Terug
Gepubliceerd op 21/10/2024

2024_DCDE_00267 - District Deurne. Confortalei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 21/10/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00267 - District Deurne. Confortalei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCDE_00267 - District Deurne. Confortalei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Confortalei in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7179);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Confortalei";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) keurde het college de principes van de snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen goed.

Op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) besliste het college om de werkwijze aan te passen en te werken met een prioriteitenlijst.

Op 8 augustus 2014 (jaarnummer 8179) keurde het college de uitvoering van snelheidsregulerende maatregelen in de Confortalei goed.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7406) keurde het college een aanpassing van de maatregelen in de Confortalei als proefproject goed waarbij flexdrempels geplaatst werden. Dit principe is positief geëvalueerd door de brandweer en de Lijn.

Naar aanleiding van vragen van bewoners wordt voorgesteld om ook aan de oostelijke zijde (van de Ter Heydelaan tot de Berlaimontstraat) de flexdrempel toe te passen als snelheidsremmende maatregel en dit voor een periode van minimaal zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

De volgende maatregelen worden voorgesteld ter hoogte van huisnummer 42 en huisnummer 110 in de Confortalei:

  • Flexdrempel van 3,50 meter op de rijbaan;
  • Prefab middenberm tussen de rijbaan en het fietspad om het omzeilen van de flexdrempel te voorkomen;
  • Voetpaduitstulping op de parkeerstrook met fietsnietjes omdat parkeren hier niet meer mogelijk is.
Om deze snelheidsremmende maatregelen te realiseren neemt de parkeerbalans af met 2 parkeerplaatsen. Hiervoor komen 11 fietsnietjes in de plaats.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Confortalei.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240613_Locatie_nieuwe_flexdrempels.png
  • Confortalei_42_BT_NT_Flexdrempel2_oppervlakte.pdf
  • Confortalei_110_BT_NT_Flexdrempel2_oppervlakte.pdf