Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 947) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren goed.
Op 18 mei 2015 (jaarnummer 53) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 747) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 44 van de statuten bepaalt dat het bestuursorgaan een ontwerp van budget opmaakt en deze ter goedkeuring aan de algemene vergadering en de districtsraad voorlegt.
Artikel 4 § 5 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren jaarlijks een actieplan voor het volgende werkingsjaar opstelt met het oog op de realisatie van een geïntegreerd en kwaliteitsvol sociocultureel aanbod op maat van het district. Het actieplan dient aan de districtsraad ter goedkeuring worden voorgelegd voor 1 januari van het jaar waarop het betrekking heeft. Vervolgens dient de jaarrekening ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de districtsraad Ekeren.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Stemden voor: Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Martine Voets (N-VA), Ellen Malfliet ( N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Bieke Dierick (N-VA), Wilfried Michiels (N-VA), Mick De Maere (Open VLD), Fabienne Van Damme (Vooruit), Hendrik Henkens (Voorruit), Jeroen Van den Bergh (CD&V), Guido Staes (Groen), Sofie Brits (Groen), Ingrid Weverbergh (Groen), Werner De Kerf (PVDA).
Onthoudingen: Freddy Geens (Vlaams Belang), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang) Filip Van den Broeck (Vlaams Belang).
De districtsraad neemt kennis van de volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren van 26 juni 2024:
De districtsraad keurt de jaarrekening 2023 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren goed.
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2023 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren alle punten van de agenda goed te keuren.
Op 30 januari 2017 (jaarnummer 19) keurde de districtsraad het voorgaande en uitgevoerde beheerplan voor de begraafplaats van Ekeren goed.
Op 5 mei 2023 (jaarnummer 2948) keurde het college de gunning voor de opmaak van een nieuw beheerplan voor de begraafplaats van Ekeren aan de firma Landmax goed.
Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een een raamovereenkomst is gesloten met meer dan één ondernemer, wordt die raamovereenkomst uitgevoerd op een van de volgende wijzen:
1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst; 2 / 3 Grote Markt 1 - 2000 Antwerpen info@antwerpen.be
2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld. De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
De mogelijkheden als voorzien in het eerste lid van dit punt gelden tevens voor elk perceel van een raamovereenkomst waarvoor in de raamovereenkomst de voorwaarden zijn vastgelegd met betrekking tot de werken, diensten en leveringen, ongeacht de vraag of alle voorwaarden met betrekking tot de werken, diensten en leveringen in kwestie in het kader van andere percelen, zijn vastgelegd.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.
Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6) van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Het beheerplan voor de begraafplaats omvat volgende doelstellingen die projectmatig worden gerealiseerd:
1. Het borgen dat de begraafplaats voldoende voldoende capaciteit biedt in de respectievelijke gedenkplaatsen met o.m. :
2. Het verhogen van de kwaliteit en beleving van gedenkplaatsen met nieuwe ontwerpen:
3. Het versterken van de landschappelijke inrichting van de begraafplaats door onder meer:
Met de nabestaanden van overleden kinderen wordt op 29 mei 2024 een inspraakmoment georganiseerd rond het nieuwe ontwerp van het kinderperk naar een vlindertuin.
De districtsraad keurt het beheerplan voor de begraafplaats van Ekeren goed.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 22 april 2024 |
Het district Ekeren wenst de Driehoekstraat meer bepaald het kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat opnieuw aan te leggen. Het comfort en de veiligheid van de weggebruikers wordt gemaximaliseerd. Het groene karakter wordt versterkt. De verblijfskwaliteit en belevingswaarde worden op die manier geoptimaliseerd. Tevens zal Water-link de riolering en huisaansluitingen vernieuwen in de Driehoekstraat tussen huisnummer 147 en 274.
Het districtscollege keurde in zitting van 25 april 2023 (jaarnummer 00082) het definitief ontwerp goed.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
Het aandeel van het district Ekeren in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Ekeren | 43% |
Aquafin nv | 57% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
De districtsraad van Ekeren keurt bestek GAC_2024_03126 voor "Wegeniswerken Driehoekstraat, Ekeren" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Driehoekstraat, Ekeren | budgetplaats: 5052500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2EKE010102M01402 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090200 budgetperiode: 2400 | volgt later |
Het districtscollege keurde in de zitting van 23 april 2024 (jaarnummer 98) de vergaderdata tweede semester 2024 voor het districtscollege en districtsraad goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op.
Districtscollege | Raadscommissie | Districtsraad |
2 juli 2024 | ||
9 juli 2024 | ||
6 augustus 2024 | ||
13 augustus 2024 | ||
20 augustus 2024 | ||
27 augustus 2024 | ||
3 september 2024 | 16 september 2024 | 23 september 2024 |
10 september 2024 | ||
17 september 2024 | ||
24 september 2024 | ||
1 oktober 2024 | 14 oktober 2024 | 21 oktober 2024 |
8 oktober 2024 | ||
15 oktober 2024 | ||
22 oktober 2024 | ||
5 november 2024 | 18 november 2024 | 25 november 2024 |
12 november 2024 | ||
19 november 2024 | ||
26 november 2024 | ||
3 december 2024 | 9 december 2024 | 16 december 2024 |
10 december 2024 | ||
17 december 2024 |
De districtsraad neemt kennis van de vergaderdata voor het tweede semester 2024.
In de zitting van 23 april 2024 (jaarnummer 100) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 16 april 2024 goed;
In de zitting van 30 april 2024 (jaarnummer 103) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 23 april 2024 goed;
In de zitting van 7 mei 2024 (jaarnummer 107) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 30 april 2024 goed.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 16, 23 en 30 april 2024.
De districtsraad vergaderde op 29 april 2024. Districtsraadslid Beatrijs Dierick (N-VA) heeft zich verontschuldigd voor deze vergadering.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 29 april 2024 goed.
Sinds 13 mei 2024 loopt tot 11 juni 2024 een openbaar onderzoek over de nieuwe aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de site Hoekakker in de wijk Donk. De aanvraag bevat vegetatiewijzigingen, stedenbouwkundige handelingen en verkavelingen.
Welk beleid voert u met betrekking tot deze aanvraag?
Toelichting door Freddy Geens (Vlaams Belang).
Antwoord van Koen Palinckx (N-VA).
di 28/05/2024 - 09:54