Eind januari kondigde Koen Kennis aan dat er in heel Antwerpen meer dan 30km fietspaden heraangelegd zouden worden. Het gaat om fietspaden aangelegd in stoepstenen die vervangen worden door een laag asfalt.
Dat de reflex er is om fietspaden aan te leggen in asfalt is een goede zaak, maar je kan je enkele vragen stellen bij de keuzes die er gemaakt zijn.
Deze maand zijn er al enkele fietspaden in Deurne aangepakt. Zo is dit het geval voor een deel van de Jan Welterslaan. Ondanks dat hier nog niet het volledig fietspad vervangen werd is er ondertussen ook aan de Alfons Schneiderlaan al gedeeltelijk stoepsteen vervangen door Asfalt.
Het asfalt dat gegoten is, is in tegenstelling tot op andere plaatsen direct tot tegen de stoepstenen gegoten. Op andere plaatsen aan fietspaden uit asfalt zie je dat er eerst nog een dunne lange boordsteen is tussen de stoepstenen en het asfalt van het fietspad. Nu dat dit direct tot tegen de stoepstenen gegoten is zie je dat het hier en daar de stoepstenen wat naar beneden drukt. Dit samen met de dikte van de laag asfalt creëert hier en daar enkele centimeters niveauverschil tussen die stoepstenen en het asfalt met struikelgevaar tot gevolg.
Over de keuze van de andere Deurnese fietspaden die nog op de planning staan valt ook wat te zeggen. Dit zijn: Eksterlaar, Boekenberglei (tussen Ruimtevaartlaan en Drakenhoflaan), Jozef Verbovenlei, Gallifortlei en Menegemlei.
Wat opvalt is dat er hier enkele fietspaden tussen zitten die nog in perfecte staat zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan het stuk Boekenberglei dat gepland staat of de Alfons Schneiderlaan, waar het enige obstakel van het fietscomfort de vele wagens en camionetten zijn die vaak tot halverwege het fietspad geparkeerd staan.
Het fietspad van de Dascottelei daarentegen heeft op sommige plaatsen veel verzakingen, wat het fietscomfort verminderd en waardoor het bij regenachtige dagen slalommen is tussen de plassen, die gevormd worden in deze verzakkingen. Dit fietspad staat echter dan weer niet op de lijst van fietspaden die aangepakt zullen worden. Daarnaast zijn er ook enkele stukken rijbaan en stoep in Deurne die wel eens en opfrisbeurt zouden kunnen gebruiken. Toch wordt er nu geïnvesteerd in de heraanleg van fietspaden die er nog zeer goed aan toe zijn.
Dit alles doet toch vragen stellen bij de manier waarop de prioriteiten bepaald worden. Ook de tijdspanne tussen de aankondiging van de werken en de effectieve uitvoering zijn opmerkelijk te noemen. Zo weten we al een tijdje dat het fietspad aan de Drakenhoflaan zal aangepakt worden, maar is het nog steeds wachten op de uitvoering. In dit dossier kan aankondiging en uitvoering plots binnen een tijdsspanne van minder dan 2 maanden.
Uit dit alles 4 vragen: