fase | actie | datum | jaarnummer |
Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord | |||
Voorontwerp | Advies districtsraad Deurne | 21 februari 2019 | 125 |
Goedkeuring college | 22 maart 2019 | 2534 | |
Definitief ontwerp | Advies districtsraad Deurne | 20 juni 2019 | 85 |
Boterlaarbaan - Van Strydoncklaan. Silsburg Noord kamer B. Nieuw Openbaar Domein. SWPR13912
| |||
| Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 5 februari 2024 |
|
Voorontwerp | Goedkeuring college | 26 april 2024 | 3724 |
Op 22 maart 2019 (jaarnummer 2534) keurde het college het voorontwerp ‘Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord’, goed.
Op 20 juni 2019 (jaarnummer 85) bracht de districtsraad Deurne advies uit op het definitief ontwerp ‘Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord’.
Projectontwikkelaar Verhelst gaf opdracht aan Viva Architecture en Avant Garden om voor de ontwikkeling Boterlaarbaan Kamer B een voorontwerp op te maken.
Het voorontwerp omvat nieuw openbaar domein, parkaanleg groen en paden, rond een nieuwe ontwikkeling van meergezinswoningen. Integratie van Kamer B als schakelplek tussen Silsburg Noord en Park Groot Schijn.
Op 26 april 2024 (jaarnummer 3724) keurde het college het voorontwerp voor nieuw openbaar domein Boterlaarbaan - Van Strydoncklaan. Silsburg Noord kamer B, district Deurne, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter advies voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden en nieuw openbaar domein.
Het districtsbestuur heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
De nieuwe ontwikkeling gaat over de meest noordelijke kavel van het masterplan Silsburg-Noord, fase1 Kamer B. Deze zone sluit aan bij het Park Groot Schijn, de volkstuinen en het verbrede uiteinde van de Boterlaarbaan.
Het project bestaat uit meergezinswoningen, grondgebonden woningen en een private tuin boven een ondergrondse parking waarbij de grens tussen privaat en openbaar domein op de bouwlijn ligt. Het bestemmingsautoverkeer wordt langs de Boterlaarbaan direct binnen de site, in de ondergrondse parking geleid. Het nieuwe openbaar domein is autovrij.
In het ontwerp wordt de groenzone zoveel als mogelijk bewaard en wordt er een vlotte doorgang van het aanpalende park naar de bestaande weginfrastructuur voor zachte weggebruikers voorzien (worden door ontwerp geloodst van park naar voetpad).
Er is een inventarisatie van alle aanwezige bomen opgemaakt. Het uitgangspunt is het maximaal behoud van de aanwezige bomen.
In het landschapsontwerp zijn verhogingen, verlagingen en bufferkommen in het terrein voorzien die plaats geven aan wilde verstuivers en het bufferen van het oppervlaktewater (wadi’s).
De beplantingsstrategie is een uitbreiding van de beplanting in het aanpalende park Groot Schijn en zal in het definitief ontwerp verder verfijnd worden. Er wordt hierbij bekeken om ruimte voor een samentuin voor de buurt te voorzien.
De padenstructuur doorheen het project wordt voorzien in betonverharding, secundaire paden en de toegangen naar de woningen in standaard betonstraatstenen. Daar waar wortelzones zijn wordt een fundering van lavastructuur toegepast.
De brandwegen en verhuisroutes worden occasioneel gebruikt en uitgevoerd in grintgazon. Deze toepassing geniet de voorkeur van de ontwerpers omdat hier onderhoudsbewerking (terug losmaken en inzaaien) kan toegepast worden. De toepassingen en opbouw van de diverse verhardingen zullen in het definitief ontwerp verder bekeken worden.
In het definitief ontwerp zal de verlichting van het park Groot Schijn worden doorgetrokken en worden markeerpaaltjes (voor de brandweer) en straatmeubilair ingetekend.
Voor de ophaling van het huisvuil wordt buiten het projectgebied een voorstel reservatiezone ‘ondergrondse sorteerstraat’ voorzien, meer bepaald in de Boterlaarbaan.
Bomenbalans
Omwille van het bouwproject en de brandweerroute (inclusief opstelling) worden er 38 bomen gerooid. Er worden in samenspraak met de groendienst van de stad nieuwe bomen aangeplant. Deze worden in het definitief ontwerp meegenomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Het regenwater wordt opgevangen en herbruikt of afgevoerd naar de wadi waar het ter plaatse kan infiltreren.
De toegankelijke ruimte rond het project, de bouwlijn is de grens tussen privaat en openbaar, wordt volledig overgedragen en is ontworpen als kwalitatief publieke ruimte. Hiervoor is dit infrastructuurproject opgemaakt. De padenstructuur sluit later aan op de verdere ontwikkelingen.
Zes maanden na definitieve oplevering zullen de gronden en de infrastructuur kosteloos overgedragen worden aan de stad om te worden ingelijfd in het lokaal openbaar domein. Op het moment van de kosteloze overdracht zal de nodige info bezorgd worden aan de dienst Financiën/boekhouding/algemene boekhouding, zodat deze gronden correct kunnen geboekt worden.
De districtsraad geeft gunstig advies op het voorontwerp (19 januari 2024) voor nieuw openbaar domein Boterlaarbaan - Van Strydoncklaan. Silsburg Noord kamer B, district Deurne.