Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

2024_DREK_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

districtsraad Ekeren
ma 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Voorzitter van de Districtsraad; Freddy Geens, Districtsraadslid ; Kurt Van Noten, Districtsraadslid ; Ann Koekhoven, Districtsraadslid ; Annemie Plompen, Districtsraadslid; Marc Elseviers, Districtsraadslid; Mick De Maere, Districtsraadslid; Ellen Malfliet, Districtsraadslid; Iris Marynissen, Districtsraadslid; Guido Staes, Districtsraadslid; Brecht Mertens, Districtsraadslid; Martine Voets, Districtsraadslid; Fabienne Van Damme, Districtsraadslid; Beatrijs Dierick, Districtsraadslid; Wilfried Michiels, Districtsraadslid; Jeroen Van den Bergh, Districtsraadslid; Hendrik Henkens, Districtsraadslid; Sofie Brits, Districtsraadslid; Ingrid Weverbergh, Districtsraadslid; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Verontschuldigd

Werner De Kerf, Districtsraadslid; Filip Van den Broeck, Districtsraadslid

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Voorzitter van de Districtsraad
2024_DREK_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring 2024_DREK_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen. 

In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen. 

In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.

Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.

Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader. 

Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.

Juridische grond

Artikel 8 §1 decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.

Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad ekeren beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER.

Artikel 2

De districtsraad vraagt bijzondere aandacht voor volgende elementen:

  • Vervolgproces, planning, monitoring en terugkoppeling: de districtsraad vraagt dat het district Ekeren actief betrokken wordt bij de planning en regelmatige terugkoppeling over de stand van zaken van het vervolgproces. Daarnaast vraagt de districtsraad dat de effecten en resultaten van de acties uit het regionaal mobiliteitsplan; systematisch worden gemonitord en dat hierover regelmatig wordt teruggekoppeld aan alle betrokken besturen. 
  • Hoppin: De districtsraad vraagt bij het Hoppin-systeem met flexhaltes voldoende garanties op een vlot en klantvriendelijk gebruik van het openbaar vervoer voor iedereen. Meer overstappen en meer vervoersmodi combineren mag niet leiden tot veel langere reistijden of veel meer complexe reisroutes en moet ook voor minder mobiele mensen en senioren toegankelijk zijn. Bovendien moet er naast een gebruiksvriendelijke app voldoende garantie zijn op een goed bereikbare telefooncentrale, die bereikbaar is overeenkomstig de vigerende dienstregeling;
  • Mobiliteitsknooppunten: De districtsraad vraagt dat het station van Ekeren verder wordt uitgebouwd als mobiliteitsknooppunt waarbij er voldoende (openbare) vervoersmogelijkheden worden aangeboden;
  • Fietsverbindingen: De districtsraad vraagt verder onderzoek naar de extra fietsverbinding van de Salaadweg naar de Havana-buurt en vraagt het doortrekken van fietsverbinding Wilgenhoevestraat - F12 langs het nieuwe knooppunt aan de Kloosterstraat/Leugenberg;
  • Goederenvervoer per trein: de districtsraad vraagt aandacht voor het vervolgtraject van de 2de spoorontsluiting van de haven en de impact hiervan op het district Ekeren; 
  • Personenvervoer per trein: De districtsraad vraagt om te onderzoeken of er personenvervoer mogelijk is op het goederenspoor richting de haven (voorstadtrein) zodat de buurten in het noorden van Ekeren via het spoor ontsloten kunnen worden; 
  • Leefbaarheidsprojecten: De districtsraad vraagt dat mogelijke negatieve effecten op mens en milieu in ons district worden opgevolgd en waar nodig worden ingeperkt door de uitwerking van leefbaarheidsprojecten met een speciale aandacht naar het voorkomen van barrière vorming, geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit.

Artikel 3

Het besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.