Geachte,
Op 10 april communiceerde de Stad Antwerpen dat ze een Digipunt-proefproject uitrolde i.s.m. BEEGO, waarbij hulpvaardige studenten op afspraak worden gestuurd naar mensen die zich moeilijker kunnen verplaatsen.
Aangezien er volop ingezet wordt op digitale dienstverlening (helaas al te vaak ten koste van niet-digitale contactmogelijkheden), is het belangrijk om iedereen zo veel mogelijk mee aan boord te krijgen. In dat opzicht onderschrijf ik inderdaad de bijkomende inspanningen, ook al zijn ze helaas maar van tijdelijke aard.
Helaas was dit proefproject (opnieuw) niet voorzien voor onze inwoners.
Terwijl in andere districten er (soms op meerdere locaties) permanente Digipunt-assistentie is, werd dit in ons District maar een drietal maanden een Digipunt voorzien in Bibliotheek Viswater (eind december-half maart), volgens de website.
Kan u me laten weten:
- waarom er geen permanente assistentie/Digipunt is voorzien in ons District?
- hoeveel mensen van het Digipunt in de Bibliotheek gebruik maakten in het verleden?
- op welke manier hieromtrent promotie werd en wordt gemaakt?
- of het proefproject "Digipunt-aan-huis" met BEEGO niet uitgerold kan worden in onze dorpen?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Zander Vliegen
PRO2040
Raadslid Zander Vliegen stelt de mondelinge vraag.
De districtsburgemeester antwoordt dat bewoners van ons district wel zijn opgenomen in dit project. Iedereen die taxicheques gebruikt, is aangeschreven om deel te nemen aan dit proefproject. Het digipunt is van start gegaan in januari 2025 in bibliotheek Viswater. Het heeft momenteel een 70 tal digitale vragen behandeld. Om de 14 dagen kan je terecht bij het digipunt in de bibliotheek.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
do 02/05/2024 - 10:17