maart 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

14 april 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

20 juli 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

20 juli 2023

Start laatste openbaar onderzoek

30 juli 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

28 augustus 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

18 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16 november 2023

Verslag GOA

16 november 2023

Naam GOA

Bieke Geypens

  

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 maart 2023

14 april 2023

0

0

0

1

30 juli 2023

28 augustus 2023

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

Bezwaarschrift: 

Er werd één bezwaarschrift ingediend waarin wordt gesteld dat een dergelijke ontspanningsinrichting niet thuishoort in een woonbuurt. De overlast is verscheiden van aard gaande van parkeeroverlast, niet naleven van de openingsuren, vernielen van straatmeubilair, wildplassen en onveiligheidsgevoel. Ook de combinatie met Bocadero.

Beoordeling:

Het bezwaar is gegrond. De combinatie van nachtleven en wooncomfort is een moeilijke evenwichtsoefening. Dit resulteert vaak in afgeleide hinder buiten de exploitatiegebouwen. Deze afgeleide hinder werd tevens vastgesteld door de politie. Doordat de woonomgeving zich in tussentijd heeft verplaatst richting de inrichting, kan verwacht worden dat bij hernieuwing van de exploitatie de hoeveelheid aan klachten enkel zal vermeerderen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Bijzondere milieuvoorwaarden
1. Er moet binnen een termijn van 3 maanden na datum van dit besluit een grondige geluidstudie worden uitgevoerd die rekening houdt met de nieuwe omgeving (nieuwe meetpunten) én die metingen bevat bij gelijktijdige exploitatie van de verschillende zalen. De geluidstudie wordt onmiddellijk overgemaakt aan de stad;
2. Om tegemoet te komen aan de verschillende vormen van afgeleide hinder, dient een concreet en adequaat actieplan vanuit de exploitant opgesteld en uitgevoerd te worden;
3. Openingsuren voor zaal Lima worden vastgelegd op dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag telkens van 22.00 tot 05.00 uur, alsook elke dag voor een feestdag;
4. Openingsuren voor Club vaag worden vastgelegd op donderdag, vrijdag en zaterdag, telkens van 22.00 tot 07.00 uur, alsook elke dag voor een feestdag;
5. Het geluidsniveau wordt gelimiteerd op 95 dB(A) Laeq15min;
6. Er dient te worden voldaan aan alle sectorale voorwaarden die vallen onder een inrichting klasse 2 (rubriek 32.1.2);
7. De voorwaarden zoals geformuleerd door de brandweer moeten integraal nageleefd worden.

Artikel 3

De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 16 november 2025 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.  

De vergunning omvat thans volgende rubriekentabellen per exploitatie (gecoördineerde rubriekentabellen):

Club Lima

Rubriek 

Omschrijving 

Gecoördineerd 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

37,50 kW 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

95,00 dB(A) LAeq,15min 

  

Club Vaag 

Rubriek 

Omschrijving 

Gecoördineerd 

3.2.2°a) 

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; 

1.000 m³/jaar 

12.2.1° 

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; 

Zonder voorwerp 

16.3.2°a) 

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; 

47,00 kW 

32.1.2° 

lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 95 dB(A) LAeq,15min

95,00 dB(A)LAeq, 15min 


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.