Samenstelling
Aanwezig
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter;
Tjerk Sekeris, districtsburgemeester;
Elke Brydenbach, districtsschepen;
Frank Vercammen, districtsschepen;
Freddy Lorent, districtsschepen;
Philip Van Acker, districtsschepen;
Guy Dirckx, districtsraadslid;
Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid;
Freya Van Alsenoy, districtsraadslid;
Manal Toumi, districtsraadslid;
Arbër Halili, districtsraadslid;
Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid;
Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid;
Robert Stephens, districtsraadslid;
Mathijs Post, districtsraadslid;
Sandra Wintershoven, districtsraadslid;
Alain Hoeckx, districtsraadslid;
Mascha Van Huffelen, districtsraadslid;
Steven Van Bockstal, districtsraadslid;
Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid;
Benjamin Weyts, districtsraadslid;
Karin Slootmans, districtsraadslid;
Sonja Stoop, districtsraadslid;
Ellen Seresia, districtsraadslid;
Gregorio Cabello Sepulveda;
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris;
Maarten Caestecker, districtssecretaris
Afwezig
Kristof Vissers, districtsraadslid;
Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid;
Viviane Gedopt, districtsraadslid
Verontschuldigd
Skrolan Hugens, districtsraadslid
Secretaris
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris
Voorzitter
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2024_DRDE_00073 - Districten Borgerhout en Deurne. Lanteernhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Lanteernhofstraat in de districten Borgerhout en Deurne:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 oktober 2010 (jaarnummer 13164);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Bikschotelaan';
- maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Lanteernhofstraat 117 is een van de inkomende dossiers.
Op 15 mei 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Lanteernhofstraat ter hoogte van huisnummer 117. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 117 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 117 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 3).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 7 juni 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0105 - Een betrokken Deurne
2DEU010501 - Deurne put haar adviesbevoegdheden uit wanneer dat nodig is
Besluit
De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad deurne beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lanteernhofstraat in de districten Borgerhout en Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 oktober 2010 (jaarnummer 13164).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.