Terug
Gepubliceerd op 08/05/2024

2024_DCDE_00126 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 06/05/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00126 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCDE_00126 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Mortselsesteenweg in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 juni 2022 (jaarnummer 4856);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Boekenberglei en Eksterlaar';
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Naar aanleiding van een melding van "De Hoeve"  werd de verkeerssituatie ter hoogte van het kruispunt met de Maarschalk Montgomerylaan herbekeken. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Deurne voor om een bijkomende oversteekplaats in te richten ter hoogte van het nummer 29 om zo de verkeersveiligheid te verhogen voor stappers. 

Uit nazicht is tevens gebleken dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van het kruispunt met de Maarschalk Montgomerylaan (artikel 5);
  • de verkeersgeleider en parkeerzone ter hoogte van het kruispunt met het Eksterlaar worden verwijderd uit het reglement.
    Door heraanleg van het kruispunt met Eksterlaar zijn deze niet meer aanwezig.
De parkeerbalans neemt af met twee plaatsen. Deze negatieve parkeerbalans is een gevolg van de aanleg van Eksterlaar en het kruispunt. Het kruispunt is echter overzichtelijker en veiliger en er is aanplanting met positieve groenbalans.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0105 - Een betrokken Deurne
2DEU010501 - Deurne put haar adviesbevoegdheden uit wanneer dat nodig is

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Mortselsesteenweg in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 juni 2022 (jaarnummer 4856).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen