Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

2024_DRDE_00006 - District Deurne - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

districtsraad Deurne
do 18/01/2024 - 20:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid; Benjamin Weyts, districtsraadslid; Karin Slootmans, districtsraadslid; Sonja Stoop, districtsraadslid; Ellen Seresia, districtsraadslid; Gregorio Cabello Sepulveda; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Arbër Halili, districtsraadslid

Verontschuldigd

Kristof Vissers, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2024_DRDE_00006 - District Deurne - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring 2024_DRDE_00006 - District Deurne - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen. 

In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen. 

In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.

Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.

Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader. 

Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.

Juridische grond

Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.

Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad deurne beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER rekening houdend met volgende opmerkingen:

Wij sluiten ons aan bij de intentie van het routeplan om het onderliggende, regionale wegennet minder aantrekkelijk te maken voor autovervoer en vragen dit te vertalen naar concreet beleid dat inzet op snelheidsverlaging, inrichting van fietsstraten, tuinstraten, leefstraten en andere concepten op maat van de bewoners. Wij vragen dat het Routeplan meer concrete acties opneemt om sluipverkeer in woonwijken te voorkomen. 

Het district Deurne juicht de bouw van een snelle tramverbinding tussen het bestaande tankstation (Ranst – E34 – Turnhout/Antwerpen) en Antwerpen toe, maar stelt zich vragen bij het voorgestelde tracé. Een tracé door het Rivierenhof in het beschermde gedeelte van het park kan niet voor het district Deurne.

Het district blijft achter haar eis staan om de E313 tussen het rondpunt van Wommelgem en de aansluiting van de E313 met de R1 volledig te ondertunnelen. De sneltram tussen het bestaande tankstation en Antwerpen (zie boven) zou dan eveneens in een tunnel kunnen.

Het district vraagt een sterke toename in de investeringen van De Lijn in het district. Wij vragen onder meer de bouw van een tramlijn over de Bisschoppenhoflaan naar een te bouwen P & R ter hoogte van de Hoogmolenbrug. Wij vragen nogmaals om werk te maken van een tram die Deurne-Noord verbindt met Deurne-Zuid. Deurne vraagt ook de opwaardering van de buslijnen die Merksem (over Deurne-Noord) verbindt met Deurne-Zuid (Hooftvunderlei).

Artikel 2

De districtsraad vraagt om volgende concrete projecten die passen binnen de kaders van het Routeplan 2030, mee te nemen in het vervolgproces en vraagt aandacht voor volgende punten:

  • In Deurne is er heel weinig vraag naar het doortrekken van de tram van het rondpunt van Wommelgem naast de E313 (bestaand tracé tot aan de Ruggeveldlaan) door het Rivierenhof (naast de E313) en zo verder.
  • De huidige doorsteken op de Dascottalei ter hoogte van de Vuurwerkstraat en de Schoggestraat kunnen beter dichtgelegd worden. Dat is veiliger voor de tram en het levert parkeerplaatsen op.

Artikel 3

Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231220_gezamenlijke_themacommissie.pdf